4. VM Forum: visual merchanidisng w służbie sprzedaży

26 października 2016 w Warszawie odbyła się 4. edycja VM Forum, corocznej imprezy poświęconej visual merchandisingowi. W wydarzeniu wzięło udział około stu osób. Wśród gości pojawili się m.in. przedstawiciele takich sieci handlowych, jak Bartek, Empik, Diverse, Intersport, Gatta, Levis, Cropp, Black Red White, New Balance, Nike, Recman, Ryłko czy W. Kruk.

Tematem przewodnim tegorocznego VM Forum był „Visual merchandising, który sprzedaje”. Cykl prelekcji otworzył Jerzy Osika, prezes Promedia oraz organizator wydarzenia, który zaprezentował trendy w aranżacji przestrzeni handlowych na przykładach sklepów z całego świata. Okazuje się, że najmodniejszą tendencją jest obecnie mieszanie różnych stylów, pomysłowe przełamywanie konwencji, co wymaga jednak dużej odwagi i wyczucia estetycznego.

Ciekawa wystawa i piękne wnętrze salonu zachęca klienta do wejścia do środka, ale jak zadziałać na niego, aby zrobił zakupy? O tym, jak możemy zachęcić go do skorzystania z naszej oferty za pomocą nowoczesnych digitalnych form reklamowych, opowiedział Mateusz Sepioło, marketing manager firmy Solix. Pokazał, jak nowe rozwiązania digital signage pozwalają na obserwację klienta, dialog z nim i jak potrafią się uczyć jego zachowań.

Z kolei podczas prezentacji Wojciecha Grendzińskiego, wiceprezesa zarządu IMS, uczestnicy mogli poznać siłę oddziaływania na wszystkie zmysły, ponieważ aranżując salon handlowy nie możemy zapominać o tym, by doznania wzrokowe czy dotykowe uzupełnić o słuchowe, zapachowe, a nawet smakowe – wszystkie one, umiejętnie wykorzystane, tworzą magię miejsca i przekładają się na niezwykłe doświadczenie zakupowe. Szczególnie duże zainteresowanie słuchaczy wzbudziło zagadnienie budowania marki zapachowej spójnej z brandem produktów. Samo wystąpienie przedstawiciela IMS, operujące obrazem, muzyką i zapachami miało multisensoryczny charakter.

Wielu ciekawych rzeczy o kreowaniu doświadczenia zakupowego w aspekcie przestrzeni handlowej we wszystkich jej obszarach można było posłuchać na wykładzie Joanny Bociag, project managera w projektach doradczych Branch Brothers. Zwróciła ona uwagę na to, jak ważne jest prześledzenie całej ścieżki zakupowej klienta – od etapu oznaczeń prowadzących do sklepu, po odpowiednią aranżację wnętrza, system nawigacji wewnątrz i zaplanowanie ruchu klientów z uwzględnieniem wiedzy o psychologii zachowań konsumenckich. Podkreślała też znaczenie spójnego customer experience we wszystkich kanałach sprzedaży i punktu styku konsumenta z marką.

Bardzo ważny temat dla visual merchandiserów, mianowicie odpowiednie wykorzystanie oświetlenia, poruszyła Zyta Szlachtowska, współwłaścicielka i członek zarządu Sentinel, Luxmateria. Podzieliła się ona wiedzą o najnowszych trendach, takich jak tendencje do zmniejszania natężenia światła, dzięki czemu klienci czują się mniej zmęczeni, stosowania naprzemiennego oświetlenia na wystawach oraz czujników obecności przed witrynami, a także w przymierzalniach. Przypomniała o ważnych zasadach, na przykład o tym, że przy lustrach należy stosować oświetlenie pionowe boczne, ponieważ przy świetle z góry klient będzie wyglądał niekorzystnie. Podpowiadała też, jak poradzić sobie z trudnym problemem oświetlenia produktów i ścian w białym kolorze.

Dagmara Habiera, prezes VM Studio w swoim wystąpieniu skupiła się natomiast na coraz dynamiczniej rozwijającym się trendzie przenikania się asortymentu. Na przykładzie takich konceptów, jak chociażby Tchibo czy Rossmann, pokazała jak merchandising podąża za oczekiwaniami klientów, którzy chcą, aby sklep zaspokajał ich różnorodne potrzeby oraz zaskakiwał nowościami przez cały rok. Zwróciła uwagę, jak możemy wykorzystać tę tendencję do podniesienia sprzedaży z metra kwadratowego i zminimalizowania efektu sezonowości.

Cykl prelekcji zakończył się prezentacją pomiarów efektywności działań merchandisingowych Mariusza Pyca, client service directora Open Research, oraz wykładem Elżbiety Dmowskiej-Mędrzyckiej, prezes Mediadem Consulting, która zabrała uczestników w podróż po niezwykłych centrach handlowych zaskakujących nowymi rozwiązaniami visualowymi i marketingowymi. Podsumowanie VM Forum stanowił panel dyskusyjny na temat trendów w visual merchandisingu na 2017 rok. Prelegenci biorący w nim udział zwrócili uwagę m.in. na potrzebę emocji, niezwykłego doświadczenia zakupowego, a także wszechobecne przenikanie się funkcji i asortymentów oraz zacieranie się granic między sprzedażą online i offline. Wśród prognozowanych tendencji znalazły się również inteligentne oświetlenie, eklektyzm stylistyczny, rozwój sklepów pop-up, a także dwa skrajnie różne kierunki – nowoczesne salony naszpikowane elektroniką oraz sklepy vintage i targi z lokalnymi produktami.

Partnerzy strategiczni: IMS, Lux Materia, Solix, Sentinel. Partner: Branch Brothers. Partnerzy honorowi: PRCH, ZPPM Lewiatan, OIGPM, PIOT, ViaModa, Szkoła Visual Merchandisingu, Szkoła Artystycznego Projektowania Ubioru. Patroni medialni: „Fashionbusiness.pl”, „Ambiente”, „Galerie Handlowe”, Galeriehandlowe.pl, Biznesmeble.pl, Meble.pl, „Moda Męska”, Meblarstwo, Lider Budowlany, „Ambiente International”, OOH. Sponsorzy upominków: Unilever, Primavika, Teekanne.

vm

Data publikacji: 7.11.2016
Przeczytaj również

Aktualności:
60 proc. Polaków kupuje online częściej niż w poprzednich latach [raport]

Od wielu lat zakupy online cieszą się niesłabnącą popularnością. Mniejszy wysiłek, wygoda, elastyczność i brak konieczności wychodzenia… więcej »

Aktualności:
Ruszyła rejestracja na Cross-Border E-commerce! Dowiedz się, jak zwiększyć e-sprzedaż za granicą!

Można już rejestrować się na konferencję Cross-Border E-commerce, która odbędzie się 16 maja 2024 r. w Warszawie. To wydarzenie dla… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »