Spełnij potrzeby klientów z aplikacją mobilną

apps-blur-button-267350

Posiadanie własnego miejsca w telefonach klientów jest odpowiedzią na nurtujące wiele marek pytanie: jak skutecznie dotrzeć do odbiorcy?

Mówiąc o telefonie komórkowym większość z nas wizualizuje sobie smartfon. Coraz częściej bowiem komórka służy nam nie tylko do wykonywania połączeń głosowych czy wysyłania wiadomości SMS. Urządzenia mobilne są dla nas oknem na świat – możliwością pozyskania wiedzy, bez względu na to, w jakim czasie i gdzie się znajdujemy. Aby zrozumieć ogrom potencjału handlowego, jaki niosą ze sobą telefony komórkowe naszych klientów, warto poznać kilka danych dotyczących zachowań współczesnych konsumentów.

Telefon komórkowy – nieodłączny przyjaciel naszego klienta
Często nie rozstajemy się ze swoim smartfonem nawet na krok. Tegoroczny raport „Smart(fonowe) relacje” wykonany przez Ipsos, na zlecenie firmy Huawei pokazał, że 93 proc. ankietowanych wychodząc z domu zabiera ze sobą telefon komórkowy, a ponad 40 proc. jest w stanie wrócić po zapomniany telefon do domu, ryzykując spóźnienie do pracy czy szkoły. To jednak nie jedyne interesujące dane. Idąc spać tylko 5 proc. badanych zostawia telefon w innym pokoju. Ponad dwie trzecie ankietowanych sprawdza przed zaśnięciem służbowe e-maile, nadrabia wiadomości ze świata, przegląda portale społecznościowe lub rozmawia z przyjaciółmi. Ponadto aż 74 proc. respondentów kładzie telefon komórkowy w pobliżu łóżka, a co dziesiąty badany zabiera smartfon do łóżka i umieszcza np. pod poduszką. Dla komórki jesteśmy nawet w stanie zrezygnować z wielu innych przyjemności. Według badania 67 proc. Polaków zrezygnowałoby z oglądania telewizji, jeśli mieliby rozstać się ze swoim smartfonem, a 72 proc. ankietowanych wolałoby przez miesiąc nie jeść słodyczy, niż nie mieć przez ten czas telefonu komórkowego.
Komórka jest bez wątpienia jednym z najczęściej wykorzystywanych urządzeń. Według ubiegłorocznego badania IAB „Always On – A Global Perspective of Mobile Consumer Experience” ponad połowa właścicieli urządzeń mobilnych sprawdza coś na swoim telefonie co najmniej 2 razy w ciągu godziny. Natomiast aż 22 proc. respondentów korzysta z urządzenia mobilnego co 5 minut.
Zgodnie z ww. raportem do czynności wykonywanych przez smartfon zaliczyć możemy: połączenia telefoniczne, wysyłanie wiadomości, przeglądanie internetu i portali społecznościowych, sprawdzanie pogody oraz ofert dostępnych niedaleko miejsca zamieszkania. Tak znaczna liczba aktywności sprawia, że z roku na rok wydłuża się czas spędzony na korzystaniu z urządzeń mobilnych. Badanie przeprowadzone przez IAB pokazuje, że obecnie połowa użytkowników spędza na smartfonie minimum 3 godziny dziennie, a co piąty właściciel urządzenia przenośnego ponad 6 godzin każdego dnia. Co ciekawe, większość z tego czasu spędzamy nie na komunikowaniu się ze sobą, a na korzystaniu z internetu. Średnio z wykorzystaniem urządzenia mobilnego przeglądamy 6 stron i 6 różnych aplikacji mobilnych, poświęcając na to około 2 godzin dziennie.

aplikacje-mobilne-fashionbusiness

Aplikacja mobilna jako stałe miejsce w telefonie klienta
Znając aktualne zachowania konsumenckie firma sprzedażowa nie może zostać pasywna wobec tak wielkiego potencjału handlowego. Posiadanie własnego miejsca w telefonach klientów jest przecież odpowiedzią na nurtujące wiele marek pytanie: jak skutecznie dotrzeć do odbiorcy? Sposobem, aby tego dokonać, jest aplikacja mobilna dla sklepu internetowego. Na co jednak warto zwrócić uwagę podczas tworzenia aplikacji mobilnej? Jakie rozwiązania są kluczowe, aby mogła ona z sukcesem budować lojalność obecnych miłośników marki i pozyskiwać nową grupę klientów?

Nie od razu Rzym zbudowano, czyli problemy pierwszych aplikacji mobilnych
Początki aplikacji mobilnych dla sklepów internetowych nie były łatwe. Problemy przy integracji systemu e-commerce z aplikacją mobilną sprawiały, że treści nie były automatycznie aktualizowane. Ręczne poprawianie danych było czasochłonne, mało efektywne i kosztowne, więc marki przestawały to robić, a rozwiązanie szybko stawało się bezużyteczne. Jednak tak było kiedyś. Dzisiejsze rozwiązania pozwalają stworzyć aplikację mobilną, która będzie nieodłączną częścią systemu e-commerce, a zmieniające się w sklepie online dane automatycznie zostaną zaktualizowane także w aplikacji mobilnej.

Tworząc aplikację mobilną warto także pamiętać o różnych systemach operacyjnych smartfonów. Według badań Digital in 2018 Global Overview aż 73,5% rynku stanowią smartfony z systemem Android, 19,9% to telefony oparte na oprogramowaniu iOS, natomiast jedynie 6,6% to inne systemy operacyjne. Warto zatem stworzyć aplikację mobilną dla przynajmniej dwóch kluczowych systemów.

Aplikacja mobilna to kolejny kanał sprzedaży, który przez swoje funkcjonalności powinien budować spójną komunikację marki z klientem. Poniżej przedstawiamy ciekawe rozwiązania pozwalające skutecznie realizować strategię omnichannel z wykorzystaniem aplikacji mobilnej.

Powiadomienia push
Push notyfikacje to wiadomości wysłane bezpośrednio na urządzenia klientów za pośrednictwem zainstalowanej aplikacji mobilnej. Otwieralność tego typu powiadomień jest znacznie wyższa niż np. wiadomości przesyłanych drogą e-mailową. Co ciekawe, administrator systemu e-commerce sam decyduje, jaką treść i do jakiej grupy wysłać. Marka może zatem skutecznie docierać do swoich klientów nie tylko z wiadomością o dodatkowym rabacie, ale także z zaproszeniem do odwiedzenia najbliższego sklepu stacjonarnego czy z informacją o zmianie statusu dokonanego zamówienia. Push notyfikacje mogą również pomóc w zmniejszeniu liczby porzuconych koszyków. Administrator, z poziomu systemu e-commerce, może otrzymać bazę osób, które zrezygnowały z zakupu, a za pomocą powiadomień push przesłać klientom zaproszenie do ponownego zapoznania się z ofertą marki.

Skaner kodów kreskowych
W sklepie stacjonarnym często spotkać można osoby sprawdzające na telefonie informacje o produkcie. Skaner kodów kreskowych to rozwiązanie, które skutecznie łączy sprzedaż tradycyjną z online. Po zeskanowaniu kodu kreskowego znajdującego się na towarze od razu wyświetla się karta tego produktu w sklepie internetowym. Potencjalny klient może sprawdzić opis, cenę, warianty kolorystyczne czy poznać opinie innych użytkowników. W sytuacji, gdy w placówce nie ma odpowiedniego rozmiaru, klient może sprawnie zakupić produkt online. Funkcjonalność jest więc pewnego rodzaju dodatkowym pracownikiem, dzięki któremu klient może poznać informacje o produkcie, a jednocześnie rozwiązaniem skutecznie wspierającym sprzedaż.

Pokaż dostępność produktową placówek
Efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline) to nazwa zachowania konsumenckiego polegającego na poszukiwaniu w sieci informacji o produktach, a następnie sfinalizowaniu zakupu w sklepie stacjonarnym marki. Tworząc aplikację mobilną dla sklepu internetowego warto zatem zadbać o możliwość sprawdzenia dostępności produktowej w konkretnym sklepie stacjonarnym. Jeśli klient zdecyduje się na zakup danego produktu, bez problemu sprawdzi, czy jest on dostępny na stanie magazynowym najbliższej placówki. Rozwiązanie może wydawać się proste, ale wymaga połączenia gospodarki magazynowej online i na miejscu.

Odbiór w salonie stacjonarnym
Inną ciekawą funkcjonalnością omnichannel, która odpowiada na oczekiwania polskich konsumentów, jest umożliwienie dokonania zakupów przez aplikację mobilną i odbioru zamówienia w dowolnym punkcie stacjonarnym. Coraz więcej klientów korzysta z tej formy dostawy, ponieważ wysyłka do sklepu tradycyjnego jest darmowa, klient przed odbiorem może fizycznie sprawdzić produkt, a także nie musi oczekiwać na kuriera, tylko odbiera zamówienie w dogodnym dla siebie momencie.

Przykładem aplikacji mobilnej, która ma ww. funkcjonalności, jest aplikacja mobilna największego sklepu piłkarskiego w Polsce – R-GOL.com. Wdrożone przez markę rozwiązania omnichannel, w tym aplikacja mobilna, zyskały uznanie specjalistów z branży e-commerce oraz mobile. Aplikacja mobilna znalazła się w finale konkursu Mobile Trends Awards, a pełna koncepcja omnichannel zdobyła nagrodę w ubiegłorocznym konkursie Ekomersy.

Martyna-Kurzela-isystems-fashionbusiness.plMartyna Krawczyk – PR & marketing specialist w firmie i-systems.
Od kilku lat związana z budowaniem strategii PR w oparciu o content marketing. Uważna obserwatorka preferencji zakupowych współczesnych konsumentów oraz nowoczesnych rozwiązań e-commerce, które je realizują.

Data publikacji: 27.04.2018
Przeczytaj również

Handel:
Coraz więcej Polaków robi zakupy na smartfonach
Sklepy tradycyjne wciąż pozostają najpopularniejszym kanałem sprzedaży w Polsce, ale szybko rośnie liczba osób dokonujących zakupów za pomocą urządzeń mobilnych. Już… więcej »
Handel:
Klucz do multibrandowego butiku
O prowadzeniu salonu z ubraniami wielu marek oraz o specyfice polskich konsumentek, m.in. ich zmiłowaniu do czerni i szarości, rozmawiamy z Luizą Kubis, właścicielką… więcej »
Handel:
Digitalizacja w retail przynosi korzyści biznesowe – bezpłatna konferencja Comarch
Handel nie może istnieć bez nowych technologii. Pytanie raczej brzmi: które rozwiązania informatyczne sprawdzają się najlepiej? Co detaliści i producenci powinni brać pod… więcej »