Przyszłość transakcji bezgotówkowych

2017 będzie rokiem postępującego rozwoju sektora płatności elektronicznych, rozwiązań mobilnych, nowych usług oraz integracji kanałów sprzedaży. Jak pokazuje raport firmy SIX Payment Services, w przyszłym roku nie tylko wzrośnie liczba transakcji przy użyciu kart płatniczych, ale także zwiększy się ilość usług i metod płatności dla klientów.

Według danych raportu zarówno liczba transakcji realizowanych przy użyciu kart płatniczych, jak i punktów ich akceptacji w Polsce rośnie w imponującym tempie. W roku 2015 wartość transakcji dokonanych kartami przekroczyła 175 mld zł i była wyższa o 22 proc. od roku poprzedzającego. Natomiast liczba tych transakcji zwiększyła się o ponad 1/3. Podobne wzrosty obserwujemy również w roku 2016. Rosnąca popularność transakcji kartowych w różny sposób wpływa na poszczególne sektory. Głównych motorów tego wzrostu należy upatrywać w szybko postępującej cyfryzacji gospodarki, szeregu zmian regulacyjnych podjętych w ostatnich latach oraz dynamicznym rozwoju sektora płatności.

Autor raportu, firma SIX Payment Services, wskazuje na następujące trendy, które będą kształtować rynek płatności bezgotówkowych w 2017 roku:

  • Płatności mobilne będą zyskiwać na popularności

Polacy doceniają komfort transakcji bezgotówkowych, dlatego nowe technologie, które umożliwiają szybkie i bezpieczne płatności, mają szansę zdobyć rynek. Płatności zbliżeniowe, które zawojowały polski rynek, technologia 1-klik, dzięki której płatność kartą w internecie stała się jeszcze wygodniejsza, czy też szeroka gama alternatywnych metod płatności dostępna dla klienta to tylko niektóre z przykładów obecnie dostępnych rozwiązań. Dynamiczny rozwój obserwujemy w obszarze szeroko pojętych płatności mobilnych. Dzięki odpowiednio zabezpieczonej aplikacji oraz nośnikowi, jakim jest smartfon wyposażony w technologię zbliżeniową, funkcjonalność telefonu może znacznie przewyższać możliwości karty płatniczej zarówno w świecie online, jak również offline.

Co więcej, owa funkcjonalność może być rozszerzana o kolejne moduły, jak np. funkcje lojalnościowe, marketingowe, aktywności społecznościowe. Smartfon umożliwia również wykorzystanie dostępnych na rynku beaconów, czyli małych nadajników sygnału radiowego, jako narzędzia do interakcji firmy z klientem w czasie jego pobytu w zasięgu beacona, np. w pasażu handlowym lub obok naszego sklepu. Niewątpliwą zaletą tej technologii jest możliwość spersonalizowania przekazu marketingowego. W połączeniu z aplikacją zainstalowaną na smartfonie klienta oraz historią zakupową klient dostaje spersonalizowane rekomendacje produktowe, od których już tylko krok do zakupów.

  • Idea zintegrowanej sprzedaży wielokanałowej (omni-channel) umocni się w 2017 roku

Integracja sprzedaży w wielu kanałach wprowadza nową jakość w zakresie dotarcia do klienta i jego obsługi. Umożliwia jednolite, sprawne zarządzanie kontaktem z klientem niezależnie od tego czy realizuje on swoje zamówienie w stacjonarnym punkcie sprzedaży, poprzez jeden z punktów kontaktowych w Internecie (np. sklep, portal społecznościowy) lub też łączy te kanały w procesie zakupowym. Obojętnie, czy posługuje się laptopem, tabletem, czy po prostu zamawia towar telefonicznie. Coraz większa liczba sprzedawców wdraża lub przygotowuje się do wdrożenia tego typu rozwiązań upatrując w nich przewagi konkurencyjnej, a w niedalekiej przyszłości standardu swojej działalności. Dlatego sprzedawcy, podejmując współpracę z podmiotem oferującym rozwiązania płatnicze, coraz częściej biorą pod uwagę liczbę kanałów płatniczych obsługiwanych przez dany podmiot oraz obsługiwanych krajów. W przeciwnym razie mogą być zmuszeni do współpracy z wieloma podmiotami w kraju i za granicą, co wiąże się z utrudnieniami w postaci odrębnego raportowania czy rozliczania transakcji.

  • Coraz większy wachlarz nowych usług i metod płatności dostępnych dla klienta

W roku 2017 powinniśmy obserwować dalszy rozwój alternatywnych metody płatności oraz usług płatniczych, które będą zdobywać coraz większe zainteresowanie ze strony klientów. Smartfon i aplikacja płatnicza, do której jesteśmy w stanie dodać kartę i posługiwać się nią w bezpiecznych środowiskach bez względu na rodzaj urządzenia, eliminuje konieczność tworzenia dodatkowych portfeli elektronicznych, na których zamrażamy środki.

Płatności cykliczne z wykorzystaniem terminala płatniczego pozwalają na  bezpieczne pozostawienie danych wrażliwych i przetrzymywanie ich w  odpowiednio szyfrowanym środowisku, co w stu procentach odpowiada oczekiwaniom klienta oraz regulacjom obowiązującym na rynku. Tego typu usługa  popularyzuje się szczególnie tam, gdzie klient ma stałą relację umowną ze swoim dostawcą, skutkującą cyklicznością fakturowania, a więc i wnoszenia opłat (np. telekomunikacja, multimedia, energetyka, usługi abonamentowe, etc.).

  • Bezpieczeństwo pozostaje priorytetem w przypadku płatności elektronicznych

W Polsce zaufanie klientów do transakcji bezgotówkowych stale rośnie, co potwierdzają statystyki NBP. Poufne dane klientów są chronione przez wysokie standardy bezpieczeństwa, jak np. PCI Data Security Standard (DSS) do przechowywania, przetwarzania i przesyłania danych kart kredytowych. Inne czynniki, mające na celu poprawę bezpieczeństwa transakcji internetowych, to dodatkowa weryfikacja  transakcji przez wystawców kart kredytowych, oparta na standardzie 3D-Secure oraz zaawansowanych protokołach kryptograficznych zapewniających bezpieczeństwo w zakresie transportu danych transakcyjnych online.

Więcej o autorze raportu, firmie SIX Payment Services oraz o oferowanych przez nią rozwiązaniach płatniczych można przeczytać na stronie:  www.six-payment-services.com

 

 

Data publikacji: 30.11.2016
Przeczytaj również

Aktualności:
Ruszyła rejestracja na Cross-Border E-commerce! Dowiedz się, jak zwiększyć e-sprzedaż za granicą!

Można już rejestrować się na konferencję Cross-Border E-commerce, która odbędzie się 16 maja 2024 r. w Warszawie. To wydarzenie dla… więcej »

Handel:
Trendy w e-commerce 2024: sztuczna inteligencja, portfele cyfrowe oraz social media

W okresie przedświątecznym w 2023 r. odnotowano najwyższą średnią stopę rabatów od 2020 r. Innym zauważalnym trendem jest wyraźny wzrost… więcej »

Handel:
Potrzeby, emocje, odczucia w zakupach modowych. Jak wpływać na decyzje klientów w sklepie internetowym?

W Polsce jest około 55 tysięcy przedsiębiorstw, których główną działalnością jest sprzedaż w Internecie. Liczba wszystkich firm… więcej »