Radość, młodość i energia

Na najbliższych igrzyskach w Rio de Janeiro polscy sportowcy wystąpią w ubraniach 4F. O pracy nad kolekcją olimpijską i  trendach w modzie sportowej rozmawiamy z Ranitą Sobańską, dyrektor kreatywną marki.

Co brała Pani pod uwagę projektując ubrania dla sportowców?

Zawsze ważne jest dla nas, czy są to igrzyska zimowe czy letnie oraz samo miejsce, w którym mają się odbywać zmagania sportowe. W tym roku letnie igrzyska olimpijskie odbywają się w Brazylii, szukaliśmy więc inspiracji także w jej kulturze. Igrzyska w Rio to radość, młodość i energia i to właśnie chcieliśmy zawrzeć w naszej kolekcji. Chcieliśmy stworzyć wyrazistą, odważną i charakterystyczną kolekcję, będącą połączeniem polskiej tradycji z brazylijską kulturą.

Pod uwagę musimy też brać warunki pogodowe. Jeżeli wiemy że będzie gorąco, jak w Rio, to materiał z pewnością musi oddychać, trzeba zastosować odpowiednie technologie. Podstawą kolekcji, jaką nasi olimpijczycy założą w Rio, jest funkcyjna odzież bezszwowa, a także najwyższej jakości oddychające i lekkie materiały sportowe, zapewniające właściwą wentylację i komfort użytkowania. W ubraniach zastosowaliśmy niewidoczne wykończenia i dzianiny strukturalne 3D. Dodatkowo w kolekcji wykorzystaliśmy technologie szybkoschnące o powiększonej powierzchni włókien dla lepszego zarządzania wilgocią, technologie antybakteryjne uwalniające od bakterii i przykrego zapachu oraz technologie chłodzące pomagające utrzymać optymalną temperaturę ciała podczas aktywności fizycznej.

Jak przebiegał proces projektowania i produkcji, jak układała się współpraca z Komitetem Olimpijskim i ze sportowcami (czy mieli też jakieś uwagi, własne pomysły)?

W tym roku po raz pierwszy w historii na Letnie Igrzyska w Rio de Janeiro ubieramy nie tylko naszych rodzimych sportowców, ale również łotewskich i serbskich. Staraliśmy się, aby stroje Polaków, Łotyszy i Serbów były naprawdę wyjątkowe. Zresztą, z każdym z krajów wszystko konsultowaliśmy. Każdy komitet miał swoje oczekiwania i potrzeby, które musieliśmy brać pod uwagę. Dla Łotyszy ważny był motyw warkocza, który symbolizuje jedność łotewskiego ruchu olimpijskiego. Z kolei Serbowie chcieli, aby jak najbardziej była widoczna nazwa kraju.

Stworzyliśmy od podstaw odrębne zespoły dedykowane kolekcjom olimpijskim. Nie powielamy kolekcji, nie idziemy na skróty i nie zmieniamy jedynie kolorów ubrań Polaków. Dla każdego kraju szykujemy inną serię ubrań, zgodną z ich oczekiwaniami. Teraz przygotowaliśmy trzy odrębne zestawy.

Jakie są obecnie trendy w projektowaniu odzieży sportowej?

Nowoczesna odzież sportowa musi być nie tylko wygodna i funkcjonalna, ale też modna. W odzieży treningowej używamy na przykład technologii bezszwowej oraz niewidocznych wykończeń. Wykorzystujemy także technologię fluorescencyjną, a także reflective, które dodatkowo spełniają funkcję bezpieczeństwa podczas uprawiania aktywności sportowej.  Dbamy o to, żeby materiały, których używamy miały we włóknach technologie, takie jak coolmax, aquarius czy body fresh, które zapewniają tkaninom oddychalność oraz działają przeciwbakteryjnie. Jeśli chodzi o design w tym sezonie królują neony w połączeniu z pastelami. Neon zaczął być wykorzystywany szczególnie w dzianinach o strukturze 3D oraz tzw. plastrze miodu. Często łączony z ciemniejsza kolorystyką, daje efekt wyważenia stylizacji. Niemniej jednak neon to kolor ludzi aktywnych. Naukowo udowodnione jest, że to kolor najbardziej widoczny dla ludzkiego oka, neonowy żółty lub czerwień to dynamika i pełnia energii, podkreślanie ruchu i uchwycenie dynamizmu podczas aktywności sportowej. 

Rozmawiała Ewa Fijałkowska

Data publikacji: 14.06.2016
Przeczytaj również

Moda:
Speed hiking - włącz wyższy bieg z Columbia Sportswear

Speed hiking to aktywność szczególnie cenna w dobie nieustannego braku czasu, kiedy to weekendowy wyjazd w góry staje się wyprawą na wagę… więcej »

Marketing:
Kappahl w kampanii „Denim Fit For You” przybliża proces produkcji dżinsów

Kappahl skupia się na przedstawieniu transparentności procesu produkcji dżinsów, dając klientom możliwość śledzenia pochodzenia i etapów… więcej »

Moda:
Artykuł promocyjny: Srebrna biżuteria na prezent
- dlaczego to znakomity pomysł

Biżuteria ze srebra to znakomity pomysł na prezent, czego dowodem jest to, że od wieków jest jedną z tych, po które najchętniej sięgają… więcej »