Polacy coraz bardziej wierzą w programy lojalnościowe

Image by Kerstin Riemer from Pixabay Image by Kerstin Riemer from Pixabay

59% Polaków przyznaje, że korzysta z programów lojalnościowych. Z roku na rok istotnie rośnie odsetek tych, którzy korzystają z aplikacji mobilnych programów. Większa niż jeszcze rok temu grupa użytkowników przyznaje, że programy to nie tylko korzyść dla firm, ale też dla konsumentów. Rośnie też grupa najbardziej aktywnych uczestników programów – wynika z badania Monitor Programów Lojalnościowych ARC Rynek i Opinia.

Polacy najczęściej korzystają z trzech programów lojalnościowych: Moja Biedronka, Payback i Club Vitay. Warto zauważyć, że program Lidl Plus, który został wprowadzony zaledwie 4 miesiące przed realizacją badania znalazł się na wysokiej siódmej pozycji. Z kolei najlepiej oceniane są programy Rossnę! (85%) i Club Rossmann (82%)

Najpopularniejsze programy lojalnościowe (TOP 5)

najpopularniejsze-programy-lojalnosciowe-marketing-mody-fashionbusiness-pl
 
Źródło: Monitor Programów Lojalnościowych 2019, ARC Rynek i Opinia

Podobnie jak w latach poprzednich najczęściej uzyskiwaną korzyścią jest rabat lub zniżka na zakup produktów czy usług, jednak tym razem widać wyraźny wzrost zainteresowania możliwością wsparcia w ramach programu wybranego celu charytatywnego (wzrost z 4% do 10%).

Uczestnicy programów lojalnościowych wykazują też coraz większą aktywność w programach. Aktualnie ponad 40% z nich to osoby bardzo aktywne, co oznacza, że są one na bieżąco, jeśli chodzi o status w programie, starają się zawsze korzystać z dostępnych zniżek/nagród. Wskaźnik ten wzrósł w porównaniu do poprzedniej edycji o 10 p.p. Największą grupę nadal stanowią uczestnicy aktywni (od czasu do czasu sprawdzają swój status, okazują kartę programu, gdy przypomni im o tym sprzedawca).

Poziom aktywności uczestników programów lojalnościowych (2016-2019)

aktywnosc-uczestnikow-programow-lojalnosciowych-marketing-mody-fashionbusiness-pl

Źródło: Monitor Programów Lojalnościowych 2019, ARC Rynek i Opinia

Warto zauważyć, że w porównaniu z ubiegłym rokiem o 12 p.p. wzrósł odsetek osób korzystających z aplikacji mobilnych programów lojalnościowych (z 60% do 72%). Z aplikacji mobilnych programów lojalnościowych korzystają najczęściej osoby do 35-tego roku życia, przy czym wyższy odsetek stanowią kobiety.

Uczestnicy najczęściej korzystają z aplikacji Klubu Rossmann, choć łącznie to programy hipermarketów i dyskontów stanowią największy udział wśród korzystających z aplikacji mobilnych. Duże znaczenie miało tu z pewnością pojawienie się aplikacji programu Lidl Plus.

Polscy konsumenci częściej niż jeszcze rok temu dostrzegają korzyści dla siebie płynące z uczestnictwa w programach lojalnościowych. O 8 p.p. wzrósł odsetek osób twierdzących, że programy lojalnościowe są tak samo korzystne dla firm jak i klientów.

Postrzeganie korzyści z programów lojalnościowych przez uczestników

postrzeganie-korzysci-programy-lojalnosciowe-marketing-mody-fashionbusiness-pl

Źródło: Monitor Programów Lojalnościowych 2019, ARC Rynek i Opinia

Programy lojalnościowe mają się bardzo dobrze mimo, że pojawiały się głosy na rynku, że Polacy być może są nimi zmęczeni i coraz mniej chętni do aktywności. Od kilku lat odsetek Polaków korzystających z programów się w zasadzie nie zmienia i oscyluje wokół 60%. Z naszego najnowszego badania jednak wyraźnie widać, że rośnie grupa osób bardzo aktywnych w programach. Jest to niewątpliwie zasługa programów sieci spożywczych i drogeryjnych, gdyż właśnie tam robimy najczęściej zakupy i tam też najłatwiej jest nam zdobyć w miarę szybko odpowiednią liczbę punktów, za którą należy nam się jakiś benefit. To zdecydowanie przywraca wiarę w programy lojalnościowe oraz przekłada się na wzrost przywiązania do danej marki – komentuje Agnieszka Doktorska, kierownik projektu z ARC Rynek i Opinia.

Data publikacji: 3.09.2019
Przeczytaj również

Aktualności:
CSR: 140 dzieci pracowników uczestniczyło w półkoloniach w LPP
Już po raz drugi gdańska firma LPP zorganizowała półkolonie dla dzieci swoich pracowników. W czasie dwóch wakacyjnych miesięcy 140 pociech uczestniczyło m.in. w… więcej »
Marketing:
Jak współpracować z influencerami
O tym, na czym polega influencer marketing oraz jak wykorzystać najlepiej potencjał idoli internetu do promocji swojej marki, rozmawiamy z Kasią Gorbaczow, senior account… więcej »
Marketing:
Jakie promocje lubią Polacy
Już w czerwcu zaczynają się pierwsze letnie wyprzedaże. Według raportu Santander Consumer Banku – “Polaków portfel własny – kochamy okazje”– to właśnie promocje… więcej »