Wartość rynku sprzedaży detalicznej w internecie wyniosła 31,9 mld zł w 2015 roku, według szacunków PMR zawartych w raporcie „Handel internetowy w Polsce 2016. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce 2016-2021”. E-handel jest już znaczącym kanałem sprzedaży w Polsce, a z roku na rok jego siła stale rośnie wraz z rozwojem technologii i zmianami w przyzwyczajeniach konsumentów.
E-commerce w Polsce charakteryzuje się wysoką, dwucyfrową dynamiką wzrostów. Co więcej, jak pokazują prognozy, bieżący rok przyniesie dalsze zwiększenie tej dynamiki. Jest to związane z rozwojem sklepów internetowych należących do największych sieci na rynku detalicznym, a także z wciąż rosnącą liczbą e-konsumentów. Głównym czynnikiem, który ma wpływ na tak dobrą kondycję rynku, jest stabilna i polepszająca się sytuacja gospodarstw domowych, a w związku z tym rosnąca konsumpcja, większe budżety gospodarstw, niska inflacja i spadek bezrobocia. Dodatkowymi czynnikami są: rosnąca liczba osób posiadających urządzenia stale podłączone do internetu, coraz szybsza i wygodniejsza logistyka czy zmieniające się przyzwyczajenia konsumentów.
W ciągu ostatnich kilku lat charakterystyczne było otwieranie e-sklepów, zwłaszcza w segmencie odzieży i obuwia, DIY, mebli i wyposażenia wnętrz, największych sieci kosmetycznych, a także sklepu Tesco mającego największy zasięg wśród sklepów spożywczych. Te sklepy, często dzięki obraniu strategii omnichannel, należą obecnie do liderów w swoich segmentach i wciąż bardzo dobrze się rozwijają. Eksperci firmy PMR zwracają także uwagę na rosnące znaczenie zakupów zagranicznych. Na przykład Aliexpress, potentat chiński, pomimo trudności związanych z długim czasem dostawy, walczy o polskiego klienta poprzez ofertę dostawy darmowej.
Źródło: raport firmy PMR pt. Handel internetowy w Polsce 2016.