Trendy z Berlina

_DSC0386

Targi Panorama Berlin pokazały, że w nadchodzących sezonach nie będzie ważna perfekcja czy poszanowanie konkretnego stylu, lecz odważne zestawianie trendów i nonszalancki stosunek do modowych dyktatów. Struktura asortymentowa imprezy odzwierciedlała natomiast popularną w handlu tendencję do tworzenia concept store’ów.

Organizatorzy Panoramy Berlin postawili w tym sezonie na świeże kooperacje i nową strukturę hal: od 16 do 17 stycznia na gości niemieckich targów czekały jasne damsko-męskie podziały z jednej i silniejsze przemieszanie marek czysto modowych z lifestyle’owymi z drugiej strony. Podczas gdy panowie wzięli we władanie halę 2 i 4, panie zajęły miejsce w halach 1 (Grace z kolekcjami klasycznymi), 3 (Style Hube z młodymi markami) oraz 7B (Hipstar z modą dla kobiet pulchniejszych). Wspólny mianownik obie płcie znalazły w hali 5 (Details z akcesoriami), 6 (Soled z obuwiem), 7C (Xoom z modą ekologiczną) oraz 9 (Nova z modą dżinsową i streatwearową). Sercem każdej z hal były położone centralnie Community Areas, nowe, specjalnie stworzone segmenty, służące komunikacji i wymianie między wystawcami a zwiedzającymi. Zimową – jedenastą już – edycję Panoramy wraz z jej 800 kolekcjami odwiedziło 51 500 gości z 96 krajów.

Eko na salonach
Coraz silniejsze w ostatnich sezonach zielone trendy, doczekały się nareszcie swojej własnej strefy: na parkiecie hali 7C (Xoom) pod patronatem heskich targów Innatex wystąpiło 50 ekologicznych marek. Niezależnie od produktu – ubrań, okularów, obuwia czy naczyń – dla wszystkich firm w strefie Xoom były wspólne ich przyjazne dla środowiska aspiracje: ekologicznie wytwarzane materiały, recycling, regionalna produkcja i krótkie drogi transportu. Kooperacja obu imprez zaowocowała obopólnymi korzyściami: Innatex i jej zieloni wystawcy zaistnieli na stołecznej arenie. Panorama zyskała natomiast mocnego i wiarygodnego partnera w zakresie ekorozwoju, poszerzając swoje portfolio o nowy, przyszłościowy segment.

Nostalgia i ekstrawagancja
Przemierzający parkiet berlińskiej giełdy branżowcy na nudę narzekać nie mogli: jesienno-zimowa moda 2018/2019 załamuje się pod ciężarem wzorów, nadruków i struktur, które nierzadko zdobią jeden i ten sam element ubioru. Zauważalny będzie powrót do lat 80., nie zabraknie zuchwałych mieszanek retro-sportowych oraz ekstrawaganckich kontrastów. W nadchodzącym sezonie nie będzie ważna perfekcja czy poszanowanie konkretnego stylu, lecz odważne zestawianie trendów i nonszalancki stosunek do modowych dyktatów.

W szafach zapanuje anarchia: eleganckie, tweedowe spodnie w kratę będzie zdobił typowy dla dresu sportowy pasek wzdłuż nogawki; delikatną satynową sukienkę uzupełni duży farbowany kołnierz ze sztucznego futra; plisowane żorżetowe spódnice nie powstydzą się lakierowanych sneakersów do skarpetek w gwiazdki; zamszowe mokasyny wystąpią w towarzystwie dzikich, kolorowych haftów lub niespokojnych, tekstylnych wstawek oraz barwnie drukowanych podeszw. Falbanki i koronki, plisy i pęknięcia, kropki i krata, kwiaty i prążki. Niczego nie będzie za dużo, nic nie będzie błazenadą. Do głosu dojdzie jednak również, jakby zmęczony tym przepychem i brakiem myśli przewodniej, minimalizm: stonowane kolory, proste, graficzne formy i klarowność linii.

_DSC0353

fot. Kinga Rybińska

_DSC0424

fot. Kinga Rybińska

Dzieła sztuki na stopach
Modowe outfity – zuchwałe kombinacje czy minimalistyczne kreacje – nie byłyby kompletne bez obuwia. Ta część stroju będzie w nadchodzącym sezonie nader kreatywna. Zarezerwowana dla obuwia hala nr 6  zaprezentowała cały szereg znanych i cenionych marek, ale także kilka nowych odkryć, jak chociażby Dogo, turecką markę obuwia wegańskiego. Kolorowe cacka z motywami fauny i flory, miejską panoramą czy bajecznymi krajobrazami zachwycają bogatą, obejmującą ponad 600 wariantów paletą wzorów oraz siedmioma różnymi formami – od sandałów poprzez szpilki, aż po kozaczki. Kto kocha drewno, ten z pewnością zachwyci się austriacką marką Woody. Ich wykonane z drewna podeszwy są dzięki specjalnej gumowej wstawce bardzo elastyczne i przyjazne dla stóp, a przy tym długowieczne.

Małe, a cieszy
W natłoku wrażeń i inspiracji na deskach Panoramy warto było zwrócić uwagę na początkujące firmy i nowe koncepty, zwłaszcza z zakresu lifestyle, małego ulubieńca organizatorów giełdy.  W hali 3 przykuwała uwagę młoda austriacka firma Myglass, produkująca czekoladowe fondue w… słoikach, opatrzonych etykietkami, które można personalizować. W malutkich słoikach kupić można także całkiem inny produkt, zupełnie nie związany z jedzeniem. Niemiecka firma Degree Clothing oferuje – oprócz niecodziennych koszulek ze scenami rodzajowymi rodem z Korei Północnej – pierwsze na świecie ekologiczne gumki do włosów. Gumki wykonane są z bawełny organicznej i nie zawierają plastiku. Dzięki umieszczonej w słoiku trawie cytrynowej lub lawendzie, dostępne w kolorze ecru gumki można kupić także w wersji zapachowej. Aromatycznie było też na stoisku hamburskiej firmy Revivo Candela, produkującej ekologiczne świeczki z roślinnych wosków i naturalnych substancji zapachowych: herbaty, ziół czy owoców, otulonych w minimalistyczne szklane pojemniki. W szkle wyspecjalizowała się także berlińska firma Soul Bottles, produkująca przepiękne szklane butelki z indywidualnymi nadrukami, zamykane na ceramiczny korek z metalową klamrą, uszczelnione nakładką z naturalnego kauczuku.

Degree-Clothing-Fairhair (002)

fot. Degree Clothing

Koncept organizatorów Panoramy, zakładający koegzystencję mody i lifestyle’u, po raz kolejny świętował sukcesy. To odzwierciedlenie już bardzo popularnego w handlu trendu tzw. concept stores. – Wierzymy w dynamiczne przemieszanie mody z innymi segmentami, które ożywia sklepy, a klientom zapewnia przygodę i emocje – wyjaśnił szef targów Jörg Wichmann. Panorama to dla branżowców już nie tylko źródło najnowszych kolekcji odzieży, ale i inspiracja odnośnie aranżacji sklepów i urozmaicania ich asortymentu.

Kinga Rybińska

Data publikacji: 13.03.2018
Przeczytaj również

Moda:
MODA MĘSKA: Co dyktuje Pitti Uomo
W połowie czerwca odbyła się we Florencji kolejna, 94. już edycja najważniejszych dla mody męskiej targów Pitti… więcej »
Moda:
Panorama Berlin: Schizofrenia w dobrym stylu
Moda męska na lato 2019 jeszcze silniej zespoli sportową nonszalancję i casualowe fasony z luksusem, tradycyjną sztuką krawiecką i nowoczesną… więcej »
Moda:
SOREL: styl i ochrona
Marka SOREL, założona w Kanadzie w latach 60. - przez dekady wprowadzała na rynek obuwie, które miało spełniać określony cel: ochronę przed surową, kanadyjską zimą… więcej »