Duże miasta już nasycone

fot. Galeria Młociny fot. Galeria Młociny

Całkowita wielkość powierzchni handlowej oddanej do użytku w 2018 roku wyniosła około 420 tys. mkw. Prawie 30 proc. nowej podaży stanowiły małe centra i parki handlowe o powierzchni poniżej 20 tys. mkw. Natomiast około 60 tys. mkw. oddanej powierzchni dostarczono w ramach rozbudowy istniejących centrów i parków handlowych.

Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowała rynek powierzchni handlowych w Polsce w 2018 roku. Według analiz wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze handlowym w czwartym kwartale ubiegłego roku przekroczyła 360 mln euro i stanowiła 16 proc. całkowitego wolumenu kwartalnego, który wyniósł 2,2 mld euro. Na wynik osiągnięty w ostatnim kwartale wpłynęła przede wszystkim sprzedaż kompleksu handlowego Wars Sawa Junior firmie Atrium European Real Estate za 301,5 mln euro. Pozostałą część wolumenu transakcji inwestycyjnych w tym sektorze wygenerowały transakcje dotyczące mniejszych obiektów, głównie parków handlowych.

– Stopy kapitalizacji dla najbardziej atrakcyjnych centrów handlowych obniżyły się do 4,25 proc. Obiekty przy głównych ulicach handlowych są wyceniane przy rentowności na poziomie 5 proc., a stopy kapitalizacji w przypadku najlepszych parków handlowych i magazynów handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie i wynoszą odpowiednio 6,75 proc. i 7 proc. – komentuje Aleksandra Sierocińska, konsultant w dziale Rynków Kapitałowych, Cushman & Wakefield.
Centra handlowe z blisko 75-procentowym udziałem niezmiennie pozostają dominującym formatem rynku powierzchni handlowych w Polsce. Zgodnie z danymi na koniec 2018 r. w Polsce działa 460 centrów handlowych o łącznej powierzchni prawie 11 mln mkw. Zasoby tego formatu powiększyły się w minionym roku o ponad 270 tys. mkw., z czego 85 proc. to otwarcia nowych centrów handlowych (łącznie 12 obiektów), resztę stanowiły rozbudowy działających już galerii.

– Uwzględniając wszystkie formaty w 2018 roku otwarto łącznie ponad 360 tys. mkw. powierzchni handlowej w 27 nowych obiektach, z czego 12 zasiliło rynki mniejszych miast i miejscowości o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców. Nasycenie powierzchnią handlową jest tam wciąż niższe niż w średnich i dużych miastach, a mniejsza konkurencja ze strony istniejących obiektów handlowych i wysoki potencjał zakupowy mieszkańców decydują o atrakcyjności tych lokalizacji. Dodatkowo około 60 tys. mkw. dostarczono w ramach rozbudowy istniejących centrów i parków handlowych – stwierdza Małgorzata Dziubińska, associate director w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield, autorka podsumowania.

W dużych aglomeracjach powstało w 2018 roku 10 nowych obiektów handlowych, z czego cztery to średniej i dużej wielkości centra handlowo-rozrywkowe (Forum Gdańsk – 62 tys. mkw., Galeria Libero w Katowicach – 45 tys. mkw., Gemini Park Tychy – 36,6 tys. mkw. oraz Nowa Stacja Pruszków – 27 tys. mkw.).

– Nowa podaż powierzchni handlowej w Polsce będzie w najbliższych latach opierać się głownie na małych obiektach typu convenience i mixed-use oraz parkach handlowych. W mniejszych miastach nadal widzimy duży potencjał do rozwoju, jednak nasycenie rynku wielkopowierzchniowymi galeriami handlowymi w dużych miastach jest – w mojej opinii – wystarczające. Galeria Młociny, której otwarcie planowane jest w najbliższym czasie, będzie jednym z nielicznych projektów tego formatu – dodaje Anna Oberc, associate, dyrektor operacyjny, Dział Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield.

Ponad 600 tys. mkw. powierzchni handlowej jest obecnie w trakcie budowy lub ma ważne pozwolenie na budowę. Prawie 75 proc. tej wartości planowane jest do otwarcia do końca 2019 roku. Największym budowanym obecnie obiektem jest Galeria Młociny w Warszawie (ponad 70 tys. mkw.) z planowanym terminem realizacji na kwiecień 2019 r.

Data publikacji: 11.03.2019
Przeczytaj również

Handel:
Digitalizacja to przyszłość branży retail – wyniki ankiety Comarch
Digitalizacja i nowe technologie szturmem podbijają branżę handlu detalicznego. Przedsiębiorcy sięgają po rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji, Internetu Rzeczy i… więcej »
Handel:
Spotkania biznesowe a różnice kulturowe: Chiny
Jak wykorzystać wiedzę o różnicach kulturowych, by odnosić sukcesy w rozmowach biznesowych z partnerami z innych krajów? To jedno z najczęściej zadawanych pytań, z… więcej »
Handel:
Moda na Łódź! OFF Piotrkowska Center otwiera się na branżę fashion
OFF Piotrkowska Center, miejsce o kultowym już statusie na mapie Łodzi, wznosi się na nowy poziom doświadczeń. Tętniący życiem teren dawnej fabryki Ramischa zazieleni się… więcej »