Paradoksy w postrzeganiu mody

fot. magazyn.allegro.pl

Według raportu „Polska Strojna. Zainteresowanie Modą i Zakupy Modowe Polaków 2015” Polacy są z jednej strony modni i otwarci na nowości, a z drugiej tradycyjni, zachowawczy i stroniący od kolorów. Badanie pokazuje paradoksy w naszym postrzeganiu mody.

Wyniki raportu przygotowanego przez Mobile Institute na zlecenie Allegro pokazały, że Polacy są pragmatyczni oraz zachowawczo podchodzą do mody. Kochają stonowane kolory, przede wszystkim czerń. Lubią dobrze wyglądać i pozytywnie oceniają aparycję innych. Z chęcią inspirują się ulicą oraz Internetem. Modą interesuje się aż 68% Polaków – głównie mieszkańcy wsi oraz bogaci i młodzi mężczyźni.

Polacy uwielbiają promocje i kalkulują wydatki

Polacy są oszczędni i kalkulują wydatki. Uwielbiają promocje i wyprzedaże – niezależnie od poziomu uzyskiwanych dochodów. Doskonale znają też zawartość swoich szaf – bez problemu są w stanie wskazać dokładną liczbę ubrań i butów. Zdarza się im ulegać zachciankom, ale znacznie częściej dokonują przemyślanych zakupów. Wyprzedaże zadziałają aż na 44% konsumentów, nieco bardziej na kobiety (49%) niż na mężczyzn (37%). Wśród najbardziej pożądanych cech marki są między innymi: atrakcyjna cena i promocje/wyprzedaże. Polacy chętnie inwestują w dodatki. Zdaniem badanych to właśnie akcesoria świadczą o dobrym guście i stylu.

Czy Polacy są odważni w ubieraniu?

Badania wykazały, że większość Polaków jest zachowawcza w kwestii mody i wyznaje dość sztywne zasady. Wiedzą, jak należy dobierać dodatki, ale wciąż uważają, że nie powinno się zakładać na przykład szpilek do jeansów. Interesujące jest, że mężczyznom częściej niż kobietom nie podobają się współczesne stylizacje. Najmniej zasad modowych wyznają osoby nieco starsze, w wieku 55+. Najbardziej restrykcyjni są natomiast młodzi badani w przedziale wiekowym 25-34 lata.

– Żeby łamać zasady, trzeba nie tylko je znać, ale przede wszystkim czuć. Chciałabym, żebyśmy potrafili w naturalny sposób korzystać z zasad i wszelkich dress codów. Odważne stylizacje czy formy trzeba umieć unieść. A to już jest sprawa nie tylko wyglądu, ale także psychologii. Pewność siebie, uśmiech, styl czy naturalność – z tym mamy ciągle kłopot. Ubranie jest istotne, ale jest tylko częścią tego, co prezentujemy światu – zauważa projektantka mody, Joanna Klimas.

Preferowane kolory

W kwestii kolorów Polacy też stawiają na klasykę. W barwach stonowanych, uniwersalnych, czują się zdecydowanie najlepiej – w zestawieniu króluje bezpieczna czerń. Ulubione kolory znacznie częściej mają kobiety (54%) niż mężczyźni (32%). Wśród 10 najpopularniejszych kolorów 8 z nich powtarza się niezależnie od płci: czarny, granatowy, grafitowy, idygo/kobaltowy, szary, fiolet, błękitny i czerwony. Najmniej różnorodnie, jeśli chodzi o kolory, ubierają się mieszkańcy wsi. Najbardziej świadomie do zabawy kolorami podchodzą mieszkańcy większych miast, zamożni, ludzie młodzi i osoby najstarsze.

Polak a dbałość o wygląd 

Niezależnie od poziomu dochodu, płci, Polacy chcą prezentować się ładnie. Dla 80% badanych wygląd jest istotny. Jedynie 2% Polaków nie zwraca w ogóle uwagi na codzienną aparycję. Natomiast 73% twierdzi, że ubiór wiele mówi o człowieku i jego cechach charakteru.

Polacy prezentują się coraz lepiej. Zwłaszcza młodzi coraz mniej odbiegają wyglądem od swoich rówieśników na świecie czy na tzw. Zachodzie. Co prawda daleka jestem od stwierdzenia, że w tej dziedzinie jest dobrze, jednak zmiany, jakim podlega polska ulica są oczywiście ogromne. I na pewno nie musimy się siebie już wstydzić. Niemniej inaczej wygląda sytuacja w Warszawie, a inaczej w mniejszych miastach – ocenia projektantka mody, Joanna Klimas.

Pozytywnie o wyglądzie Polek i Polaków wypowiada się ponad 60% osób, przy czym opinia jest korzystniejsza dla kobiet. Jeśli chodzi o męską część, zaczynamy dostrzegać dynamikę – panowie wyglądają coraz lepiej i coraz odważniej eksperymentują z modą.

Modowe inspiracje Polaków

Jak wynika z raportu, polska ulica może inspirować. Najważniejszym źródłem inspiracji modowych dla Polaków są ciekawie ubrane osoby na ulicy (31% kobiet i 25% mężczyzn).

– Na pewno nie każda polska ulica stanowi inspirację. Jednak coraz częściej spotyka się fajnie ubranych ludzi, których stylizacje mogą być inspiracją. Szczególnie dotyczy to największych miast Polski. Myślę, że sukces blogów modowych także jest w pewien sposób z tym związany. Ludzie przeglądają zdjęcia stylizacji zamieszczanych na blogach, przez co mogą podpatrywać styl innych i się nim inspirować – stwierdza Kamil Pawelski, autor bloga „Ekskluzywny Menel”.

Korzystanie ze źródeł inspiracji modowych zadeklarowało aż 96% kobiet i 89% mężczyzn. Poza ulicą powodzeniem cieszą się również magazyny i serwisy modowe oraz znane osoby i celebryci.

Czy Polacy lubią być modni?

Moda jest ważnym obszarem życia dla Polaków. Zainteresowanie modą zadeklarowało aż 68% badanych. Tematyka mody zajmuje Polaków niezależnie od miejsca zamieszkania, jednak głównie mieszkańców wsi. Warto zauważyć, że chęć podążania za modą rośnie wraz z wiekiem: najmniej zaangażowane są osoby w wieku 15-18 i 19-24 lata, najchętniej badani z grup: 25-34, 35-44 lata oraz najstarsi 64+.

Co ciekawe, badania wskazują na rosnącą rolę mężczyzn jako klientów w sektorze mody. Modą zainteresowanych jest 84% kobiet i aż 49% mężczyzn. Ponadto młodzi mężczyźni (wiek 15-19 l.) dorównują w tym względzie swoim rówieśniczkom. Wśród mężczyzn z najwyższymi dochodami zainteresowanie modą jest większe niż w przypadku najzamożniejszych Polek. Według badań to panowie także, częściej niż panie, korzystają ze sklepów online i urządzeń mobilnych, by wyszukiwać produkty modowe, przeglądać oferty sklepów online oraz kupować. Na Allegro natomiast, mimo że mężczyźni kupują rzadziej, to na zakupy wydają więcej.

– Za sprawą pytań na moim blogu zauważam, że liczba mężczyzn interesujących się tematem mody oraz zagadnieniami związanymi z modą wzrasta. Fakt, że mężczyźni częściej niż kobiety korzystają ze sklepów online i urządzeń mobilnych wynika z tego, że mężczyźni nie przepadają za spędzaniem czasu w sklepach. Sprzedaż online daje im możliwość szybszych zakupów – komentuje wyniki raportu Kamil Pawelski, autor bloga „Ekskluzywny Menel”.

Polak ma swój indywidualny styl?

Wiadomo już, że Polacy są nieco konserwatywni pod względem mody. Jednak ponad 60% osób jest zdania, że chce mieć swój indywidualny styl, dlatego coraz częściej gustuje w markach lokalnych lub niszowych. Natomiast 74% badanych zgadza się że ubiór jest sposobem na wyrażanie siebie.

Technologia w służbie mody

Zakupy online rosną w siłę. Na platformie Allegro i w sklepach internetowych kupuje prawie tyle samo osób, co w galeriach handlowych (kolejno: 34%, 37% i 38%).

– Nasza oferta faktycznie cieszy się rosnącym zainteresowaniem. Mamy duży udział w rynku e-commerce w kategorii modowej (46% w skali kraju) i oczywiście ogromny ruch na całej platformie zakupowej. Współpracujemy z profesjonalnymi sprzedającymi oraz ze znanymi markami polskimi i międzynarodowymi – podsumowuje Celestyna Zachariasz, manager kategorii Moda i Uroda Allegro.

Laptop jako „miejsce przeglądania ofert z kategorii modowej” przerósł już blisko dwukrotnie sklepy stacjonarne (66% vs. 37%), natomiast smartfon prawie je doścignął (32%). Ponad 80% osób korzystających z urządzeń mobilnych (smartfon lub tablet) używa ich do czynności okołozakupowych. Dla Polaków liczą się również treści zawarte na kanałach elektronicznych, w tym inspiracje i porady modowe na platformie Allegro, które oddziałują na gust już co piątego Polaka. Inspiracje najczęściej służą osobom młodym – w wieku 19-24 i 25-34 lata, mieszkańcom największych i mniejszych miast. Media społecznościowe inspirują 37% Polaków: profile znajomych (23%), profile społecznościowe magazynów modowych (15%), profile polskich i zagranicznych projektantów (11% i 10%) oraz profile blogerów i vlogerów modowych (10%). Co ciekawe, technologia wkradła się też bezpośrednio do codziennych stylizacji. Wśród dodatków noszonych najchętniej, pierwsze miejsce zajął smartfon.

CAŁY RAPORT DO POBRANIA

źródło: http://www.magazyn.allegro.pl/

Data publikacji: 17.11.2015
Przeczytaj również

Marketing:
Kappahl w kampanii „Denim Fit For You” przybliża proces produkcji dżinsów

Kappahl skupia się na przedstawieniu transparentności procesu produkcji dżinsów, dając klientom możliwość śledzenia pochodzenia i etapów… więcej »

Marketing:
Pokolenie Alpha. Jakie wartości są ważne w budowaniu marek
i doświadczeń dla najmłodszych klientów?

Mimo, iż najstarsi członkowie pokolenia Alpha  dopiero wkraczają w wiek nastoletni, to wielu marketerów już dziś skupia na nich uwagę… więcej »

Handel:
Potrzeby, emocje, odczucia w zakupach modowych. Jak wpływać na decyzje klientów w sklepie internetowym?

W Polsce jest około 55 tysięcy przedsiębiorstw, których główną działalnością jest sprzedaż w Internecie. Liczba wszystkich firm… więcej »