Konsumenci chcą sklepów pop-up

fot. Zalando

Badania pokazują, że pop-upy, inaczej zwane sklepami tymczasowymi, podbijają serca zachodnich klientów znudzonych tradycyjnymi formatami sprzedaży. Fala ich popularności zalała już rynki francuski, niemiecki i brytyjski.

Pop-up to sklep, który jest otwarty przez krótki okres czasu. Może pojawić się nagle w ciągu jednego dnia i zniknąć następnego lub niedługo później. Zazwyczaj te tymczasowe butiki pojawiają się w centrach miast, galeriach handlowych lub w innych miejscach, gdzie panuje duży ruch. Sklep pop-up z prawdziwego zdarzenia stanowi narzędzie komunikacji marketingowej, dostarcza konsumentom nową przygodę zakupową, jest innowacyjną formą sprzedaży detalicznej, która może być źródłem nowych relacji pomiędzy konsumentami i markami. Tego typu sklepy są odpowiednie zarówno dla wszystkich sektorów (mody, sportu, branży spożywczej czy motoryzacyjnej), jak i półek cenowych – od mocno przecenionych, po dobra luksusowe.

Rosnący fenomen

Pop-upy po raz pierwszy pojawiły się w USA na początku XXI wieku i od razu wzbudziły zainteresowanie zarówno wśród firm, jak i konsumentów. Następnie zawitały do Europy, gdzie już w 2008 roku zarejestrowano ponad 360 tego typu sklepów w sektorach: moda, sport, akcesoria i kosmetyki (źródło: FashionMag). U podstaw sukcesu pop-upów leży hybrydowa koncepcja, która łączy eventy i marketing uliczny (np. sampling, czyli rozdawanie próbek, imprezy, koncerty czy zawody sportowe) ze sprzedażą. Dużą zaletą jest ich mobilność i podążanie za klientami, np. do wakacyjnych kurortów czy też modnych, uczęszczanych miejsc w dużych miastach. A co najważniejsze, pop-upy świetnie wpisują się w trendy konsumenckie, oczekiwania szybkiej zmiany oferty, tworzenie odświeżonych wersji produktów. Koncept spełnia potrzebę nowych fizycznych doświadczeń zakupowych w przestrzeni typu eventowego.

Czego pragnie konsument?

W 2014 roku francuska firma HopShop, pośrednicząca w wynajmie powierzchni pod pop-upy, zleciła agencji badawczej Ipsos przeprowadzenie sondażu na temat zapotrzebowania konsumentów na nowości i nietypowe akcje sprzedażowe. Okazało się, że 83 proc. mieszkańców miast chciałoby dokonywać niespodziewanych i oryginalnych odkryć, gdy wybierają się na zakupy. Pragną oni większej różnorodności marek oraz uważają, że sklepy, które zmieniają się często, są lepsze niż puste lokale w galeriach czy na ulicach handlowych.

Badanie pokazało, że 54 proc. wszystkich mieszkańców francuskich miast odwiedziło już kiedyś sklep pop-up, a 31 proc. korzysta z nich dosyć często. W dodatku tymczasowe butiki generują bardzo pozytywne emocje. Ludzie są zaintrygowani (68 proc.), zaskoczeni (65 proc.), nastawieni na odkrywanie kolejnych pop-upów (56 proc.) i rozbawieni (53 proc.). Okazuje się, że konsumenci są nawet rozczarowani, że sklepy te nie pozostają otwarte dłużej (51 proc.). W dodatku 45 proc. ankietowanych przyznaje, że pop-upy przyczyniają się do wzmocnienia wizerunku marki.

Prawie 80 proc. badanych jest przekonanych, że liczba sklepów pop-up będzie rosła w najbliższych latach. To pokazuje, jak mocno sklepy pop-up stały się współczesnym fenomenem w kategoriach doświadczenia konsumentów, szybkiego aktualizowania produktów i aktywności w centrach miast, centrach handlowych i lokalnych dzielnicach.

Źródło: IFLS

Już 24 listopada 2015 w Warszawie odbędzie się pierwsze w Polsce Pop-up Forum, które będzie poświęcone tej innowacyjnej formie sprzedażowo-marketingowej. Więcej informacji: https://fashionbusiness.pl/poznaj-program-pop-up-forum/

Data publikacji: 18.11.2015
Przeczytaj również

Handel:
Trendy w e-commerce 2024: sztuczna inteligencja, portfele cyfrowe oraz social media

W okresie przedświątecznym w 2023 r. odnotowano najwyższą średnią stopę rabatów od 2020 r. Innym zauważalnym trendem jest wyraźny wzrost… więcej »

Handel:
Potrzeby, emocje, odczucia w zakupach modowych. Jak wpływać na decyzje klientów w sklepie internetowym?

W Polsce jest około 55 tysięcy przedsiębiorstw, których główną działalnością jest sprzedaż w Internecie. Liczba wszystkich firm… więcej »

Aktualności:
Premiera aplikacji mobilnej Mohito. LPP stawia na m-commerce

W połowie listopada LPP uruchomiło nową aplikację mobilną, tym razem dla marki Mohito. Podobnie jak jej poprzedniczki w Reserved i Sinsay,… więcej »