Redan poprawia wyniki

fot. Top Secret

O 11,6 proc. do 285,5 mln zł wzrosły w I półroczu 2016 r. w ujęciu r./r. skonsolidowane obroty grupy Redan właściciela marek Top Secret, Troll, Drywash oraz TXM textilmarket. Grupa osiągnęła o blisko 4 mln zł lepszy wynik całkowity niż rok wcześniej. Po słabszym pierwszym kwartale, w drugim uzyskano znaczącą poprawę. W tym okresie sieć dyskontowa TXM osiągnęła marżę brutto na poziomie aż 43,4 proc. Z kolei część modowa Top Secret lepiej dopasowała kolekcję letnią do oczekiwań klientów oraz ograniczyła poziom ponoszonych kosztów.

 – W pierwszym półroczu br. zanotowaliśmy poprawę wyników w obu zarządzanych segmentach. Zarówno w przypadku segmentu dyskontowego oraz modowego ten okres charakteryzował się słabszym pierwszym kwartałem oraz poprawą efektywności działania w drugim kwartale roku. Sieć dyskontowa TXM rozwija się bardzo dobrze i utrzymuje duży potencjał do dalszego wzrostu zysków. Sieć modowa Top Secret koncentruje się na optymalizacji oferty, co powoli zaczyna przynosić pozytywne efekty  – stwierdził Bogusz Kruszyński, prezes Redan SA.
Grupa Redan w I półroczu br. uzyskała 285,5 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 11,6 proc. w porównaniu do tego samego okresu poprzedniego roku. W pierwszych sześciu miesiącach tego roku osiągnięto marżę handlową na poziomie 120,2 mln zł, czyli o 13,2 proc. wyższą niż w rok wcześniej. Jednocześnie w tym okresie koszty sprzedaży i ogólnego zarządu zwiększyły się licząc r./r. o 12,8 proc. do 121 mln zł. W efekcie grupa poniosła 0,8 mln zł straty na sprzedaży, względem 1,1 mln zł na minusie w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Dodatkowo pozytywny wpływ na wyniki grupy miała poprawa salda operacji finansowych, głównie dzięki obniżeniu kosztów odsetkowych oraz pozytywnych efektów zarządzania pozycją walutową.
W efekcie w I półroczu br. spółka poniosła 2,5 mln zł skonsolidowanej straty netto, względem 5,4 mln zł na minusie w analogicznym okresie poprzedniego roku. Z kolei suma całkowitych dochodów wyniosła -2,9 mln zł co oznacza poprawę o blisko 4 mln zł w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.
W segmencie dyskontowym TXM w I półroczu 2016 r. przychody zwiększyły się r./r. o 19,3 proc. do
167,9 mln zł. W tym okresie marża handlowa wzrosła r./r. o 24,1 proc. do 71,1 mln zł. Jednocześnie koszty sprzedaży i ogólnego zarządu zwiększyły się o 27,6 proc. TXM w pierwszych sześciu miesiącach br. wypracował 5,4 mln zł zysku przed opodatkowaniem, czyli o 5 proc. więcej niż rok wcześniej.
– Wynik ten jest konsekwencją dobrego drugiego kwartału, w którym wynik przed opodatkowaniem wzrósł o 26 proc. w ujęciu r./r., przy słabszym pierwszym kwartale. Marża brutto w okresie od kwietnia do czerwca była na bardzo wysokim poziomie 43,4 proc. Szczególnie zadowoleni jesteśmy z tego, że w skali drugiego kwartału poziom realizowanej marży wolumenowej był wyższy o ok. 1,4 mln zł niż przyrost kosztów. To efekt m.in. zwiększenia obrotów w przeliczeniu na powierzchnię handlową oraz efektywnej polityki zakupowej i cenowej – powiedział Lech Przemieniecki, prezes zarządu TXM SA.
Prezes TXM SA podkreślił, że utrzymujący się wysoki poziom kosztów związany jest z przyjętą w TXM strategią ekspansji, czyli rozwojem nowych kanałów dystrybucji, w tym e-commerce i sieci zagranicznej oraz rozwojem działalności w naszym kraju.  – Wzrost kosztów związany był także ze stworzeniem nowego formatu sklepu, otwarciem placówek w dużych miastach w Polsce oraz zwiększonymi wydatkami na budowę tożsamości marki. Te wszystkie działania będą z pewnością procentować w kolejnych okresach, wpływając na dalsze wzrosty zysków” – dodał Lech Przemieniecki.
W przypadku segmentu modowego obroty w I półroczu 2016 r. wzrosły r./r. o 2,2 proc. do 117,6 mln zł. Marża handlowa w tym okresie wyniosła 49,1 mln zł i była o 0,4 proc. wyższa względem tego samego okresu poprzedniego roku. Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu zwiększyły się r./r. o 0,5 proc. Na poziomie wyniku przed opodatkowaniem segment modowy zanotował 5,1 mln zł straty, co było wynikiem o 2,4 mln zł lepszym niż rok wcześniej.
– W wynikach pierwszego półrocza wyraźnie widać podział na słaby pierwszy kwartał, który był poniżej oczekiwań oraz lepszy drugi kwartał. W pierwszych miesiącach roku operowaliśmy na niskiej marży wyprzedając nadwyżki kolekcji jesienno-zimowej. Struktura kolekcji wiosenno-letnia była już znacznie lepiej dopasowana do potrzeb klientów oraz pogody. To w drugim kwartale pozwoliło nam podwyższyć marżę, choć nadal nie osiągnęła ona w pełni oczekiwanego poziomu. – stwierdził Grzegorz Lipnicki, prezes Top Secret Sp. z o.o.
W segmencie modowym na poprawę wyniku pozytywne efekty miało także lepsze zarządzanie kosztami. – Obniżyliśmy średni koszt utrzymania sklepów własnych o ok. 9 proc., co było m.in. konsekwencją zamknięcia nierentownych lokalizacji. Zmiany do zasad naliczania prowizji franczyzowych nie przyniosły oszczędności wprost, ale pozwoliły na wygenerowanie dodatkowych przychodów ze sprzedaży usług reklamowych. Zoptymalizowaliśmy także koszty marketingu eliminując działania nie przynoszące oczekiwanych efektów – podsumował Bogusz Kruszyński.

Data publikacji: 1.09.2016
Przeczytaj również

Rynek:
LPP z rekordowym zyskiem w 2023 r. Jak spółka go wypracowała i co planuje w tym roku

Zdywersyfikowany model biznesowy łączący segment value-for-money w małych miejscowościach z tradycyjnym handlem w galeriach dużych miast i… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »

Rynek:
Spółka Greenpoint przejęła markę Top Secret wraz z jej sklepami stacjonarnymi oraz e-commerce

W dniu 30.12.2023 spółka Greenpoint podpisała z Redan S.A. warunkową umowę zakupu sieci sklepów stacjonarnych, a także e-commerce marki Top… więcej »