5 sposobów na klienta w internecie

25 grudnia 2014 weszła w życie nowelizacja prawa telekomunikacyjnego art. 172 ust. 1, dotycząca, najprościej rzecz ujmując, zakazu wysyłania e-maili do potencjalnych klientów. Jest to istotna zmiana dla przedsiębiorców pozyskujących odbiorców on-line. W artykule przedstawiamy wskazówki, które można zastosować przy budowaniu mailowej bazy klientów po zmianie ustawy.

Treść ustawy brzmi: „Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę”.
Najważniejsza zmiana z punku widzenia przedsiębiorców pozyskujących klientów w internecie dotyczy e-mail marketingu – w skrócie zmianę można intepretować jako zakaz wysyłania e-mailingu bez wcześniejszej zgody  za pomocą systemów do e-mail marketingu.
Zgodnie z art. 209 ust. 1 pkt 25) Ustawy: „Kto nie wypełnia obowiązków uzyskania zgody abonenta lub użytkownika końcowego, o których mowa w art. 161, art. 166, art. 169 i art. 172–174 podlega karze pieniężnej’. Karę w wysokości do 3 proc. przychodu firmy z ubiegłego roku wymierza prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Nasuwa się więc pytanie – co możemy zrobić aby w etyczny sposób zbudować mailową bazę klientów w internecie? Oto 5 sprawdzonych sposobów:

1)    Strona WWW. Duże grono firm stosuje wyskakujące okienko zaraz po włączeniu strony głównej – zdecydowanie odradzam to rozwiązanie, gdyż powoduje irytację odwiedzającego, gdy ten szuka na witrynie konkretnych informacji. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest umieszczenie na stronie głównej przycisku w widocznym miejscu, które pozwala opcjonalnie zapisać się na listę.

2)    Linki sponsorowane – reklama w wyszukiwarce. System Google AdWords pozwala nam ustawić reklamy, które widoczne są po wpisaniu powiązanych z poszukiwanym tematem wyników wyszukiwania. Warto w ten sposób przyciągać nowych klientów. Najlepiej jeśli pod kampanię  stworzymy tzw. Landing page (stronę docelową), czyli skróconą wersję  witryny internetowej, która skupia się głównie na pozyskaniu adresu e-mailowego.

3)    Re-marketing. To kolejna możliwość jaką daje nam AdWords – możemy wybrać serwisy www tematycznie związane z naszą działalnością i ustawić wyświetlanie się naszych banerów, które prowadzą do strony www. Za każdym razem, gdy klient wpiszę w wyszukiwarkę hasło z usługą/produktem, który oferujemy i z jakiegoś powodu nie pozostawi u nas kontaktu, będzie otrzymywał przypomnienie w postaci banerów, aby powrócić do nas. Jeśli strony www będą właściwie wybrane, możemy osiągnąć zdumiewająco dobre efekty.

4)    Wykupienie mailingu. Jeśli znajdziemy forum internetowe lub stronę www, z której często korzystają nasi potencjalni klienci, warto zwrócić się z zapytaniem o wycenę mailingu na ich bazie. Należy przy tym zapytać, w jaki sposób zgody zostały zebrane. Pewniejszą opcją jest wysyłka do użytkowników dużych portali internetowych, jednak w tym przypadku należy liczyć się ze sporym kosztem. Unikać należy natomiast firm oferujących e-mailingi na bazach danych pobranych z internetu bez zgody odbiorców.

5)    Facebook – kampanie reklamowa.  W tym przypadku należy dokonać dokładnej analizy: kim jest nasz klient (persona), ile ma lat (przedział wiekowy), jaka jest jego płeć, zainteresowania, czy jest właścicielem firmy, czy może podejmuje inne aktywności. Jeśli zbierzemy już wszystkie informacje, możemy uruchomić kampanię poprzez Facebook – reklama będzie wyświetlana w formie krótkiego hasła oraz dołączonego obrazka. Dodam, że obecnie stawki są dużo atrakcyjniejsze w stosunku do promocji w przeglądarce.

Niezależnie od wybranej metody warto przygotować ewentualny dodatek/gratis, który dodatkowo zachęci klienta do pozostawienia danych w formularzu – na przykład kupon rabatowy, darmowy poradnik, wersja testowa produktu czy usługi.
Należy przetestować wszystkie sposoby i zobaczyć które rozwiązanie najlepiej sprawdza się przy mojej działalności i budżecie. Pozyskiwanie klientów w internecie to domena nowoczesnych firm, więc jeśli dobrze opanujecie wybrane sposoby, ten rok może należeć do Was!

Michal SiemaszkiewiczAutor: Michał Siemaszkiewicz, właściciel agencji interaktywnej WebMetro – certyfikowany partner programu Google AdWords.

Data publikacji: 13.01.2015
Przeczytaj również

Marketing:
Pokolenie Alpha. Jakie wartości są ważne w budowaniu marek
i doświadczeń dla najmłodszych klientów?

Mimo, iż najstarsi członkowie pokolenia Alpha  dopiero wkraczają w wiek nastoletni, to wielu marketerów już dziś skupia na nich uwagę… więcej »

Handel:
Potrzeby, emocje, odczucia w zakupach modowych. Jak wpływać na decyzje klientów w sklepie internetowym?

W Polsce jest około 55 tysięcy przedsiębiorstw, których główną działalnością jest sprzedaż w Internecie. Liczba wszystkich firm… więcej »

Handel:
Kluczowa rola personalizacji zamówień - przyszłość mody online

Rola wdrożenia personalizacji w e-commerce stała się nieodłącznym elementem sukcesu e-sklepów, w szczególności z branży fashion. Ta… więcej »