Wywiad z Ireneuszem Borowskim, Country Managerem na Polskę w Dassault Systèmes.
W jaki sposób technologia zmienia sposób projektowania mody?
Ireneusz Borowski: Filozofia Dassault Systèmes opiera się na trzech filarach: człowieku, naturze i produkcie. Wierzymy, że dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu technologii, możemy harmonijnie łączyć wszystkie te trzy elementy: a więc wprowadzać nowe produkty odpowiadające na potrzeby użytkowników, przy zachowaniu dbałości o środowisko naturalne.
Moda towarzyszy człowiekowi praktycznie od zawsze. W jaki sposób technologia zmienia dziś sposób projektowania produktów z branży, by pasowały one do tego modelu harmonii?
Proces projektowania opiera się na odpowiadaniu na potrzeby związane z doświadczeniem użytkowników. Tworząc produkty, firmy powinny myśleć jednak nie tylko o wyglądzie i funkcjonalności, ale także o procesach produkcji, dystrybucji i sprzedaży, aż po utylizację. Platforma 3DEXPERIENCE od Dassault Systèmes pozwala na uwzględnienie wszystkich tych elementów już na etapie projektowania. Dzięki temu możliwe jest tworzenie produktów spełniających wysokie standardy ekologiczne, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów i minimalizacji błędów. Projektanci mogą przewidzieć cały cykl życia produktu, co sprzyja jego optymalnemu dopasowaniu do potrzeb użytkownika.
Jakie trendy dominują dziś w branży mody?
Dostrzegamy rosnącą rolę precyzyjnego planowania i dyscypliny finansowej. Branża mody działa w trybie sezonowym, co wymaga szybkiego wprowadzania nowych kolekcji. Z drugiej strony pojawia się trend ograniczenia konsumpcji i rosnące zainteresowanie produktami bardziej trwałymi, w duchu slow fashion. Firmy muszą balansować pomiędzy oczekiwaniami klientów a minimalizacją wpływu na środowisko. Kluczowe jest również planowanie łańcucha wartości i dostaw oraz eliminowanie opóźnień, aby uniknąć strat finansowych.
Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na ochronę środowiska, oczekując produktów przyjaznych naturze, ale jednocześnie coraz bardziej dopasowanych do ich indywidualnych potrzeb. Jak platforma 3DEXPERIENCE pomaga sprostać tym wymaganiom?
Platforma 3DEXPERIENCE pozwala projektować produkty zgodne z oczekiwaniami konsumentów, uwzględniając przy tym różne grupy odbiorców. Oferujemy rozwiązanie Lifestyle Assessment,które pozwala projektantom na dostęp do informacji o wpływie każdego materiału na środowisko już na etapie planowania produktu. Dzięki temu mogą oni wybierać surowce i procesy produkcyjne o minimalnym śladzie środowiskowym. To narzędzie uwzględnia wszystkie etapy życia produktu – od pozyskiwania surowców, przez produkcję, po logistykę i sprzedaż – pozwalając tworzyć produkty bardziej ekologiczne i odpowiedzialne.
Odnosząc się do drugiej części pytania – podam przykład personalizacji, który realizujemy obecnie z firmą ASICS. Działające w Paryżu „ASICS Personalization Studio”, to miejsce w którym testujemy nową usługę dostarczania na żądanie wkładek obuwniczych dostosowanych do indywidualnego kształtu stopy klienta. Można powiedzieć, że ASICS Personalization Studio to ultra-kompaktowa fabryka niewielkich rozmiarów. Wykorzystując technologię modelowania i symulacji od Dassault Systèmes oraz własne know-how, ASICS projektuje wkładki bazując na indywidualnych danych dotyczących kształtu stopy. Produkt jest modelowany i symulowany na platformie 3DEXPERIENCE, a następnie produkowany przy użyciu zaawansowanej technologii druku 3D. Celem jest wyprodukowanie personalizowanych wkładek, które pozwalają zmniejszyć obciążenie i wspomóc fizyczną regenerację, poprawiając jednocześnie wydajność.
Konsumenci coraz bardziej cenią sobie reprezentowane przez markę wartości, z którymi się utożsamiają, a także transparentność. Czy Platforma 3DEXPERIENCE pozwala producentom udostępniać informacje konsumentom?
Tak, wiele firm, które chcą działać odpowiedzialnie, udostępnia informacje o swoich produktach. Na przykład poprzez kody QR konsument może uzyskać wgląd w szczegóły dotyczące produkcji, pochodzenia materiałów czy śladu środowiskowego produktu. Nasza platforma wspiera odpowiedzialne działania producentów, oferując narzędzia do monitorowania i prezentowania całego cyklu życia produktu, co jest dziś niezwykle istotne wbudowaniu zaufania konsumentów.
Wiemy, że jedyną stałą rzeczą na świecie jest zmiana. Na ile możecie Państwo pomóc firmom, które muszą dziś radzić sobie ze zmianami, które są coraz częstsze, bardziej niespodziewane i groźne, jak np. wydarzenia geopolityczne?
Platforma 3DEXPERIENCE pozwala na tworzenie wirtualnych bliźniaków produktów, linii produkcyjnych, całych zakładów czy łańcucha dostaw. W przeciwieństwie do prototypu cyfrowego bliźniaka, który koncentruje się na konkretnym obiekcie, wirtualne bliźniaki pozwalają wizualizować, modelować i symulować całe środowisko złożonych doświadczeń, a także testować tysiące scenariuszy « co jeśli ». Tak więc firma, która korzysta z technologii wirtualnego bliźniaka, może przećwiczyć mnóstwo scenariuszy potencjalnych zmian, a także opracować adekwatne procedury adaptacji do nowych realiów rynkowych. Możliwości symulacji dają firmom większą elastyczność działania i ułatwiają sprawne reagowanie na zmiany, co zapewnia zachowanie przewagi konkurencyjnej na dynamicznym rynku.