Grupa Esotiq & Henderson na mocnym plusie

Udany podział spółki, optymalizacja sieci sprzedaży, poprawa rentowności, szybki rozwój e-commerce i utrzymanie wysokiej marży brutto to główne osiągnięcia Esotiq & Henderson w ubiegłym roku. Grupa kończy rok na wyraźnym plusie – operacyjnie i netto.

Mimo podziału spółki w ubiegłym roku skonsolidowana sprzedaż spółki Esotiq & Henderson nadal dynamicznie rosła. Przychody grupy wyniosły 156,5 mln zł (+11 proc.), a jednostkowe 148,4 mln zł (+19,5 proc.). Sieć sprzedaży grupy w Polsce i za granicą w ubiegłym roku zmniejszyła się z 304 do 286 salonów, a powierzchnia do 17,3 tys. m kw. (o 14 proc.). To efekt wydzielenia odzieżowej sieci Femestage i jej 28 salonów sprzedaży do podmiotu EMG SA. Od 21 lipca 2017 r. segment odzieżowy nie jest już konsolidowany w wynikach grupy Esotiq & Henderson.

Grupa zakończyła ubiegły rok zyskiem operacyjnym 3,8 mln zł wobec straty 3,3 mln zł w ubiegłym roku. Zysk operacyjny spółki matki wyniósł 9,8 mln zł i był o 96,4 proc. wyższy niż rok wcześniej. Znacząca poprawa widoczna jest także w wyniku netto. Zysk grupy w ubiegłym roku wyniósł 7,6 mln zł wobec straty 4 mln zł rok wcześniej, a zysk spółki matki wzrósł z 4,1 do 8,1 mln zł.

– Optymalizacja sieci sprzedaży, kontrola kosztów i redukcja zadłużenia przynoszą oczekiwane efekty w postaci istotnego wzrostu sprzedaży i zysków. Marża brutto na sprzedaży nadal jest wysoka. Na koniec 2017 r. dla grupy wynosiła 59,2 proc. i 59,4 proc. w przypadku spółki matki. Podział spółki znacznie zwiększył zdolność grupy Esotiq & Henderson do konkurowania na rynku – mówi Adam Skrzypek, prezes Esotiq & Henderson.

Sieć sprzedaży marki Esotiq w Polsce i za granicą w ubiegłym roku powiększyła się z 276 do 286 salonów. Najszybciej rozwijała się na Wschodzie, gdzie otwarto 8 nowych sklepów. W Polsce i w Niemczech w ostatnim roku przybyło po jednym nowym salonie netto. W tym roku spółka planuje przyspieszenie w rozwoju sieci sprzedaży w Polsce. Liczba sklepów ma wzrosnąć o 20, z 263 do 283. Sieć sprzedaży na Wschodzie ma zwiększyć się z 19 do 32 salonów. W drugiej połowie roku zostaną otwarte pierwsze sklepy w Kazachstanie i w Rosji. W Niemczech liczba sklepów ma wzrosnąć z 4 do 9. W tym roku nadal najważniejsza dla grupy będzie rentowność. Oczekujemy dalszego dynamicznego wzrostu sprzedaży i rozwoju sieci salonów, ale będziemy skupiać się na najlepszych lokalizacjach. Jakość jest dla nas ważniejsza niż ilość – dodaje prezes Esotiq & Henderson.

Celem spółki na 2018 r. oprócz wzrostu sieci sprzedaży i otwierania sklepów w nowych krajach jest utrzymanie wysokiej marży brutto oraz kontrola kosztów. Zarząd oczekuje też dwucyfrowej dynamiki wzrostu sprzedaży w internecie. W ubiegłym roku przychody czterech obecnie posiadanych sklepów internetowych wyniosły 4,9 mln zł (+113 proc. r/r). Sprzedaż w sklepach internetowych ma coraz większy udział w przychodach grupy i to się nie zmieni. Zamierzamy wykorzystać potencjał naszych marek. Spore nadzieje wiążemy też z rozwojem usługi szycia męskich koszul na miarę Henderson Shirts. Rozwojem tego projektu zajmuje się nasz partner, MTM Shirts. My udzielamy licencji na koszule. Taki model współpracy uważamy za bardzo atrakcyjny dla naszej spółki – mówi Adam Skrzypek, prezes Esotiq & Henderson.

Data publikacji: 17.04.2018
Przeczytaj również

Rynek:
LPP z rekordowym zyskiem w 2023 r. Jak spółka go wypracowała i co planuje w tym roku

Zdywersyfikowany model biznesowy łączący segment value-for-money w małych miejscowościach z tradycyjnym handlem w galeriach dużych miast i… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »

Rynek:
Spółka Greenpoint przejęła markę Top Secret wraz z jej sklepami stacjonarnymi oraz e-commerce

W dniu 30.12.2023 spółka Greenpoint podpisała z Redan S.A. warunkową umowę zakupu sieci sklepów stacjonarnych, a także e-commerce marki Top… więcej »