Wzrost przychodów Esotiq & Henderson w 2015 r.

fot. www.esotiqhenderson.com

Wzrost powierzchni salonów o 28 proc. r/r, lepsza sprzedaż w sklepach porównywalnych, utrzymanie marży brutto na poziomie blisko 60 proc., znaczący wzrost sprzedaży internetowej – to główne osiągnięcia minionego roku w grupie Esotiq & Henderson. Właściciel marek ESOTIQ, Henderson i FemeStage Eva Minge zapowiada kontynuację dynamicznego rozwoju sieci i kanału e-commerce. Celem na 2016 r. jest także poprawa rentowności spółek zależnych.

Odzieżowa grupa z Gdańska opublikowała raport roczny za 2015 r. po sesji 21 marca. Skonsolidowane przychody Esotiq & Henderson wzrosły 10 proc., ze 109,6 do 120,6 mln zł. W IV kwartale 2015 r. skonsolidowane przychody wzrosły o 17,7 proc., z 28,2 do 33,2 mln zł. Zarząd podkreśla, że wzrost przychodów grupy wynika z dynamicznie rosnącej sieci salonów oraz coraz większej sprzedaży w sklepach porównywalnych (LFL +4,1 proc. w 4Q15 w porównaniu do +1,8 proc. w 4Q14).

Na koniec 2015 roku grupa posiadała w Polsce 250 salonów z bielizną i kosmetykami marki ESOTIQ (207 franczyzowych i 43 własne) wobec 206 rok wcześniej oraz 17 odzieżowych nowej marki FemeStage Eva Minge (15 własnych, 2 franczyzowe). W ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku otwarto aż 7 sklepów FemeStage. Nowa marka dodała do sprzedaży grupy w IV kwartale 2,1 mln zł. W Niemczech na koniec 2015 r. działały 4 salony marki ESOTIQ.

– Tempo rozwoju naszej sieci sprzedaży bardzo korzystnie przekłada się na przychody. Koszty ekspansji i inwestycje w sieci Femestage i Esotiq Germany mają jednak wpływ na wynik netto – mówi Adam Skrzypek, prezes Esotiq & Henderson.

Wynik netto pod presją

Wynik netto grupy przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej w 2015 r. spadł do
-2,1 mln zł (z +4,8 mln w 2014 r.). W samym IV kwartale 2015 r. wynik netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej grupy wyniósł -2 mln zł wobec +1,6 mln zł w analogicznym okresie 2014 r. Biorąc pod uwagę jedynie segment bieliźniany, który nadal stanowi zdecydowaną większość w grupie, przychody rosną równie szybko, a wynik netto jest bardziej stabilny. Jednostkowe przychody Esotiq & Henderson w 2015 r. wyniosły 115,9 mln zł (wobec 105 mln zł w 2014 r., +10,4 proc.), a wynik netto z działalności kontynuowanej 3,6 mln zł (wobec 5,1 mln zł). W samym IV kwartale 2015 r. wynik netto wyniósł 75 tys. wobec 1,6 mln zł rok wcześniej.

Rynek odzieżowy jest coraz bardziej wymagający. Pod koniec ubiegłego roku prowadziliśmy bardziej intensywne kampanie marketingowe niż rok wcześniej. Efektem był m.in. spadek marży brutto z 60,3 proc. do 57,4 proc. w całym roku. Wynik spółki matki obniżyły odpisy na należności i zapasy. W IV kwartale 2015 r. było to 0,9 mln zł – dodaje Adam Skrzypek.

Internet coraz ważniejszy

Znacząco rośnie sprzedaż grupy w kanałach internetowych. W całym 2015 r. przychody sklepu internetowego marki ESOTIQ w Polsce wyniosły 1,4 mln PLN (wzrost o 136 proc. r/r.). Dynamicznie rosły też przychody sklepu marki FemeStage Eva Minge. W 4Q15 wyniosły 0,1 mln zł, stanowiąc już 5% sprzedaży, a w całym 2015 r. wyniosły 0,2 mln zł.

W obu kanałach sprzedaży – detalicznym i internetowym – rośnie liczba lojalnych klientek. W 2015 r. liczba uczestniczek programu ESOTIQ CLUB, który działa od 2011 r., wzrosła o ponad 50 proc. W lutym 2016 r. liczba uczestniczek przekroczyła 400 tys. zł. Z kolei w klubie lojalnościowym marki Femestage na koniec lutego było już 15 tys. uczestniczek.

Cele na 2016 rok

Zarząd Esotiq & Henderson zamierza w tym roku kontynuować strategię dynamicznego wzrostu sieci sprzedaży i rozwoju kanałów e-commerce. – Uważamy, że na polskim rynku jest miejsce dla kolejnych sklepów ESOTIQ.  Ta marka nadal będzie najważniejsza w kontekście wyników grupy. Będziemy także inwestować w sieć FemeStage i ESOTIQ w Niemczech, ale tu równie ważne będzie podnoszenie rentowności spółek zależnych – dodaje Adam Skrzypek.

Data publikacji: 22.03.2016
Przeczytaj również

Rynek:
LPP z rekordowym zyskiem w 2023 r. Jak spółka go wypracowała i co planuje w tym roku

Zdywersyfikowany model biznesowy łączący segment value-for-money w małych miejscowościach z tradycyjnym handlem w galeriach dużych miast i… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »

Rynek:
Spółka Greenpoint przejęła markę Top Secret wraz z jej sklepami stacjonarnymi oraz e-commerce

W dniu 30.12.2023 spółka Greenpoint podpisała z Redan S.A. warunkową umowę zakupu sieci sklepów stacjonarnych, a także e-commerce marki Top… więcej »