Esotiq & Henderson: ekspansja na Wschód

Utrzymanie wysokiego tempa wzrostu przychodów i sieci sprzedaży, nowe kierunki rozwoju sieci salonów to najważniejsze wydarzenia I półrocza 2016 w odzieżowej grupie Esotiq & Henderson z Gdańska. Femestage, nowa marka odzieżowa, odpowiada już za około 10 proc. przychodów całej grupy. Zarząd oczekuje, że przyjmie się także na Ukrainie, gdzie otwierane są pierwsze franczyzowe salony Femestage i Esotiq. 

Skonsolidowane przychody odzieżowej grupy z Gdańska w I półroczu 2016 wzrosły o 17 proc. r/r, do 63,5 mln zł. Grupa zakończyła I półrocze stratą netto 3,4 mln zł. Strata to nadal efekt inwestycji w sieć sprzedaży i w nową markę odzieżową. Wynik netto grupy w samym II kwartale 2016 to -0,4 mln zł. W II kwartale 2016 wzrósł jednostkowy wynik netto. W przypadku spółki matki, odpowiadającej za rozwój sieci Esotiq w Polsce, wyniósł 1,7 mln zł wobec 1,3 mln zł przed rokiem. W I kwartale 2016 r. spółka matka wykazała stratę netto na poziomie 0,8 mln zł.

– Widzimy potencjał wzrostu w terytorialnej ekspansji. Zdecydowaliśmy się na rozwój sieci franczyzowych Esotiq i Femestage na Ukrainie i Białorusi. Nasze marki są bardzo dobrze postrzegane na Wschodzie. To chłonne rynki, notujemy tam duży popyt na bieliznę i odzież – mówi Adam Skrzypek, prezes Esotiq & Henderson.

Nowe kierunki

Liczba salonów grupy w I pierwszym półroczu wzrosła z 251 do 287 (powierzchnia zwiększyła się z 15,7 tys. mkw do 18,6 tys. mkw). Zdecydowana większość z nich to sklepy marki Esotiq z bielizną i kosmetykami w Polsce (261 wobec 234 rok wcześniej). Odzieżowa sieć Femestage powiększyła się z 10 do 18 salonów. W Niemczech na koniec I półrocza nadal działały 3 salony Esotiq. Nowością jest rozwój sklepów franczyzowych na Ukrainie, gdzie na koniec czerwca 2016 działały już 2 punkty Esotiq i jeden pod marką Femestage. 

– Kolejne punkty po markami Esotiq i Femestage na Ukrainie i Białorusi także są i będą otwierane w systemie franczyzowym. Nie mamy problemów z płatnościami, sprzedaż jest dobrze zabezpieczona. Do końca 2016 r. planujemy zwiększyć sieć na Ukrainie i Białorusi do 22 salonów, w tym 11 marki Esotiq i 11 marki Femestage. Co ważne – wydatki inwestycyjne są po stronie franczyzobiorcy – mówi Adam Skrzypek. 

Internet wspiera sprzedaż

Grupa Esotiq & Henderson rozwija sprzedaż on-line. Do e-sklepu Esotiq oraz e-sklepu Femestage w Polsce dołączyła platforma outletowa. W Niemczech działa też własny sklep internetowy marki Esotiq. Bielizna Esotiq i odzież marek Femestage oraz Eva Minge dostępne są także na multibrandowych platformach internetowych w kraju i zagranicą.

– Sprzedaż w Internecie w samym II kwartale 2016 r. wzrosła o 89 proc. r/r, do 0,74 mln zł. Coraz większe znaczenie w sprzedaży on-line ma nowa marka odzieżowa Femestage. Tu sprzedaż w II kwartale 2016 wyniosła ponad 0,3 mln zł. Od czwartego kwartału odbiory i zwroty towarów zamówionych przez Internet będą mogły odbywać się w salonach Esotiq i Femestage, co znacznie ułatwi zakupy klientkom i pomoże zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych – mówi prezes Esotiq & Henderson.

Sklepy internetowe grupa wykorzystuje także jako narzędzie marketingowe, budujące lojalność klientek. Program Esotiq Club po I półroczu miał już ponad 490 tys. użytkowniczek (wzrost o 62 proc.). Program Femestage Pass zgromadził 21,3 tys. klientek. Ich liczba w I półroczu 2016 podwoiła się.

Data publikacji: 10.10.2016
Przeczytaj również

Rynek:
LPP z rekordowym zyskiem w 2023 r. Jak spółka go wypracowała i co planuje w tym roku

Zdywersyfikowany model biznesowy łączący segment value-for-money w małych miejscowościach z tradycyjnym handlem w galeriach dużych miast i… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »

Rynek:
Spółka Greenpoint przejęła markę Top Secret wraz z jej sklepami stacjonarnymi oraz e-commerce

W dniu 30.12.2023 spółka Greenpoint podpisała z Redan S.A. warunkową umowę zakupu sieci sklepów stacjonarnych, a także e-commerce marki Top… więcej »