Najcenniejsze marki odzieżowe

Brand Value over Time

Agencja Brand Finance ogłosiła ranking marek odzieżowych o największej wartości. Na szczycie znalazł się warty 32 miliardy dolarów brand Nike. Za nią uplasowały się H&M, Zara i Louis Vuittton. Najszybszy wzrost odnotowały natomiast Marc Jacobs i chińska Anta.

Apparel Top 10 Most Valuable

Nike utrzymuje się na pierwszym miejscu już kolejny rok, notując 13 procentowy wzrost wartości marki. Nie dość, że prowadzi w rankingu brandów odzieżowych, to świetnie wypada również w zestawieniu ogólnym, zajmując trzecie miejsce wśród najsilniejszych marek ze wszystkich sektorów. Agencja Brand Finance tłumaczy dobre wyniki tego giganta odzieżowego ciągłą innowacyjnością i dostarczaniem najnowocześniejszych produktów szerokiemu gronu konsumentów oraz świetną strategią marketingową.

Drugą najcenniejszą marką odzieżową jest H&M z wzrostem o 24 proc. do poziomu 19 miliardów dolarów. Chociaż szwedzka firma nadal rozwija sieć sklepów stacjonarnych (w 2016 r. otworzyła 442 nowych punktów), to zaczyna podejmować coraz większe wysiłki na rzecz rozszerzenia działalności e-commerce, by nadążyć za rosnącą popularnością zakupów online. Konkurencyjny model biznesowy i inwestycje w IT dobrze wróżą przyszłym zyskom firmy w miarę rozwoju na rynkach wschodzących. 

Hiszpański gigant Zara jest trzecią co do wartości marką modową, która może się pochwalić imponującym wzrostem o 43%. Brand odnotował w zeszłym roku wzrost sprzedaży o 14,5%, a jego zysk netto powiększył się o 9%. W przeciwieństwie do bardziej sztywnych modeli biznesowych innych marek, elastyczność systemu fast fashion Zary umożliwia jej dostosowanie kolekcji do nieprzewidzianych okoliczności, takich jak nieoczekiwane zmiany pogody, co przekłada się na przewagę konkurencyjną firmy i wzrost jej wartości.   

Winners and Losers - Apparel

Najszybciej rosnącą marką jest Marc Jacobs z wzrostem wartości o 84 proc. Wynika to częściowo z niedawnej restrukturyzacji, której częścią było wprowadzenie kolekcji „Dyfuzja” Marc x Marc Jacobs do głównej oferty, co pozwoliło stworzyć szerszą gamę produktów. Jeśli restrukturyzacja okaże się udana, ta marka luksusowa będzie nadal rosła. 

Co ciekawe, druga najszybciej rozwijająca się marka to chińska Anta oferująca odzież i obuwie sportowe. Jej wartość wzrosła o 67% do 2 mld dolarów. Mimo, iż marka nadal jest względnie nieznana dla osób spoza Chin, Anta coraz łakomiej patrzy na rynki zagraniczne. Po uzyskaniu kontraktu z zawodniczką NBA Klay Thompson, udało jej się już zdobyć klientów internetowych ze Stanów Zjednoczonych. Jeśli Anta będzie kontynuowała sprzedaż na rynki międzynarodowe, wartość marki z pewnością będzie rosła.

Brand Value over Time

Źródło: Brand Finance

Data publikacji: 6.04.2017
Przeczytaj również

Marketing:
Timberland: urodzinowa personalizacja
Z okazji 45-lecia charakterystycznego „żółtego buta”, będącego jej najbardziej rozpoznawalnym produktem, firma Timberland wprowadza aplikację do personalizacji obuwia… więcej »
Marketing:
Promocje: obniżki cen w dół, konkursy i degustacje w górę
Niezmiennie najpopularniejszą formą promocji jest obniżka ceny produkty czy usługi, jednak w ciągu ostatnich dwóch lat popularność korzystania z tej formy promocji spadła… więcej »
Marketing:
Spór pomiędzy polską marką MUMU a Miu Miu Prady. Czym jest renomowany znak towarowy?
Spór pomiędzy gigantem światowego rynku modowego a polską firmą, dopiero budującą swoją rozpoznawalność na rynku, wyraźnie pokazuje, jak istotną pozycję posiadają… więcej »