Zalando: coraz większe przychody

fot. www.zalando.pl

Zalando zamierza w 2017 roku zwiększ przychody o 20–25%. Zarząd platformy internetowej zakłada kontynuację dobrych wyników z ubiegłego roku, kiedy to sklep każdy kolejny kwartał zamykał z większym zyskiem. Przychody w 2016 r. wzrosły o 23,0% i osiągnęły poziom 3,639 mld euro (2015: 2,958 mld euro). Skorygowana marża EBIT wzrosła o 5,9%, co odpowiada skorygowanej marży EBIT w wysokości 216,3 mln EUR (2015: 107,5 mln euro, 3,6%). Zalando przewiduje osiągnięcie w roku 2017 skorygowanej marży EBIT w zakresie 5,0–6,0%.

Dynamiczny wzrost wymaga nieustannych inwestycji. Jesteśmy dumni z osiągnięcia znaczących postępów w rozwijaniu naszej działalności – powiedział Rubin Ritter, członek zarządu Zalando. Rozwijając technologię i system operacyjny w celu przekształcenia branży modowej w Europie, będziemy nadal inwestować w wyjątkową i bezbłędną obsługę klienta, a także korzystniejszą ofertę dla dostawców. Wszystko po to, aby utrzymać przewagę na rynku. Zamierzamy jednocześnie poszerzyć nasz zespół, tworząc w tym roku ponad 2000 nowych miejsc pracy – wyjaśnia Ritter.

W roku 2016 prawie 20 mln klientów (+11%) zrobiło zakupy na platformie Zalando, korzystając coraz częściej z urządzeń mobilnych. Klienci mogli skorzystać z bogatszego asortymentu oraz jeszcze lepszej oferty usług dostawy i zwrotu. Platforma Zalando stała się popularnym miejscem zakupów modowych dla konsumentów i rosnącej liczby partnerów biznesowych. Zalando umożliwia partnerom dostosowanie skali prowadzonej działalności dzięki usługom sprzedaży hurtowej, programowi partnerskiemu oraz rozwiązaniom cyfrowym, jak np. Zalando Media Solutions. 

Rozwojowi Zalando sprzyja infrastruktura technologiczna i operacyjna firmy. Liczba pracowników zespołu technologicznego Zalando wzrosła z 1000 w roku 2015 do ponad 1600. Ogólnoeuropejska sieć logistyczna zostanie poszerzona do 20 000–30 000 mkw. powierzchni magazynowych we Francji i Szwecji, a także o centrum logistyczne o powierzchni 130 000 mkw. w Polsce.

Wzrost dochodowości Zalando wynikał z poprawy w zakresie kosztów operacyjnych, która odzwierciedla skuteczne zarządzanie kosztami i ogólną poprawę efektywności.

Wydatki inwestycyjne w 2016 roku wyniosły 181,7 mln euro, wyłączając fuzje i przejęcia. Kwota ta obejmowała głównie inwestycje w infrastrukturę, zwiększenie poziomu automatyzacji i tworzenie własnego oprogramowania. Zalando przewiduje na rok 2017 wydatki inwestycyjne w wysokości 200 mln euro dotyczące głównie tych samych dziedzin. 

W tym miesiącu Zalando podpisało umowę przejęcia działalności detalicznej firmy KICKZ AG („KICKZ”) z siedzibą w Monachium. Jest to sieć sklepów koszykarskich o wielu kanałach sprzedaży. Dołączenie KICKZ umożliwi Zalando wzmocnienie działu sportu i aktywności fizycznej — zwłaszcza w obszarze koszykówki. Transakcja ta podlega kontroli fuzji ze strony niemieckiego i austriackiego urzędu ds. ochrony konkurencji. Jej finalizacja jest przewidziana na pierwszą połowę 2017 roku. Strony zgodziły się nie ujawniać informacji finansowych. 

Grupa Zalando – Przychód i skorygowana marża EBIT (w milionach euro) 

 

IV kwartał 2016

IV kwartał 2015

Rok budżetowy 2016

Rok budżetowy 2015

Przychody Grupy

1,091.6

868.5

3,639.0

2,958.2

% wzrostu

25.7%

30.5%

23.0%

33.6%

DACH (1)

529.4

450.7

1,813.8

1,580.1

% wzrostu

17.5%

24.0%

14.8%

28.0%

Reszta Europy (2)

478.4

360.5

1,570.2

1,211.6

% wzrostu

32.7%

35.8%

29.6%

40.5%

Pozostałe3

83.8

57.3

255.1

166.5

% wzrostu

46.2%

57.1%

53.2%

41.8%

Skorygowany EBIT w skali grupy

95.6

71.8

216.3

107.5

Skorygowana marża EBIT w skali grupy

8.8%

8.3%

5.9%

3.6%

DACH (1, 4)

80.0

57.9

226.3

101.9

Skorygowana marża EBIT

15.1%

12.8%

12.5%

6.4%

Reszta Europy (2, 4)

15.7

11.8

(3.3)

(3.3)

Skorygowana marża EBIT

3.3%

3.3%

(0.2%)

(0.3%)

Other (3, 4)

(0.1)

2.1

(6.7)

8.9

Skorygowana marża EBIT

(0.1%)

3.6%

(2.6%)

5.3%

Kapitał obrotowy netto

(127,6)

(2,6)

(127,6)

(2,6)

Dochód netto

60,0

102,7

120,5

121,5

  1. Region DACH stanowią Niemcy, Austria i Szwajcaria.
  2. Segment Reszta Europy obejmuje wszystkie pozostałe kraje, w których aktualnie prowadzimy działalność.
  3. Wszystkie inne kanały sprzedaży są zgrupowane w segmencie „Pozostałe” uwzględniając Zalando Lounge, sklepy Zalando Outlet w Berlinie i Frankfurcie oraz nowe inicjatywy w portfolio.
  4. Skorygowane w celu wykluczenia koszty wyrównawcze rozliczane w instrumentach kapitałowych w formie akcji, a także nieoperacyjne, jednorazowe efekty.

Grupa Zalando – Kluczowe wskaźniki efektywności

 

IV kwartał 2016

IV kwartał 2015

Rok budżetowy 2016

Rok budżetowy 2015

Wizyty na stronie (mln) (5)

563.2

457.9

1,991.6

1,656.4

Udział odwiedzin z urządzeń mobilnych (% wizyt na stronie) (6)

68.1%

59.9%

65.6%

57.1%

Aktywni klienci (mln) (7)

19.9

17.9

19.9

17.9

Liczba zamówień (mln) (8)

19.6

15.4

69.2

55.3

Średnie zamówienie na aktywnego klienta

3.48

3.08

3.48

3.08

Średnia wielkość koszyka (EUR) (9)

70.2

72.1

66.6

67.8

Pobrania aplikacji (mln)

28

16

28

16

Liczba zatrudnionych osób

11,998

9,987

11,998

9,987


5. Wizyty na stronie definiuje się jako liczbę serii wstąpień na stronę w wykonaniu tego samego, unikalnie zidentyfikowanego, klienta Zalando

6. Termin (urządzenia) mobilne odnosi się do tabletów, strony mobilnej i aplikacji.

7. Aktywni klienci to grono klientów, którzy złożyli co najmniej jedno zamówienie w ciągu ostatnich 12 miesięcy wg stanu z okresu pomiarowego bez względu na rezygnacje lub zwroty.

8. Liczba zamówień odnosi się do liczby zamówień dokonywanych przez klientów w okresie pomiarowym bez względu na rezygnacje czy zwroty. Zamówienie liczy się wg dnia, w którym klient je składa.

9. Średnia wielkość koszyka to wg definicji przychód transakcyjny (obejmujący VAT i transakcyjny wolumen Programu Partnerskiego) po uwzględnieniu anulowań i zwrotów podzielony przez liczbę zamówień.

Data publikacji: 15.03.2017
Przeczytaj również

Rynek:
LPP z rekordowym zyskiem w 2023 r. Jak spółka go wypracowała i co planuje w tym roku

Zdywersyfikowany model biznesowy łączący segment value-for-money w małych miejscowościach z tradycyjnym handlem w galeriach dużych miast i… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »

Rynek:
Spółka Greenpoint przejęła markę Top Secret wraz z jej sklepami stacjonarnymi oraz e-commerce

W dniu 30.12.2023 spółka Greenpoint podpisała z Redan S.A. warunkową umowę zakupu sieci sklepów stacjonarnych, a także e-commerce marki Top… więcej »