Może być trudniej

centra-handlowe-trendy-prch

Przedstawiciele firm zrzeszonych w Polskiej Radzie Centrów Handlowych wprawdzie pozytywnie oceniają ubiegły rok, ale wskazują na rodzące się zagrożenia. Za największe wyzwanie branża uważa zmiany legislacyjne – głównie zakaz handlu w niedziele.

PRCH zbadała opinie przedstawicieli firm związanych z centrami handlowymi na temat kondycji rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce w 2017 roku, perspektyw i wyzwań na 2018 oraz najważniejszych trendów w kontekście zmian prawno-gospodarczych.

2017 pod znakiem wzrostów
Zdaniem 44% ankietowanych rok 2017 na rynku nieruchomości handlowych był lepszy od poprzedniego. Jedynie 8% respondentów uznało ubiegły rok za gorszy od 2016. Aż połowa pytanych przedstawicieli branży pozytywnie ocenia potencjał rozwoju obiektów komercyjnych w Polsce w związku z nowymi otwarciami i rozbudowami. Optymistycznie wygląda również podsumowanie kluczowych wskaźników w firmach z tego sektora. Obroty wzrosły u 53% badanych przedsiębiorstw, a u 35% nie zmieniły się w stosunku do 2016. Co ciekawe, aż w 57% firm zwiększyła się też liczba zatrudnionych osób, a w przypadku 33% pozostała na tym samym poziomie, co w minionym roku. Wzrosty odnotowano także pod względem odwiedzalności obiektów handlowych, należących do członków PRCH – 45% ankietowanych deklaruje wyższą liczbę klientów, a 25% nie obserwuje w tym zakresie pogorszenia wyników.

Wyzwania dla branży w 2018
Źródło największych trudności badani dostrzegają w zmianach w obszarze prawnym i ich wpływie na rynek,. 81% ankietowanych uznało, że zdecydowanie największe znaczenie dla obecnej sytuacji sektora nieruchomości komercyjnych ma ustawa o zakazie handlu.
– Widzimy wyraźnie, że branża z niepokojem podchodzi do zmian legislacyjnych, czyli głównie zakazu handlu w niedziele. Niepewność budzą nie tyle same zmiany, co nieprecyzyjne przepisy oraz ich możliwe następstwa, które z wyprzedzeniem ciężko przewidzieć. PRCH uważnie monitoruje procesy rynkowe i analizuje ich skutki, aby mieć pełen obraz sytuacji i możliwych dla rynku nieruchomości komercyjnych rozwiązań – mówi Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Rosnące znaczenie e-commerce i w tym kontekście – umiejętne połączenie światów online i offline – to kolejne wyzwanie, z którym będą musiały się zmierzyć osoby związane z nieruchomościami komercyjnymi. Duży problem dostrzegają one również w pozyskiwaniu pracowników w branży handlowej. Za najważniejsze trendy na rynku w 2018 roku członkowie PRCH uznali: rozwój segmentu rozrywkowo-gastronomicznego w centrach handlowych, przebudowy i modernizacje istniejących obiektów, a także rozwój nowych technologii, e-commerce i omnichannel.

Badanie zostało przeprowadzone metodą ankiety internetowej CAWI w okresie grudzień 2017 – styczeń 2018. Przedstawiciele branży nieruchomości handlowych udzielający odpowiedzi to w większości kadra zarządzająca wyższego i średniego szczebla z trzech głównych kategorii firm: usługodawcy, zarządcy nieruchomości i sieci handlowe.

Data publikacji: 25.04.2018
Przeczytaj również

Handel:
VISUAL MERCHANDISING: Ekspozycja z uśmiechem
Czym jest uśmiech? Czy to enigmatyczny wyraz twarzy Mony Lisy? Czy raczej nagła ekspresja, wyraz ulgi, przyjemności, czy też satysfakcji, który zamienia marsowe oblicze w… więcej »
Handel:
VISUAL MERCHANDISING: Handlowcu, obudź emocje!
– Handel to nie tylko sprzedawanie rzeczy. To sposób na emocjonalne zaangażowanie potencjalnych klientów, które wciąga ich w świat twojej marki i pomaga im w spełnieniu… więcej »
Handel:
Styl i funkcjonalność
Rozmawiamy z Rafałem Tyszkiewiczem, Country Managerem Poland, Czech Republic, Slovakia z firmy Columbia Sporstwear &… więcej »