Rośnie nasycenie centrami handlowymi

nasycenie-centrami-handlowymi-fashionbusiness

W których regionach Polski nasycenie powierzchnią komercyjną rośnie? Gdzie jest najwyższy wskaźnik pustostanów? Na te pytania odpowiada Polska Rada Centrów Handlowych wraz z ekspertami w raporcie PRCH Retail Research Forum.

Nasycenie powierzchnią centrów handlowych  
Wśród największych skupisk miejskich w Polsce, najwyższe średnie nasycenie powierzchnią centrów handlowych ma aglomeracja wrocławska (948 m kw. na 1000 mieszkańców). Na drugim miejscu plasuje się aglomeracja poznańska (891 m kw.), a na trzecim – trójmiejska (732 m kw.). Aglomeracja warszawska notuje wyraźnie niższą liczbę metrów kwadratowych przestrzeni komercyjnych przypadających na 1000 mieszkańców (623 m kw.). Nasycenie w aglomeracjach katowickiej, krakowskiej, łódzkiej i szczecińskiej występuje na dość podobnym poziomie – w granicach od 540 do 581 m kw./1000 mieszkańców.

Ogólne nasycenie powierzchnią centrów handlowych w Polsce wyniosło w 2017 roku 306 m kw. na 1000 mieszkańców, czyli wzrosło o 8 m kw. w porównaniu do 2016 r. Ze względu na trwające budowy obiektów wskaźnik ten stale rośnie. Najwięcej nowej powierzchni komercyjnej przybyło
w aglomeracjach, stanowiąc 61% całorocznej podaży. To efekt otwarcia nowych centrów, m.in. Galerii Północnej w Warszawie, Wroclavii we Wrocławiu i Serenady w Krakowie. Jednak w przeliczeniu liczby metrów kwadratowych powierzchni przypadającej na 1000 mieszkańców, widoczniejszy wzrost nastąpił w dużych miastach (200 – 400 tys. mieszkańców). – W Polsce
z roku na rok przybywa nowych obiektów komercyjnych. Stale rośnie podaż, ale co ciekawe jednocześnie także potencjał nabywczy. Centra przestają być jedynie obiektami handlowymi, a tworzą lub rozbudowują ofertę rekreacyjno-wypoczynkową i gastronomiczną z myślą o nowej generacji odwiedzających – mówi Anna Zachara Widła, research & education manager, Polska Rada Centrów Handlowych.
Najwyższy potencjał nabywczy obserwujemy nadal w aglomeracjach. Oprócz tych nadal perspektywicznych z punktu widzenia nasycenia, takich jak Warszawa, Konurbacja Katowicka czy Szczecin, należy do nich również Wrocław i Poznań – wysoki poziom nasycenia powierzchnią, ale jednocześnie rosnący potencjał nabywczy.
nasycenie-powierzchnią-centrów-handlowych-prch
Wskaźnik pustostanów
Na koniec 2017 r. wskaźnik pustostanów w obiektach handlowych w Polsce wyniósł 4%. Wynik w głównej mierze jest efektem zamykania sklepów wielkopowierzchniowych Praktiker i zwalniania lokali przez Jatomi Fitness. Uwalniane powierzchnie systematycznie wchłaniane są przez nowych najemców, co ogranicza skalę potencjalnego wzrostu obszaru pustostanów. W głównych skupiskach miejskich, najniższy wskaźnik powierzchni niewynajętej odnotowano w aglomeracji warszawskiej i wrocławskiej – 2,9%, natomiast największy w katowickiej (5,8%) oraz poznańskiej (5,3%). Wyraźny wzrost wskaźnika pustostanów zarejestrowano w Trójmieście oraz Poznaniu. W mniejszych miejscowościach najlepszy wynik osiągnął Toruń (1,7%). W Częstochowie wskaźnik wyniósł 6,6%, a w Radomiu aż 8,5%.

PRCH_wskaźnik pustostanów na głównych rynkach handlowych w Polsce II poł. 2017 I poł. 2017

Raport PRCH Retail Research Forum przygotowała Polska Rada Centrów Handlowych we współpracy z ekspertami z Knight Frank, Savills, BNP Paribas Real Estate, Metro Properties oraz GfK.

Data publikacji: 11.05.2018
Przeczytaj również

Handel:
VISUAL MERCHANDISING: Ekspozycja z uśmiechem
Czym jest uśmiech? Czy to enigmatyczny wyraz twarzy Mony Lisy? Czy raczej nagła ekspresja, wyraz ulgi, przyjemności, czy też satysfakcji, który zamienia marsowe oblicze w… więcej »
Handel:
VISUAL MERCHANDISING: Handlowcu, obudź emocje!
– Handel to nie tylko sprzedawanie rzeczy. To sposób na emocjonalne zaangażowanie potencjalnych klientów, które wciąga ich w świat twojej marki i pomaga im w spełnieniu… więcej »
Handel:
Styl i funkcjonalność
Rozmawiamy z Rafałem Tyszkiewiczem, Country Managerem Poland, Czech Republic, Slovakia z firmy Columbia Sporstwear &… więcej »