16 października w Łodzi miał miejsce Fashion Business Congress – szósta edycja imprezy funkcjonującej do tej pory pod nazwą Kongres Mody. Wydarzenie, adresowane do menedżerów firm odzieżowych, przyciągnęło około stu uczestników.
Spotkanie rozpoczęło się od prezentacji wyników najnowszego raportu GfK o zachowaniach konsumentów, najpopularniejszych kanałach zakupu odzieży i obuwia oraz preferencjach klientów. Wyniki badań przedstawiła Marta Sokół-Rusiecka, senior project manager GfK Polonia. Następnie słuchacze mieli okazję zapoznać się z przeglądem polskich i zagranicznych targów mody. O targach Fast Textile i Międzynarodowych Targach Mody w Ptak Fashion City opowiadały zarządzające tymi projektami Paulina Kubiak i Zuzanna Miszczak. Na temat nowych konceptów Targów Mody Poznań mówiła dyrektor projektu, Edyta Bonin-Kanikowska. Imprezy modowe w Hongkongu przybliżył uczestnikom Maciej Wilk, szef polskiego przedstawicielstwa Hong Kong Development Council, natomiast nieco bliżej na Wschód zaprosiła zebranych Krystyna Sławska, przedstawicielka Igedo Company, prezentując targi CPM w Moskwie.
Ważnym punktem spotkania były panele dyskusyjne poświęcone podnoszeniu efektywności sprzedaży zagranicznej dzięki e-commerce i inwestycjom w technologie. O tym, jak wykorzystać trendy w sprzedaży internetowej do poszerzania rynku zbytu o zagranicę, rozmawiali Andrzej Ogonowski, dyrektor marketingu i PR w SMS API, Anna Gromańska, senior performance specialist and PR manager Trade Tracker Poland i Michał Niemiec, marketing manager Orbitvu. W dyskusji o budowaniu przewagi konkurencyjnej za pomocą nowoczesnych technologii wzięli natomiast udział Tomasz Wojtala, product & sales manager All Comp, Jerzy Skałoń, prezes Semaco, Mirka Achinger, prezes ODL, Marcin Tadeuszak, dyrektor zarządzający Conti Fibre, Ruslan Kapral, export manager Rexel i Agnieszka Dworecka, specjalista ds. marketingu w Linexim-TK.
Duże zainteresowanie wzbudził również wykład Joanny Elmrych-Bocheńskiej, właścicielki portalu Apparel.info.pl, która przedstawiła statystyki dotyczące eksportu poszczególnych grup towarowych z zakresu przemysłu lekkiego. Prezentacja otworzyła debatę na temat skutecznych strategii eksportowych. Oprócz prelegentki, głos zabrali: Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry, Krystyna Sławska, przedstawiciel na Polskę Igedo Company, Tomasz Szypuła, członek rady nadzorczej spółki Ptak S.A., Edyta Bonin-Kanikowska, dyrektor projektów Targi Mody Poznań, Intermic, Kontraktacje Obuwia Międzynarodowych Targów Poznańskich, oraz Paweł Bombola, senior consultant Simon Kucher & Partners.
Wywiązała się gorąca dyskusja na temat promocji polskiej mody za granicą i wsparcia organizacji branżowych, w której zabrał także głos Bogusław Słaby, szef Związku Przedsiębiorców Przemysłu Mody Lewiatan.
Spotkanie podsumował Jerzy Osika, prezes Promedia, który zaproponował projekt platformy Fashion Business Club, łączącej firmy z branży mody i pomagającej im we wspólnym działaniu na rynkach zagranicznych.
Partnerzy honorowi Fashion Business Congress: Związek Przedsiębiorców Przemysłu Mody Lewiatan, Związek Pracodawców Przemysłu Odzieżowego PIOT, Polska Rada Centrów Handlowych, Apparel.info.pl, Viamoda Szkoła Wyższa w Warszawie. Partnerzy: Semaco, Targi Mody Poznań, Fast Textile, Międzynarodowe Targi Mody Ptak, HKTDC, Polska Moda, Igedo, The Gallery, CPM. Sponsorzy upominków: Simon Kucher & Partners, Wydawnictwo Dolnośląskie, Paese Cosmetics, Teekanne Znak, Ewa Morka.