Rekordowy rok LPP

Sklep Reserved w Kuwejcie

Właściel marek Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay, osiągnął w ubiegłym roku sprzedaż na poziomie 7 mld zł. To najlepszy wynik w historii spółki LPP. Sklepy gdańskiego giganta działają już w 20 krajach w Europie i na Bliskim Wschodzie, a w 11 z nich prowadzona jest sprzedaż internetowa.

Ostatni kwartał zeszłego roku, tak jak i cały 2017 r., polska firma odzieżowa zakończyła zdecydowanie na plusie. W ujęciu rocznym całkowita sprzedaż grupy wrosła o 17% i osiągnęła poziom 7 miliardów zł. Powierzchnia wszystkich 1743 salonów LPP na świecie przekroczyła 1 milion mkw. Dla porównania – można nimi wypełnić w całości nawet 15 największych galerii handlowych, takich jak warszawskie Złote Tarasy.

Mocna podstawa przychodów
Wzrost sprzedaży osiągnięto nie tylko przez otwarcia nowych salonów, ale przede wszystkim dzięki dobremu przyjęciu nowych kolekcji, w szczególności Reserved, Sinsay i Cropp. Świadczy o tym wysoki, dwucyfrowy wskaźnik sprzedaży dla sklepów porównywalnych w 2017 (10% r/r wg stosowanej w handlu miary LFL czyli Like For Like). Pomaga również obecna polityka zarządzania towarem. Dzięki temu marża brutto w ostatnim kwartale 2017 wyniosła 58% i była o ponad 7 p. p. wyższa od analogicznego okresu w 2016 roku.

– Tak dobre wyniki możliwe były przede wszystkim dzięki docenieniu przez klientów naszej ubiegłorocznej oferty. Cieszy mnie to, że oprócz – już tradycyjnie – dobrze przyjmowanych kolekcji damskich i dziecięcych naszego flagowego brandu Reserved, wszystkie pozostałe marki zanotowały w czwartym kwartale znaczące wzrosty sprzedaży. Co ważne, w czwartym kwartale 2017 r. podwoiliśmy sprzedaż internetową, która osiągnęła poziom 8% łącznej sprzedaży w Polsce. Będziemy starali się utrzymać ten trend rozwijając sprzedaż internetową w kolejnych krajach, gdzie funkcjonują już nasze placówki stacjonarne. W tej chwili nasze kolekcje są dostępne przez Internet w ponad połowie z 20 krajów, w których prowadzimy sprzedaż. – komentuje Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes zarządu ds. finansowych w LPP.

Jakościowa zmiana sieci sprzedaży w Polsce
W naszym kraju LPP skupiło się w 2017 roku na dostosowaniu sieci sprzedaży do zmieniających się gustów konsumentów m.in. inwestując w modernizację salonów Reserved poprzez otwarcia nowych sklepów według nowatorskiej koncepcji Open To Public. Cała kolekcja ulokowana jest tam w obrębie wzroku klienta. Koncepcja zakłada zastosowanie minimalistycznych wnętrz oraz lekkich, łatwych do aranżacji mebli, a także wyposażenie sklepu w nowoczesne technologie. Wielkoformatowe ekrany LED, dedykowane oświetlenie w systemie DALI, które pozwala z dowolnego miejsca na świecie sterować natężeniem światła, temperaturą barwową czy dynamiką, tworząc „scenariusze oświetleniowe”, czy wreszcie zautomatyzowane przebieralnie, to tylko kilka z wybranych rozwiązań technologicznych. Ostatni salon otwarty w koncepcie Open To Public znajduje się w warszawskich Złotych Tarasach. Wcześniej koncept zastosowano w prestiżowych lokalizacjach w Berlinie i Londynie.

2017 – Wielka Brytania, Serbia i Białoruś
Za granicą, marka Reserved ma za sobą ważny i długo wyczekiwany debiut na prestiżowej Oxford Street w Londynie – z udziałem światowej sławy brytyjskiej modelki Kate Moss będącej twarzą kampanii reklamowej. Wyniki pierwszych miesięcy obecności w Wielkiej Brytanii zachęcają LPP do dalszych kroków – rozważana jest inwestycja dedykowanego centrum logistycznego dla obsługi tego kraju. Inne ważne otwarcia LPP w 2017 roku to pierwsze salony na Białorusi (franczyza) oraz w Serbii.

Polska, społecznie odpowiedzialna firma rodzinna
LPP wyraźnie podkreśla, że jest społecznie odpowiedzialną firmą rodzinną, której korzenie są od zawsze w Polsce. Swoim przykładem pokazuje, że polscy przedsiębiorcy mogą eksportować nie tylko produkty, ale także koncepcję, design i know-how, które stanowią aż 65% wartości każdej kolekcji. Tą wartość dodaną produktu kreują jej pracownicy – gdańska firma tworzy w Polsce ponad 14 000 miejsc pracy i współpracuje na stałe z 300 kontrahentami zatrudniającymi ponad 3500 osób.

Ważną częścią działalności LPP jest jej aktywność na polu społecznym, na którą w 2017 roku firma przeznaczyła 2 mln zł. Wśród projektów zrealizowanych w Polsce były m.in. Pierwsza Przymiarka, Program Ambasador, czy LPP Team for Kids. LPP to również jedyna polska firma odzieżowa, która podpisała porozumienie z międzynarodowym stowarzyszeniem Accord, stojącym na straży bezpieczeństwa pracowników w fabrykach zlokalizowanych w Azji. W grudniu 2017 r. LPP zdecydowało się podpisać kolejne porozumienie z Accord celem przygotowania w ciągu najbliższych kilku lat bengalskiego rządu do przeprowadzania samodzielnych kontroli i audytów w fabrykach. Od 2017 r. LPP współpracuje też z międzynarodową firmą SGS, będącą niezależnym audytorem wspierającym w ocenie ryzyk w obszarze przestrzegania Kodeksu Postępowania LPP przez fabryki, którym zlecana jest produkcja kolekcji. Dotąd LPP wydało ponad 16 mln zł na poprawę bezpieczeństwa w azjatyckich fabrykach.

Działając globalnie, LPP pamięta o swoich polskich, rodzinnych korzeniach, dlatego w 2017 roku przystąpiła do organizacji Family Business Network, która zrzesza wiele rodzinnych firm, w tym pochodzących z Polski.

Pół miliarda złotych na inwestycje, rozwój oraz otwarcia w Kazachstanie, Słowenii i Izraelu
Dzięki przychodom i wypracowanemu zyskowi, w 2018 roku LPP chce przeznaczyć na wydatki inwestycyjne, aż 520 mln zł. Około 350 mln zł zainwestuje w nowe salony – duża część tej kwoty związana będzie z planowanymi w 2018 roku debiutami na nowych rynkach. W Kazachstanie oraz Słowenii LPP zamierza uruchomić sklepy własne, a w Izraelu w oparciu o model franczyzowy. Nawet 75 mln zł zaplanowano na rozwój logistyki oraz IT i prawie 100 mln zł na przestrzeń biurową dla stale rozwijających się zespołów centrali LPP.

Data publikacji: 16.03.2018
Przeczytaj również

Rynek:
LPP z rekordowym zyskiem w 2023 r. Jak spółka go wypracowała i co planuje w tym roku

Zdywersyfikowany model biznesowy łączący segment value-for-money w małych miejscowościach z tradycyjnym handlem w galeriach dużych miast i… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »

Rynek:
Spółka Greenpoint przejęła markę Top Secret wraz z jej sklepami stacjonarnymi oraz e-commerce

W dniu 30.12.2023 spółka Greenpoint podpisała z Redan S.A. warunkową umowę zakupu sieci sklepów stacjonarnych, a także e-commerce marki Top… więcej »