Wykorzystanie technologii blockchain w branży mody

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=JCls7w9B8q0 Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=JCls7w9B8q0

Wykrywanie podrobionych towarów, śledzenie dostaw, inteligentne etykiety – to niektóre z możliwości, jakie daje blockchain. Dowiedzcie się na czym polega ta technologia i jak można ją wykorzystywać w sektorze fashion.

W dobie cyfryzacji łatwo wyobrazić sobie sprzedawcę czy projektanta akceptującego wirtualną walutę jako formę płatności. W Polsce wykorzystanie kryptowalut opartych na technologii bitcoin jest legalne, ale na chwilę obecną waluty te nie są uznawane za krajowy czy prawny środek płatniczy. Jednak poza najbardziej znanym walutami cyfrowymi jak Bitcoin i Ethereum istnieje wiele innych mniej oczywistych przykładów wykorzystania technologii blockchain w branży mody.

PLATFORMA „AURA” LVMH
Obecnie francuski koncern dóbr luksusowych LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) pracuje nad platformą, zwaną „Aura”, do śledzenia produktów i weryfikacji ich autentyczności. Jeszcze na przełomie maja i czerwca 2019 r. zamierza otworzyć ten serwis dla swoich marek Louis Vuitton i Parfums Christian Dior. Następnie koncern planuje objąć monitoringiem w sieci blockchain także inne marki z tej grupy. Co więcej, pragnie iść o krok dalej i zlecić prowadzenie tej platformy podmiotowi zewnętrznemu, a opcję udostępniania do monitorowania swoich produktów oferować także konkurencyjnym firmom i dostawcom. Koncern zamierza udostępnić przedsiębiorcom i konsumentom opcję śledzenia procesu nie tylko na etapie produkcji, ale także etapu poprodukcyjnego np. butelki wina. Możliwe będzie śledzenie butelki po opuszczeniu winnicy, w tym sprawdzenia, który sklep rzeczywiście ją sprzedał czy komu ją odsprzedał. Analogicznie, będzie można sprawdzić czy np. używana torebka na pewno jest oryginalna.

blockchain-rynek-mody-prawo-fashionbusiness

Źródło: https://cointelegraph.com/news/report-louis-vuitton-christian-dior-owner-develops-dlt-project-with-consensys-and-azure

CZYM JEST TECHNOLOGIA BLOCKCHAIN?
Blockchain można rozumieć w dwojaki sposób. Po pierwsze, jest to Blockchain Bitcoin, czyli wykorzystanie tej technologii jako tzw. kryptowaluty, ale także technologia blockchain – struktura bazy danych, zawierającą historię transakcji. Podobnie jak tradycyjne rejestry, jest to więc księga zawierająca niezmienne, chronologiczne dane – wpisy w postaci cyfrowej. Technologia ta gwarantuje i poświadcza pełną historię danych, operacji związanych z każdą transakcją. Nie jest więc możliwe dokonanie jakiejkolwiek zmiany w tym systemie bez automatycznego odnotowania daty i informacji o tej czynności. Historia transakcji może odzwierciedlać aktualny stan rzeczy, np. własności czy posiadania jakiegoś produktu, ale także faktów jak np. historię serwisowania zegarka.

INNE MOŻLIWE SPOSOBY WYKORZYSTANIA BLOCKCHAIN W BRANŻY MODY:

1. WYKRYWANIE PODROBIONYCH TOWARÓW
Technologia ta może zostać wykorzystana do wykrywania podrobionych towarów. Mogą do nich zostać dodane połączone z tą siecią: metki, plomby czy nadruki, zabezpieczone przed odłączeniem od towaru. Informacja o takim zabezpieczeniu może zostać prostym i skutecznym sposobem sprawdzenia, zarówno przez urzędnika celnego albo konsumenta, czy towar jest oryginalny. Rozwiązanie takie wprowadzono na platformie Tracr dla przedsiębiorców oferujących diamenty (por. https://www.tracr.com/). Każdemu diamentowi jest przypisywany numer, który zostanie wprowadzony do rejestru. Zatem każdy zarejestrowany diament będzie posiadał „cyfrowy dowód tożsamości”, który umożliwia sprawdzenie jego pochodzenia, a także transakcji z nim związanych.

wykrywanie-podrobionych-towarow-prawo-w-modzie wykrywanie-podrobionych-towarow-rynek-mody-fashionbusiness
Źródło: https://www.tracr.com/

2. ŚLEDZENIE DOSTAW TOWARÓW
Możliwe zastosowanie blockchain obejmuje zorganizowane zarządzanie towarami. W 2016 r. na Szanghajskim Tygodniu Mody marka Babyghost umożliwiła weryfikację pochodzenia jej produktów za pomocą aplikacji na smartfony w technologii blockchain. Osoby biorące udział w pokazie mogły zeskanować chip na ubraniach i akcesoriach, aby otrzymać interaktywną informację o tym, gdzie i przez kogo został zaprojektowany dany towar i jakie metody wykorzystano do jego produkcji.

W 2017 r. londyńska projektantka Martine Jarlgaard stworzyła kolejne „inteligentne etykiety” w technologii blockchain. Konsument może zeskanować element odzieży, aby zobaczyć każdy krok w procesie produkcji, począwszy od surowca skończywszy na produkcie końcowym.

sledzenie-towarow-rynek-mody-fashionbusiness-plŹródło: https://hackernoon.com/blockchain-and-fashion-industry-a5076355aa41

Obecnie przedsiębiorcy z branży luksusowej, farmaceutycznej czy usług elektronicznych mają możliwość zarejestrowania swoich towarów na platformie „Blockverify” opartej na technologii blockchain i śledzenie obrotu swoimi towarami. Możliwa jest weryfikacja, m.in. ile produktów wyprodukowano, ile zostało sprzedanych, etc.

blockchain-sledzenie-obrotow-towarami-rynek-mody-fashionbusiness-pl
Źródło: http://www.blockverify.io/

Wskazane powyżej przykłady zabezpieczeń powinny skutkować zwiększeniem zaufania klientów do danej marki, ze względu na możliwość zdobycia przez nich pewnej informacji, że produkty są oryginalne albo spełniają określone ustalone standardy lub kryteria, m.in. że dany towar nie był testowany na zwierzętach albo że cały etap produkcji miał miejsce w danym kraju.

3. DANE W CHMURZE
Głównymi zaletami technologii blockchain są: niezmienność rejestru, identyfikowalność transakcji i bezpieczeństwo. Jedną z jej głównych wad jest energochłonność. Z tego względu niewykluczone, że w przyszłości większość firm będzie korzystało z szerokiego wachlarza rodzajów usług blockchain przez zaufanych dostawców usług oferowanych „w chmurze”, tzw. BaaS, bez konieczności instalacji i obsługi całego systemu opartego na opisanej powyżej technologii.

REGULACJE PRAWNE, KONKLUZJE
W Polsce brak jest regulacji prawnych dotyczących bezpośrednio wykorzystania technologii blockchain. Ze względu na jej globalny zasięg, warto uregulować te aspekty najpierw na szczeblu międzynarodowym czy unijnym, a następnie skorelować z nimi krajowe regulacje związane m.in. z właściwą jurysdykcją czy katalogiem przysługujących przedsiębiorcom i konsumentom roszczeń. Rozpowszechnienie jednej z wielu możliwych postaci wykorzystania blockchain – jako „cyfrowych paszportów” towarów, może pozwolić konsumentom, m.in. z branży modowej, cieszyć się oryginalnymi produktami czy też towarami o określonych cechach np. o ekologicznym pochodzeniu, a organom państwowym ułatwić wykrywanie podróbek.

Źródła:
1. art. 60 Kodeksu cywilnego (Dz.U.2018.1025);
2. art. 2 ust. 2 pkt 6 ustawy z 27 lipca 2002 r. Prawo dewizowe (Dz.U.2019.160);
3. „Blockchain a prawo”, prof. UO dr hab. r.pr. Dariusz Szostek, Legalis 2018 r.;
4.https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/european-countries-join-blockchain-partnership ;
5. https://bitcoinmagazine.com/ ;
6. https://hackernoon.com/blockchain-and-fashion-industry-a5076355aa41 ;
7. https://kodakone.com/ ;
8. https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/strumien-blockchain-dlt-i-waluty-cyfrowe ;
9. https://cryptoconsortium.github.io/CCSS/ .

Autorzy:
Andrzej Przytuła, partner, adwokat, Kancelaria KONDRAT i Partnerzy
Natalia Basałaj, radca prawny, Kancelaria KONDRAT i Partnerzy
Kancelaria KONDRAT i Partnerzy,  biuro@kondrat.pl
Prawnicy z Kancelarii KONDRAT i Partnerzy zajmują się kompleksowym doradztwem prawnym dla przedsiębiorców, w szczególności z zakresu prawa własności intelektualnej i prawa nowych technologii.

Data publikacji: 16.04.2019
Przeczytaj również

Prawo:
Zara i jej młodsza siostra Zohara?
Czy powiązalibyśmy sklep „ZOHARA” oferujący biżuterie, torebki i inne akcesoria z high-street’ową marką „ZARA”? Brytyjski Urząd ds. Własności Intelektualnej… więcej »
Prawo:
Czy Adidas stracił wyłączne prawa do „trzech pasków”?
19 czerwca 2019 r. Sąd Unii Europejskiej (dalej: „Sąd”) oddalił skargę niemieckiego producenta odzieży i obuwia sportowego Adidas AG i utrzymał w mocy decyzję Urzędu… więcej »
Prawo:
ALERT PRAWNY: Zmiany w prawie własności przemysłowej w roku 2019. Znaki towarowe
16 marca 2019 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo własności przemysłowej. Krajowy system ochrony znaków towarowych zostanie dostosowany do ochrony zapewnionej na… więcej »