Panorama Berlin: Schizofrenia w dobrym stylu

fot. Panorama Berlin fot. Panorama Berlin

Moda męska na lato 2019 jeszcze silniej zespoli sportową nonszalancję i casualowe fasony z luksusem, tradycyjną sztuką krawiecką i nowoczesną technologią.

Szokujących rewelacji i nowych spektakularnych trendów letnia edycja targów mody Panorama Berlin nie pokazała. Męska moda na wiosnę–lato 2019 skupi się na sukcesach poprzedniego sezonu, szlifując detale i doskonaląc mieszanki tkanin. Nadrzędne tematy to wciąż sport, komfort i podróże, którym nierzadko sprostać ma jednocześnie tylko jedno ubranie. Nowoczesny pan nie ma wszak czasu ani ochoty na ciągłe zmiany garderoby i oczekuje wygodnej uniwersalności na kanwie innowacyjnych technologii. Czasami miks stylów, tkanin i kolorów sprawi wrażenie lekkiej schizofrenii, na którą jednak można spojrzeć z pobłażaniem, bez ciśnienia.

Sylwetka pod znakiem „relaxed tailoring”
Męskie fasony do perfekcji opanują fuzję wirtuozyjnej sztuki krawieckiej z komfortem noszenia. Sylwetka będzie bardziej casualowa i luźna, spodnie stracą na obcisłości, wszechobecny model „chino” będzie szerszy i bardziej przewiewny. Wyrafinowane detale widoczne będą często dopiero na drugi lub trzeci rzut oka, a życie wewnętrzne poszczególnych części garderoby, widoczne prawie tylko przy ich zakładaniu lub zdejmowaniu, zachwyci koneserów przywiązujących wagę do kunsztownego wykończenia, wzorzystych podszewek czy ukrytych kieszonek. Męskie szafy nie ugną się pod ekstrawaganckimi rozwiązaniami tylko dla odważnych, aczkolwiek fuzja stylu sportowego i eleganckiego będzie czasem ciężkostrawna.

Kolor to obowiązek
Zgodnie z porą roku ulice nie zapełnią się szaroburością, chociaż w przeszłości zdarzały się już sezony dużo bardziej stonowane. Wiosna i lato 2019 rozbłysną całą gamą ostrych zieleni i jasnych odcieni turkusu, wspieranych przez róże – od majtkowego poprzez malinowy aż po śliwkowy – oraz żółcie i pomarańcze. Panowie bardziej klasyczni będą mogli sięgnąć po bogatą paletę khaki i oliwkowej zieleni oraz jasnych szarości, granatu i czerwonego wina, ale najlepiej w towarzystwie krat lub prążków, nierzadko zuchwale ze sobą zestawianych. Odważną, świeżą paletę barw zaprezentowała między innymi duńska firma o nieco zawiłej nazwie Knowledge Cotton Apparel. Jej wykonane z bawełny organicznej lub recyklingowanych butelek PET produkty skierowane są do mężczyzn, którzy lubią niewymuszony styl i nie stronią od koloru, nie zapominając przy tym o ochronie środowiska. Sympatyczny motyw sowy – widoczny w logo firmy – znalazł się w rozmaitych wersjach na koszulkach i bluzach, dodając im dziecinnej lekkości.

moda-męska-na-panoramie-berlin-Knowledge Cotton Apparel_DSC0336

fot. Kinga Rybińska

Wzór to mus
Nadchodzące lato będzie wzorzyste i rozedrgane. Wśród nadruków na popularności nie stracą desenie tropikalne, nabiorą one jednak niejakiej ogłady i wyrafinowania: hawajskie koszule – mimo fauny i flory – będą często tylko dwukolorowe i sięgną po mniej popularne, bardziej kunsztowne motywy: zamiast papug i flamingów pojawią się akwarelowe sowy, szkicowane liście palmy czy graficznie stylizowane mikroprinty. Takie stonowane hawajskie koszule zaprezentowała między innymi niemiecka firma Fynch-Hatton, zainspirowana postacią brytyjskiego arystokraty Denysa Fincha Hattona.
Nowoczesną sztukę wzornictwa do perfekcji opanowała berlińska firma Kaiser Friedrich Herrenhemden: krat szukać można tam ze świecą, to marka dla odważnych i nietuzinkowych, których nie odstraszą abstrakcyjne, czasem ironiczne czy psychodeliczne desenie. Efekt optyczny murowany: koszul tej marki nie da się nie zauważyć. Latem 2019 do głosu dojdą także melanże i to zarówno na koszulach, jak też trykotach czy swetrach. Renesans przeżyją kraty i paski w najrozmaitszych wersjach i wariantach. Marynarki i garnitury rozkochają się w tych „prostolinijnych” deseniach, uderzając w kolorystycznie odważne tony. Wyjątków będzie niewiele. Przymusowi wzorzystego dyktanda nie ulegnie na przykład marka Matinique. Wierni zasadom skandynawskiej prostoty Duńczycy zostaną również w nadchodzącym sezonie przy jednobarwnych ubraniach i maksymalnie zredukowanych krojach.

Dominujący streetwear, wszechobecny sportswear
Mariaż trendów sportowych i streetwearowych z klasycznymi i eleganckimi podbił modową arenę już w poprzednich latach. W nadchodzącym sezonie nabierze on jednak nierzadko znamion stylowego mezaliansu, do którego wielu panom trzeba się będzie przyzwyczaić. Biznesowa koszula pod sportowym swetrem i dżinsy udające dresowe spodnie nie są w biurze zrozumiałe same przez się, ale właśnie tego chce nadchodząca moda: kontrastujących kolorów, wielkich drukowanych napisów, wiatrówki i kolorowych adidasów do garnituru. Pozytywnym skutkiem ubocznym tego eklektycznego przemieszania stylów będą aczkolwiek imponujące synergie w dziedzinie materiałów:
•    dzianinowe marynarki, miękkością przypominające miękkie swetry,
•    biznesowe spodnie, które w odpowiednim zestawieniu mogłyby służyć do joggingu,
•    funkcjonalne, zredukowane kurtki z inteligentnych tkanin, które jak kameleon dopasowują się zarówno do szortów, jak i eleganckich spodni,
•    termoaktywne, niemnące i szybko schnące koszule z innowacyjnych włókien.
Atrakcyjną ofertę w tym zakresie zaproponowała włoska firma Pure H. Tico, której szef, zapalony biegacz, wpadł na pomysł stworzenia koszul ze specjalnego tworzywa sztucznego z domieszką elastanu. Ich produkt to połączenie miękkiego trykotu z fasonem koszuli – lekko melanżowa tkanina, dostępna na razie w kilku zaledwie kolorach, jest bardzo elastyczna, ultralekka, niemnąca i ma właściwości termoaktywne. Jeśli wierzyć zapewnieniom producenta, modny pan w koszuli Pure może pokonać drogę do biura na rowerze lub ją przebiec bez ryzyka powstania nieprzyjemnego zapachu potu.

moda-męska-na-panoramie-berlin-Pure

fot. Kinga Rybińska

Kurtki: stylowe hybrydy
Jeśli trzeba byłoby wybrać bohatera sezonu wiosna–lato 2019, byłyby nim z pewnością kurtki: multifunkcjonalne, z inteligentnych tkanin, praktyczne i stylowe jednocześnie. Jeszcze nigdy sportowe okrycia wierzchnie nie cieszyły się tak serdecznym zaproszeniem na salony. Docenił to między innymi brand Camel Active, prezentując najrozmaitsze modele kurtek: leciutkich wiatrówek o trójwymiarowej fakturze, pikowanych modeli z abstrakcyjnymi wzorami kamuflażowymi, klasycznych skórzanych bomberek oraz multifunkcjonalnych kurtek z kapturem i praktycznymi detalami, jak dodatkowe boczne zamki czy oddychające podszewki z siatki. Osobliwe będą ich hybrydowe właściwości: w zależności od zestawienia zmieniać się będzie także ich styl – od sportowego przez casualowy aż po elegancki.

moda-męska-na-panoramie-berlin-CAMEL-ACTIVEmoda-męska-na-panoramie-berlin-CAMEL-ACTIVE (2)

fot. Kinga Rybińska

Spodnie? Wygodnie!
Obcisłe nogawki i niewygodne fasony nie będą miały większych szans na zorientowanej na stylowy komfort modowej scenie. Wszechobecne będą spodnie typo chino, z zakładkami i luźnymi nogawkami, często odsłaniającymi kostki. Jednokolorowe, w kratkę czy w prążki – dozwolone będzie prawie wszystko. Podobnie będzie z tkaninami: bawełna, len, dżins, ale i tworzywa sztuczne rozpanoszą się na męskich spodniach. Szczytem wygody będą bawełniane spodnie firmy Camel Active ze zintegrowanym paskiem, którego panowie nie będą już musieli przewlekać przez szlufki i którego nie uda im się zgubić. Miły gadżet i z pewnością symbol rozmiłowanej w wygodzie ery.
Szeroką paletę rozmaitych modeli „pleated wide” – czyli o luźnym kroju z zakładkami – zaproponuje specjalista w tej dziedzinie, niemiecka firma Alberto. Modni panowie znajdą tam całą gamę spodni chino, wykonanych z materiałów tzw. ceramicznych, optymalnych do podróży. Specjalne mieszanki poliestru lub propylenu wzbogacone są tu o pył minerałowy, zyskując dzięki temu właściwości termoregulacyjne. Ciekawostką na stoisku firmy Alberto była nowa linia dżinsów, zaprojektowana przez lokalnego artystę Midnight, który zadbał o ręcznie wykonane wzory i napisy.

moda-meska-na-panoramie-berlin-Alberto_DSC0314

fot. Kinga Rybińska

Buty i akcesoria: sympatyczne innowacje
Oprócz dominującego trendu zestawiania najrozmaitszych materiałów – skóry gładkiej, zamszowej i lakierowanej z tekstyliami o różnej fakturze – targi pokazały także kilka sympatycznych innowacji. Hamburska firma Zweigut, założona przed ponad dwoma laty przez dwoje rodzeństwa, specjalizuje się w butach z niecodziennych materiałów, jak sprowadzany z Portugalii wodoodporny korek czy… skóra z odzysku z foteli samochodowych. Nietuzinkowe buty kreatywnych Hamburczyków przekonują nie tylko ciekawym dizajnem, ale także ekologicznym podejściem do surowców. Korek znalazł zastosowanie także w torebkach i plecakach młodej firmy Eve & Adis wyspecjalizowanej w produktach ekologicznych. Ich przepiękne torby i plecaki wykonane są z korka lub pinatexu, czyli „skóry” z liści ananasa.

Z kolei hiszpańska marka Double OO stawia minimalistycznie na jeden tylko produkt: innowacyjny portfel, który pomieści do dwunastu kart bankowych oraz banknoty i monety, ale daje się złożyć do niewielkich rozmiarów. Tu innowacyjny jest nie surowiec – portmonetki unisex wykonane są z delikatnej skóry nappa – lecz ich konstrukcja oraz przepiękne kombinacje kolorystyczne.

Kinga Rybińska

PANORAMA OKIEM POLSKIEGO WYSTAWCY

Sempre Panorama do ramki
Robert Jóźwiak, właściciel marki spodni Sempre:
Targi Panorama Berlin to moim zdaniem drugie targi po Pitti Uomo, gdzie trzeba być, jeżeli działa się w branży mody męskiej. Mając wyroby na najwyższym poziomie należy dać je do oceny na innych rynkach. Po weryfikacji przez organizatorów dostaliśmy powierzchnię na najlepszej hali. Widać było niemiecką organizację. Wszystko dopięte na ostatni guzik. Firmom spoza Niemiec nie jest jednak tam łatwo się przebić. Niemieccy kupcy zamawiają najpierw niemieckie marki, a potem szukają uzupełnień, w przeciwieństwie do naszego kraju – szkoda, że takie myślenie u nas dopiero raczkuje. Wyroby muszą być naprawdę dobre, by znalazły tam nabywców. Rynek niemiecki jest trudny. Sam produkt to mało. Trzeba mieć jeszcze zaplecze w postaci agenta i showroomu. Moim zdaniem polskie firmy mogą tam zaistnieć, ale w większym gronie. Lepsze rezultaty przyniosłoby stworzenie stoiska narodowego. Pokazanie się na tych targach to jednak już sukces, zdobycie kilku zamówień to również satysfakcja. Bardzo pozytywna ocena naszych produktów przez kilku kupców z największych sieci handlowych daje nam do myślenia i podpowiada, że powinniśmy się jeszcze pokazać na tych targach.

Data publikacji: 22.08.2018
Przeczytaj również

Moda:
MODA MĘSKA: Trendy wiosna–lato 2019. Kierunek retronowoczesność
Tendencje mody na nadchodzące sezony odzwierciedlają szersze trendy konsumenckie – tęsknotę za tym co stare, eleganckie i autentyczne, ale idącą w parze z potrzebą… więcej »
Moda:
Sneakersy z recyklingu od camel active
Camel active zaprezentował nowy model sneakersów RUN z kolekcji wiosna/lato 2019. Buty łączą w sobie wygodę i kunszt wykonania ze zrównoważonym rozwojem. Do ich produkcji… więcej »
Moda:
MODA DAMSKA: Trendy wiosna–lato 2019

Jakie tendencje zawładną ulicą w przyszłym roku? Sprawdźcie prognozy nowojorskiej agencji trendów Fashion… więcej »