5 najważniejszych trendów w projektowaniu sklepów

fot. Covergirl New York/© FRCH NELSON

Personalizacja, koncentracja na kliencie i technologia nadają ton branży sprzedaży detalicznej i znajdują odzwierciedlenie w aktualnych trendach w aranżacji salonów sprzedaży. Sklepy nie są postrzegane już jedynie jako miejsca transakcji między handlowcami a klientami. Oferują one konsumentom wyjątkowe wrażenia, funkcjonują jako miejsca wydarzeń i dostarczają inspiracji. To wnioski organizatorów tegorocznego konkursu EuroShop RetailDesign Awards 2020, którzy przeanalizowali 73 przykłady wybitnych konceptów sklepowych z 22 krajów. Spośród nich 30 znalazło się na krótkiej liście finalistów. Natomiast zwycięzcy zostaną ogłoszeni i odpowiednio uhonorowani podczas targów EuroShop w Düsseldorfie wieczorem 16 lutego.

Claudia Horbert, ekspertka ds. wyposażenia sklepów EHI, wyłowiła pięć najważniejszych trendów w międzynarodowym retailu:

Przytulne otoczenie
Projektanci sklepów coraz częściej wykorzystują kolorowe elementy we wnętrzach. Kolory, takie jak zielony i różowy oraz ciepłe pastele, tworzą bowiem pozytywną atmosferę. Nadal popularnym materiałem jest drewno. W połączeniu z metalem i betonem komunikuje nowoczesność i może być częścią industrialnego stylu. Pokrycia podłogowe, panele ścienne i ciemne drewno są łączone z roślinami, meblami wypoczynkowymi i dziełami sztuki, aby stworzyć domową atmosferę zachęcającą klientów do pozostania i zabawy.

Elastyczne przestrzenie
Sklepy stały się hybrydowymi przestrzeniami, które można wykorzystać w różny sposób. Punkty sprzedaży są powiększane o kawiarnie lub wystawy. Sklepy spożywcze mogą mieścić restauracje lub miejsca przeznaczone na lekcje gotowania lub na degustacje wina. Tego rodzaju przestrzenie stały się integralną częścią projektów sklepów.

Sprzedaż wielokanałowa
Światy online i offline stają się coraz bardziej ze sobą powiązane w handlu detalicznym. Elementy cyfrowe są wkomponowywane w tradycyjne wyposażenie sklepów. Przykładami są urządzenia do sprawdzania dostępności i zamówień online, lustra bazujące na rozszerzonej rzeczywistości, wirtualne przymierzalnie i aplikacje do komunikacji z klientem.

Showroomy
Sklepy internetowe coraz bardziej zwracają się ku obecności w realu. Ten trend tchnie nowe życie w sprzedaż detaliczną oraz w projektowanie sklepów. Sklepy fizyczne wspierają internetową sprzedaż, służąc jako showroomy, które promują produkty i zwiększają świadomość marki.

Personalizacja
Detaliści odpowiadają na indywidualne potrzeby klientów za pomocą specjalnych narzędzi konfiguracyjnych, tabletów i aplikacji. Często klienci mogą nawet uczestniczyć w procesie produkcyjnym. Dzięki temu produkty codziennego użytku nabierają indywidualnej wartości i stają się wyjątkowymi przedmiotami osobistymi.

Jak trendy te wdrażają najlepsi? Będziemy mogli zobaczyć już niedługo, dzięki finałowi konkursu EuroShop RetailDesign Awards 2020, który zostanie rozstrzygnięty 16 lutego, podczas targów EuroShop w Düsseldorfie. Bilety można nabyć na stronie: https://www.euroshop-award.com/tickets/.

Data publikacji: 11.02.2020
Przeczytaj również

Aktualności:
Sprawdź, jak najlepiej sprzedawać modę w internecie. Weź udział w Fashion Business Congress

24 października firmy z branży mody spotkają się na 12. edycji Fashion Business Congress w Łodzi. Tegoroczne spotkanie będzie poświęcone… więcej »

Handel:
Mikołaj Wezdecki, dyrektor ds. digitalizacji, LPP : Czy technologia AI to gamechanger dla branży retail?

Przez ostanie 20 lat w branży retail nie było technologii, która mogłaby dokonać rewolucji na skalę AI. Firmy, które do tej pory nie… więcej »

Handel:
Hiper personalizacja wkracza do handlu wielokanałowego

Czym różni się hiper personalizacja od królującej na rynku retail od lat… więcej »