10 trendów na świat post-koronawirusowy według agencji Trendwatching.com

W dobie kryzysu związanego z pandemią koronawirusa, wielu przedsiębiorców zastanawia się w jaki sposób mogą zaadaptować strategię biznesową i marketingową do tak szybko zmieniających się warunków ekonomicznych i gospodarczych. Z pomocą przychodzi agencja trendwatching.com, która opublikowała raport dotyczący trendów na czas post-koronawirusowy.

1.Wirtualne doświadczanie

W sytuacji, gdy większość społeczeństwa poddana jest masowej kwarantannie i coraz więcej firm oraz pracowników przyłącza się do akcji #zostańwdomu, niezwykle ważne jest to, co dzieje się w rzeczywistości online. Doświadczenie zakupowe w digitalu staje się kartą przetargową i możliwością dla przedsiębiorstw, które obawiają się utraty środków. Wyzwaniem jest zaprzestanie myślenia o korzystaniu z nowoczesnych technologii w celach tylko rozrywkowych, a podejście do nich jak do platform, które powinny generować ruch i wspierać konwersje.

2. Shopstreaming

Livestreaming + shopping to podstawowe zasady rządzące e-commercem. Dzięki temu angażujemy społeczność naszych odbiorców, którzy chętniej kupują produkty naszej marki. Chodzi również o to, by społeczność utworzona wokół naszej marki zbudowała relacje między sobą, a my powinniśmy stać się moderatorami. Czy możliwe byłoby stworzenie platformy zakupowej online, która ma również możliwość czatowania między użytkownikami oraz imitacji realnych “spotkań”? Grunt to zorganizować przestrzeń sklepu internetowego tak, by doświadczanie online przypominało to rzeczywiste.

3. Rozwiązywanie problemów

Konsumenta ujmie marka, które rozwiąże te problemy społeczne, problemy każdego. W okresie kryzysu niezwykle istotne jest pokazanie, że nasz brand wspiera działania służące społeczeństwu. Rozwiązania, zaangażowanie i wypływająca z tego autentyczność, to podstawowe idee, które powinny przyświecać takim działaniom. Po katastrofie, wielu konsumentów będzie pamiętać, które brandy rzeczywiście pozostały na straży w walce z zagrożeniami i problemami. Warto mierzyć jednak siły na zamiary, a podejmowane działania dostosować do naszych zasobów.

4. Dbanie o otoczenie

Kluczem do sukcesu jest działanie z jak największą korzyścią dla zdrowia przy minimalnym wysiłku. Mimo, że aktualnie społeczeństwo dba o higienę (a przede wszystkim o częste mycie rąk), wraz z upływem czasu, a także uspokojeniem się epidemii, ludzie przestaną aż tak obsesyjnie dbać o higienę. Warto jednak wiedzieć, że ich uwaga wciąż będzie w dużym stopniu (bardziej niż przed epidemią) skierowana na kwestie zdrowotne. Warto wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i zadbać o ich komfort podczas zakupów. Zmniejszenie negatywnego wpływu środowiska na zdrowie będzie sygnałem dla naszego klienta, że dbamy o jego komfort psychofizyczny. Przykładowo, marka Stella McCartney w roku 2018 otworzyła flagowy butik w Londynie wyposażony w system filtrowania powietrza. Tego typu działania zwiększają również świadomość naszych klientów, jeśli chodzi o aktualną sytuację związaną z klimatem na Ziemi.

5. Wirtualni towarzysze

Coraz częściej klienci przyzwyczajeni są do zrobotyzowanych asystentów i chatbotów. W związku z czym istnieje niemałe prawdopodobieństwo, że część z tych klientów zacznie poszukiwać ze strony robotów czegoś więcej – tj. rozrywki, możliwości doedukowania się czy nawet zaprzyjaźnienia. Może się to zacząć już podczas kryzysu, a kiedy ten minie, tego typu zachowania mogą przetrwać. W dużej mierze to już się dzieje, np. jeśli chodzi o wykorzystanie awatarów w mediach społecznościowych, którzy stają się influencerami.

6. Rozwój osobisty klienta

Więcej czasu w domach to więcej czasu, który można poświęcić na rozwój osobisty. W związku z czym każda platforma e-learningowa ma większą rację bytu, a szkolenia on-line to doskonały sposób, by zaczerpnąć wiedzy od specjalistów, trenerów czy nauczycieli bez wychodzenia z domu. Wystarczy zastanowić się jaką wiedzę możemy przekazać naszym klientom i jakie umiejętności mogą oni kształcić dzięki nam.

7. Czas A-commerce

Automatyzacja w sprzedaży to trend obecny na rynku już od kilku lat. Taki proces rozpoczyna się już na etapie zautomatyzowanych magazynów, dystrybucji i systemów planowania. Automatyzacja przebiega również po stronie klienta. Chodzi o uproszczenie procesu zakupowego tak, by przebiegał on jak najsprawniej i jak najszybciej. W dobie kryzysu takie usprawnienia są ważne ze względu na ograniczony dostęp do placówek stacjonarnych czy ograniczony kontakt z ludźmi, przy jednoczesnej chęci zaoszczędzenia czasu na wybory zakupowe. Warto jednak pamiętać, by zastanowić się, który etap ścieżki zakupowej usprawnić. Być może po kryzysie, tego typu rozwiązania zostaną już z nami na stałe.

8. Pomocna dłoń dla samopoczucia

Koronawirus nie jest jedyną przyczyną powodującą problemy ze zdrowiem psychicznym. Jeszcze zanim wywołał globalny kryzys zdrowia publicznego i wzrost obaw przed głębokim załamaniem gospodarczym, ludzie borykali się z rosnącą nierównością, nieustanną konkurencją społeczną, zagrożeniem kryzysem klimatycznym i innymi problemami. Nic więc dziwnego, że każda organizacja, która może poprawić samopoczucie ludzi, zostanie przyjęta przez konsumentów z otwartymi ramionami. Faktem jest to, że takie działania nie wymagają dużego nakładu finansowego czy nakładów nowoczesnych technologii. Wystarczy tylko uruchomić empatię.

9. Wsparcie w rozwoju

Według prognoz trendwatching.com wzrośnie rola outsourcingu. Firmy lub osoby prywatne będą delegować niechciane obowiązki na innych ludzi czy inne przedsiębiorstwa (np. te pozbawione dochodu), co może przysłużyć się również po kryzysie, kiedy okaże się, że spora część firm rzeczywiście pozostanie przy tego typu działaniach. Istotne jest, by delegując takie zadania pamiętać o potrzebach ludzi i kierować się piramidą potrzeb Maslowa. Po kryzysie społeczeństwo będzie pamiętać, które marki przysłużyły się im podczas problemu.

10. Dobra wirtualne symbolem statusu społecznego

Dobra materialne od dawna są symbolem statusu: mogą być ekskluzywne lub drogie. Młodsi konsumenci i społeczność „graczy” od dawna korzysta z dóbr wirtualnych. Kryzys, rozwój nowych technologii (np. AR i blockchain) oraz rosnąca świadomość i dążenie do zrównoważonej konsumpcji mogą na tyle popchnąć świadomość konsumencką, że towary wirtualne staną się symbolami statusu rzeczywistego w innych branżach. Najlepiej zacząć od zrozumienia, w jaki sposób klienci marki uzyskują status społeczny dzięki interakcjom z Twoją marką w dzisiejszym świecie. Czy to przez jego cenę? Ekskluzywność? Jak kontakt z Twoją marką wpływa na ich samopoczucie? Jakie grupy społeczne identyfikują się z Tobą? Teraz zanurz się w świat online – gry, media społecznościowe – gdzie ludzie spędzają jeszcze więcej czasu niż kiedykolwiek. Jaka jest dynamika w tych społecznościach? Jak możesz pomóc ludziom w poszukiwaniu statusu w tych wirtualnych środowiskach?

Warto mieć na uwadze, że sytuacja zmienia się teraz bardzo dynamicznie. W związku z tym, my jako osoby prywatne czy nasze marki również powinniśmy umieć szybko adaptować się do nowych warunków. Nie znaczy to jednak, że każdy trend zadziała w przypadku naszej firmy. Warto dostosować konkretne działania do profilu naszej marki i budżetu, a przede wszystkim odbiorców oraz ich potrzeb, które powinny stać na pierwszym miejscu. Bo jak wynika z wymienionych tendencji, w aktualnej sytuacji grunt to wzajemna empatia.

Alicja Kubów

Data publikacji: 27.03.2020
Przeczytaj również

Marketing:
Kappahl w kampanii „Denim Fit For You” przybliża proces produkcji dżinsów

Kappahl skupia się na przedstawieniu transparentności procesu produkcji dżinsów, dając klientom możliwość śledzenia pochodzenia i etapów… więcej »

Marketing:
Pokolenie Alpha. Jakie wartości są ważne w budowaniu marek
i doświadczeń dla najmłodszych klientów?

Mimo, iż najstarsi członkowie pokolenia Alpha  dopiero wkraczają w wiek nastoletni, to wielu marketerów już dziś skupia na nich uwagę… więcej »

Handel:
Potrzeby, emocje, odczucia w zakupach modowych. Jak wpływać na decyzje klientów w sklepie internetowym?

W Polsce jest około 55 tysięcy przedsiębiorstw, których główną działalnością jest sprzedaż w Internecie. Liczba wszystkich firm… więcej »