Zalando prze naprzód

fot.: www.zalando.pl

Firma Zalando, wiodąca internetowa platforma modowa w Europie, odnotowała dalsze przyspieszenie wzrostu w pierwszej połowie 2015 r. W związku z tym zarząd prognozuje wzrost przychodów o 28-31% za rok finansowy 2015, czyli znacząco powyżej prognozowanego wstępnie poziomu 20-25%.

P. Rubin Ritter, członek zarządu firmy, stwierdził: – Zalando prze naprzód, aby w pełni wykorzystać ogromne możliwości oferowane przez e-handel w dziedzinie mody w Europie. Dzięki koncentracji na zadowoleniu klientów, osiągnęliśmy nadzwyczajny wzrost przychodów w pierwszej połowie 2015 r. oraz zwiększamy rentowność.

Ponowne przyspieszenie wzrostu w połączeniu z wyraźną rentownością

Tempo wzrostu przychodów Zalando znacznie przyśpieszyło: przychody grupy wzrosły o 31,5% do poziomu 1,38 mld euro w pierwszej połowie 2015 r. (stan na pierwsze półrocze 2014: 1,05 mld euro), głównie dzięki znacznie większej bazie aktywnych klientów. Firma Zalando osiągnęła wyraźną rentowność przy skorygowanym zysku EBIT na poziomie 59,2 mln euro w pierwszej połowie 2015 r., odpowiadającym skorygowanej marży EBIT w wysokości 4,3% (stan na pierwsze półrocze 2014: 12,4 mln euro; 1,2%).

W drugim kwartale 2015 r. firma Zalando osiągnęła przychód w wysokości 733 mln euro, co stanowi wzrost o 34,1% (II kw. 2014: 546,4 mln euro). Skorygowany wskaźnik EBIT wyniósł 30,2 mln euro na poziomie grupy, co odpowiada marży EBIT w wysokości 4,1% (II kw. 2014: 35,1 mln euro; 6,4%). Na wskaźnik EBIT w skali grupy negatywnie wpłynął tymczasowy wzrost kosztów płatności.

Więcej klientów i pracowników

Liczba aktywnych klientów wzrosła w drugim kwartale do poziomu 16,4 mln osób (II kw. 2014: 13,7 mln osób), czyli o dodatkowy 1 mln aktywnych klientów w porównaniu z pierwszym kwartałem 2015 r. Sklep internetowy Zalando odnotował 412 mln wizyt w drugim kwartale 2015 r. (II kw. 2014: 323 mln wizyt). Udział procentowy wejść na stronę z urządzeń mobilnych dodatkowo zwiększył się do poziomu 57% w trakcie drugiego kwartału. Aplikację Zalando pobrano ok. 11 mln razy do końca drugiego kwartału 2015 r. W porównaniu ze stanem zatrudnienia, który wynosił 7588 pracowników na dzień 31 grudnia 2014 r., liczba ta wzrosła o 1491 do poziomu 9079 zatrudnionych na dzień 30 czerwca 2015 r. Ten istotny wzrost napędzało przede wszystkim zatrudnienie w centrach logistycznych i działach technicznych.

Zwiększony apetyt na rok 2015

Z uwagi na wyniki w pierwszym półroczu, firma Zalando spodziewa się przekroczyć roczny przedział wzrostu 20-25% w roku 2015 i podnosi prognozowany wskaźnik do zakresu 28-31%. Prognoza w odniesieniu do skorygowanej marży EBIT w roku 2015 pozostaje niezmieniona na poziomie 4,5%. Zalando zwiększa swoją powierzchnię magazynową, koncentrując się na trzech filarach: budowie trzeciego, zaprojektowanego samodzielnie, centrum logistycznego w Niemczech, rozszerzeniu istniejącego magazynu w Mönchengladbach do maksimum oraz pilotowaniu pierwszego magazynu zewnętrznego we Włoszech. Budowa nowego centrum w Niemczech, które ma posiadać podobną wydajność, jak ośrodki w Erfurcie i Mönchengladbach, ma rozpocząć się jesienią 2015 roku, zaś ukończenie pierwszego etapu i prac ręcznych planuje się na koniec roku 2016. Pełną wydajność centrum w Mönchengladbach osiągnie w pierwszej połowie 2017 r. We współpracy z wykonawcą, pilotaż pierwszego zewnętrznego magazynu Zalando we Włoszech ma rozpocząć się na początku roku 2016.

Zalando w Polsce

Według Tomasza Ebbig, zarządzającym polskim oddziałem Zalando dla Polski, nasz rynek ma duży potencjał rozwojowy: – Polski rynek e-commerce rozwija się w bardzo szybkim tempie. Wierzymy, że wychodząc naprzeciw potrzebom klientów, wzmocnimy naszą pozycję na nim. Jeśli chodzi o potrzeby, na które kładziemy szczególny nacisk, to są to, między innymi, dobór asortymentu, który bardzo często obejmuje marki lokalnie niedostępne, takie jak Topshop i GAP oraz oczywiście doskonalenie obsługi klienta. Od niedawna nasi klienci mogą się z nami kontaktować również za pośrednictwem czatu. Ludzie w Polsce interesują się modą, są obeznani ze światowymi trendami i pragną wysokich standardów obsługi, a my chcemy być platformą, w której to wszystko znajdą. Właśnie z tego względu praca nad dalszym rozwojem asortymentu oraz ulepszaniem obsługi klienta zawsze będzie w centrum naszej uwagi.

Data publikacji: 19.08.2015
Przeczytaj również

Aktualności:
60 proc. Polaków kupuje online częściej niż w poprzednich latach [raport]

Od wielu lat zakupy online cieszą się niesłabnącą popularnością. Mniejszy wysiłek, wygoda, elastyczność i brak konieczności wychodzenia… więcej »

Aktualności:
Ruszyła rejestracja na Cross-Border E-commerce! Dowiedz się, jak zwiększyć e-sprzedaż za granicą!

Można już rejestrować się na konferencję Cross-Border E-commerce, która odbędzie się 16 maja 2024 r. w Warszawie. To wydarzenie dla… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »