VISUAL MERCHANDISING: Ekspozycja z uśmiechem

fot. Italy fot. Italy

Czym jest uśmiech? Czy to enigmatyczny wyraz twarzy Mony Lisy? Czy raczej nagła ekspresja, wyraz ulgi, przyjemności, czy też satysfakcji, który zamienia marsowe oblicze w pogodną twarz promieniującą nadzieją. Napisano mnóstwo piosenek o uśmiechu. Dlaczego jest on taki ważny dla muzyków, artystów, a przede wszystkim dla handlowców, którzy koncentrują się na wyrazie twarzy klientów wchodzących do sklepu. Co UŚMIECH ma wspólnego ze sprzedażą? WSZYSTKO!

Wyobraź sobie, że jest dżdżysty, szary poniedziałek  i wszystkie cudowne chwile, które wydarzyły się ostatniej ciepłej i słonecznej niedzieli, są już tylko wspomnieniem. Jesteś w swoim sklepie i czekasz na wizytę jakiegoś „żywego ducha”. Brzydka pogoda podminowuje cię, bolą cię kości, masz nogi jak z ołowiu i najchętniej wróciłbyś do łóżka i zakopał się pod kocem chowając się przed poniedziałkową chandrą. Z twoich snów na jawie wyrywa cię odgłos otwieranych drzwi i wejście klientki. Klientka się UŚMIECHA. Coś ją rozbawiło, wprawiło w dobry nastrój i teraz dzieli się tym radosnym humorem z tobą. Odpowiadasz. Twój ból kości i poczucie ołowianych nóg znikają. Nie myślisz już o owinięciu się ciepłym kocem, ani o szarym niebie, czy pogodzie pod psem. Odpowiadasz z szerokim UŚMIECHEM. Jeden uśmiech wywołuje następny i nagle „wszystko staje się różowe, słodkie i słoneczne” dla wszystkich. Co wzbudziło uśmiech na twarzy klientki, zanim weszła do sklepu?

Czy to światło emanujące z wystawy twego sklepu – ciepły, zapraszający blask oblewający ulicę i przechodniów?  Czy to czarująca ekspozycja pokazująca uczłowieczone produkty z unoszącymi się nad nimi balonami? Czy to zestawienia nowego ze starym, umieszczenie antyku wśród cyfrowych nowinek? A może uśmiech ten wywołał zwykły, celowy błąd w pisowni, gra słów, zrobienie czegoś na opak lub jakiś inny zabawny drobiazg przykuwający uwagę.

visual-merchandising-eskpozycja-z-uśmiechem-martin-pegler-Italy_VetrinaCucina1

fot. Italy

Chodzi o to, że wystawa twojego sklepu to coś więcej, niż miejsce ekspozycji nowych produktów. To także narzędzie komunikacji z klientami. Informuje ona bowiem, kim jesteś, do kogo adresujesz swoją ofertę i co twoim zdaniem twoi klienci chcieliby mieć. Pokazuje twój gust, nastawienie do klientów i świat twojej marki. Niektórzy właściciele sklepów prowadzą ze swoimi klientami swoiste konwersacje poprzez kartki z napisami, które są umieszczone zarówno na wystawach, jak i na półkach oraz stołach w środku salonu. Jeżeli zdecydujesz się na takie rozwiązanie, pamiętaj aby twoje „przesłania” były dobrze oświetlone, jasne, o pogodnej treści i krótkie – tak, jak zabawne, zapisane odręcznie karteczki w sklepie Lords w Londynie, czy te wymyślone przez właścicieli holenderskiego salonu K’OOK! Zawsze lekkie, zwięzłe i z UŚMIECHEM! Umieść UŚMIECH na swojej ekspozycji – taki, który jest zaraźliwy i wróci do ciebie rozweselając cię. Zaskocz klientów, może nawet zaszokuj! Bądź oryginalny, czasami niezwykły. Kto powiedział, że nie możesz się uśmiechać i jednocześnie wesoło nucić? Aranżując wystawy sezonowe i okazjonalne użyj odniesień do znanych szlagierów, tytułów znanych piosenek kojarzących się z daną porą roku lub odpowiednimi świętami.

visual-merchandising-eskpozycja-z-uśmiechem-martin-pegler-KOOK

fot. K’OOK!

Porzuć poniedziałkową chandrę, która może przeciągnąć się na cały tydzień, oraz nudne, szare wystawy odzwierciedlające tylko ponury nastrój. Jest tyle różnego rodzaju wspaniałego oświetlenia, którego możesz użyć, by skąpać w blasku swoją wystawę oraz zaaranżować ją w dowolny sposób – byle nie przesadzić z ilością towaru – rozpoczynając proces wzbudzania UŚMIECHU. Bądź zabawny, wesoły i pogodny – pomyśl, jak się czujesz oraz jakbyś chciał, aby poczuli się twoi klienci – i podążaj za tym. Pamiętaj o słowach: “When You’re SMILING – The Whole World SMILES With You” („Kiedy się UŚMIECHASZ, cały świat UŚMIECHA się do ciebie.” z piosenki Louisa Armstronga – przyp. red.)  A gdzie ludzie czują się szczęśliwi, tam kupują.

Martin M. Pegler
Autor książek, redaktor, nauczyciel akademicki i wykładowca. Od ponad 30 lat jest profesorem w Fashion Institute of Technology w Nowym Jorku. Zasiada w jury ekspertów konkursu IHA Global Innovation Awards (gia) od 2000 roku, czyli od początku programu gia. Od 2016 jest honorowym członkiem gia Expert Jury.

Więcej informacji na:  www.housewares.org/show/gia-retail.

Materiał pod patronatem międzynarodowego konkursu dla sklepów gia (Global Innovation Awards)

gia-global-innovation-awards

Visual-Merchandising-Forum-szkolenie-2018

Data publikacji: 19.09.2018
Przeczytaj również

Handel:
Czy w Polsce płaszcze, spodnie i buty zalegają na internetowych półkach?
Producenci marek odzieżowych solidarnie mówią, że w ostatnich miesiącach odczuwają wpływ zakazu handlu niedzielnego na wyniki sprzedaży. Jednocześnie dodają, że ruch… więcej »
Handel:
Górna Piąta Aleja nie jest już najdroższą ulicą świata
Causeway Bay w Hongkongu została po raz pierwszy od pięciu lat najdroższą ulicą handlową świata, wyprzedzając pod tym względem nowojorską Górną Piątą Aleję - wynika… więcej »
Handel:
43% Polaków kupuje odzież przynajmniej raz w miesiącu
Polski rynek odzieżowo-tekstylny należy do jednego z najatrakcyjniejszych w Europie Środkowo-Wschodniej. Wartość produkcji sprzedanej sektora w 2016 r. wynosiła blisko 30… więcej »