4F wprowadza do sklepów używaną odzież sportową. Początek rewolucji?

Obieg cyrkularny odzieży to jedno z głównych założeń projektu Change marki 4F. Inicjatywa OTCF (właściciela 4F) – lidera wśród marek sportowych w Polsce – prowadzona jest w partnerstwie z „Ubrania do oddania”, firmą zajmującą się odbieraniem niepotrzebnych ubrań z domów Polaków i cyrkularnym wprowadzaniem ich do drugiego obiegu odzieży używanej

Niewątpliwy wpływ branży modowej i tekstylnej na środowisko naturalne skłonił firmę OTCF, właściciela marki 4F, do podjęcia inicjatywy #4FChange. Celem jest ograniczenie negatywnego oddziaływania marki na środowisko poprzez wprowadzenie cyrkularnego obiegu odzieży oraz propagowanie właściwych postaw zarówno po stronie konsumentów, jak i biznesu.

– Ubrania, które przestajemy nosić stanowią olbrzymi potencjał, wiec postanowiliśmy go wykorzystać z korzyścią dla klientów marki oraz dla planety. Chcemy, by ubrania te wracały do obiegu. Dzięki temu, że używane części garderoby zyskają drugie życie, zwolnią miejsce w szafach, a także przyczynią się do zmniejszenia zapotrzebowania na nowe tekstylia, redukując tym samy wpływ przemysłu ubraniowego na środowisko – mówi Przemek Feliga, ESG Project Manager, OTCF.

Podstawy projektu

To właśnie wprowadzenie do sklepów 4F sportowej odzieży używanej leży u podstaw projektu 4F – Change – przeprowadzanego wspólnie z „Ubrania do oddania”. Projekt stanowi pierwszy krok na drodze do wielkiego celu, jakim dla 4F jest zastosowanie zasad gospodarki obiegu zamkniętego na szerszą skalę.

– Współpraca przy projekcie 4F Change to dla nas potwierdzenie tego, o czym mówimy od czterech lat. Można powiedzieć, że marzenia się spełniają, ponieważ odzież używana w końcu staje w pierwszych szeregach sektora odzieżowego. Branża odzieżowa musi się zmienić, małymi – wielkimi krokami zacząć zawracać w kierunku najbardziej odpowiedzialnej i zrównoważonej mody – drugoobiegowej czyli takiej, która została już wyprodukowana. Jesteśmy podekscytowani, że razem tworzymy historię, a nasze doświadczenie w połączeniu z determinacją do zmiany marki 4F, pozwoliło wejść z modą używaną do salonów sprzedaży i ustawić ją na równi z modą pierwszoobiegową. To początek rewolucji, której strategia rozpisana została na najbliższe trzy lata – tłumaczy Zosia Zochniak, założycielka „Ubrania do Oddania”.

Sklepy ze strefami Wear_fair

Pierwszym etapem 4F Change jest uruchomienie strefy Wear_fair z ubraniami z drugiego obiegu w sklepie 4F w CH Arkadia oraz w sklepach 4F w Bielsku-Białej (Sfera), Gdańsku (Forum Radunia), Katowicach (Katowicka), Krakowie (Bonarka i Serenada), Łodzi (Łódzka), Rzeszowie (Galeria Rzeszów) i Warszawie (Galeria Młociny, Galeria Północna).

– Patrzymy w przyszłość i widzimy naszą markę jako aktywnego uczestnika i inicjatora zmian na rynku. Nasza inicjatywa wynika z troski o środowisko naturalne i ekologię, które nie są jedynie chwilowym trendem, ale stałym i rozwijanym elementem funkcjonowania w odpowiedzialnym biznesie. Pragniemy zainteresować nim wszystkich naszych klientów i pokazać, że każdy z nas może przyczynić się do zmniejszenia negatywnego wpływu człowieka na środowisko. Planujemy już kolejne elementy naszego projektu, takie jak regularne zorganizowane zbiórki odzieży, całkowicie innowacyjne na rynku ubraniomaty a nawet wypożyczalnię ubrań sportowych – zapowiada Feliga.

Projekt 4F Change został zainaugurowany podczas spotkania, jakie odbyło się 19 stycznia we flagowym sklepie marki 4F w warszawskim centrum handlowym Arkadia.

– To pionierski projekt nie tylko w skali polskiej ale również europejskiej, dlatego nie mamy wątpliwości, że wspólnie z 4F rozpoczynamy nową erę rozwoju branży mody. Chcemy być liderem zmian na rynku i pokazać, że konsekwentne budowanie wartości drugiego obiegu jest możliwe. Czujemy ogromną satysfakcję, że tą zmianą możemy zmieniać ten system od środka – wyjaśnia Anna Pięta, Strategic Partnership Manager, prowadząca projekt po stronie „Ubrania do Oddania”.

Warszawiacy mogą oddać ubrania
W ramach projektu 4F prowadzi akcję edukacyjną, podczas której mieszkańcom Warszawy udostępnione zostały specjalne kartony, z których mogą skorzystać, by oddać w nich ubrania. Pudełka znajdują się w sześciu najpopularniejszych miejscach Warszawy, takich jak Plac Konstytucji, Rondo Daszyńskiego czy Metro Wierzbno. To krok mający uświadomić warszawiakom, jak proste może być wzięcie udziału w akcji i rozpoczęcie nowego nawyku gospodarowania niepotrzebnymi ubraniami w sposób racjonalny i systemowy.
Pudełka będą dostępne do niedzieli, 23 stycznia.

Szczegóły projektu na stronie https://4fchange.com/.

Data publikacji: 20.01.2022
Przeczytaj również

Aktualności:
Rozporządzenie GPSR: Co musisz wiedzieć o Nowych Wymaganiach Bezpieczeństwa Produktów

W dynamicznie rozwijającym się świecie e-commerce i technologii, bezpieczeństwo produktów nabiera kluczowego znaczenia. Nowe Rozporządzenie… więcej »

Aktualności:
Konferencja E-commerce B2B. Zgłoszenia tylko do 15 listopada! Ostatnia szansa na udział

19.11.2024 w Warszawie odbędzie konferencja E-commerce B2B poświęcona cyfryzacji handlu między przedsiębiorstwami.  Wydarzenie to… więcej »

Aktualności:
Zaprojektowani. Krakowskie Spotkania z Dizajnem. Twórczy Design – Sztuka i Funkcjonalność

Zapraszamy na XI. edycję wydarzenia Zaprojektowani. Krakowskie Spotkania z Dizajnem, która w tym roku odbywa się pod hasłem „Twórczy Design… więcej »