Coraz bogatsza oferta handlowa w regionie CEE

W przeciągu ostatnich dwóch lat w regionie CEE pojawiło się aż 185 nowych marek handlowych, które łącznie otworzyły 550 sklepów. Jak wynika z najnowsze raportu firmy CBRE „Aktywność rynku handlowego w regionie CEE”, w nadchodzących 12 miesiącach planowane jest otwarcie kolejnych 75 nowych sklepów.

Kluczową decyzją przy ekspansji jest kwestia lokalizacji. Nowe marki aż w 82% wybierają lokalizacje typu „prime”, 77% nowych sklepów powstaje w centrach handlowych, zdecydowanie częściej nowe marki możemy spotkać w stolicach – na ich wybór decyduje się aż 78% konceptów.

Wśród kluczowych czynników w kontekście lokalizacji znajduje się wybór pomiędzy centrami handlowymi a ulicami handlowymi. Decyzje te są w dużej mierze uzależnione od kraju i dojrzałości rynku handlowego. W przypadku Rumuni oraz Słowacji nowe marki częściej pojawiają się w centrach handlowych, w przypadku Polski oraz Czech obserwowana jest przewaga centrów handlowych co do wyboru pierwszej lokalizacji.

Magdalena Frątczak, Dyrektor w dziale Powierzchni Handlowych, CBRE, komentuje – „Polska w dalszym ciągu jest atrakcyjnym rynkiem dla marek międzynarodowych zainteresowanych ekspansją w regionie Europy wschodniej i centralnej. Dotyczy to zarówno marek modowych reprezentowanych przez marki takie jak Forever 21, Decimas, Ecco Leather Goods, konceptów gastronomicznych jak Benihana oraz Paul’s lub też aktywności sportowych – Fitness24Seven. Polska to rynek charakteryzujący się rosnąca siłą nabywczą, motywującą firmy do rozpatrywania naszego kraju w kategoriach ogromnego rynku zbytu z dużym potencjałem zakupowym.”

Zdecydowanym faworytem nowych marek są stolice, jednak nie oznacza to, że miasta regionalne są pomijane. Świetnym przykładem jest rynek polski, gdzie ponad 40% nowych konceptów wybrało miasta regionalne na swoją pierwszą siedzibę. Wśród regionu CEE najbardziej atrakcyjne miasta dla nowych sieci handlowych to w Polsce: Łódź, Wrocław, Poznań; w Rumuni: Timișoara, Jassy, Ploeszti; Koszyce na Słowacji oraz węgierski Debreczyn.

Wśród nowych marek znaleźli się najemcy z sektora premium: Brioni, Moncler, Stuart Weitzman, Michael Kors czy Tosca Blu. Widoczna jest ekspansja polskiej siedzi LPP z konceptami Sinsay oraz Mohito, rozwija się także oferta wyposażenia domu, swoją obecność w regionie CEE zaznacza Tiger oraz English Home. Stale poszerza się również oferta gastronomiczna, w szczególności w Polsce miały miejsce otwarcia dwóch światowych konceptów – Dunkin Donuts oraz Paul’s.

Rumunia odnotowała najwyższy wskaźnik nowych konceptów – 34%, kolejne miejsce zajmuje Polska z wynikiem 25%. Marki z segmentu premium wybierają na swoje pierwsze lokalizacje Czechy – ponad 50% z nich zdecydowało się na otworzenie sklepu w Pradze.

Data publikacji: 1.03.2016
Przeczytaj również

Rynek:
LPP z rekordowym zyskiem w 2023 r. Jak spółka go wypracowała i co planuje w tym roku

Zdywersyfikowany model biznesowy łączący segment value-for-money w małych miejscowościach z tradycyjnym handlem w galeriach dużych miast i… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »

Rynek:
Spółka Greenpoint przejęła markę Top Secret wraz z jej sklepami stacjonarnymi oraz e-commerce

W dniu 30.12.2023 spółka Greenpoint podpisała z Redan S.A. warunkową umowę zakupu sieci sklepów stacjonarnych, a także e-commerce marki Top… więcej »