Jak zdobyć klientów w Internecie? Jak dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej? Jak dostarczyć dopasowane treści? Jak tworzyć reklamę natywną?
Te i wiele innych pytań zadajemy sobie tworząc strategię marki dla swojego sklepu internetowego. Zastanawiamy się, jakimi kanałami dotrzeć do swoich odbiorców oraz jak budować wizerunek swojej marki, z którym każdy chce się utożsamiać. Jest na to kilka sposobów. Aby zaistnieć w wirtualnym świecie należy zaistnieć w świadomości ludzi. Jak? Zaraz powiemy. Te sposoby gwarantują, że Twoja marka nie tylko zaistnieje w świadomości ludzi, ale i będzie budziła odpowiednie konotacje i uczucia.
- Zacznij od swojej strony internetowej
Sklep powinien być czytelny, responsywny, tak aby potencjalni klienci mieli możliwość korzystania z niego na wszelkich urządzeniach mobilnych w dowolnym miejscu i czasie. Powszechny dostęp do Internetu i stosowanie smartfonów spowodowały, że brak strony mobilnej może być przyczyną utraty wielu klientów. Zintegrowana, prosta i czytelna graficznie strona, intuicyjny panel czy transparentny system cenowy sprawią, że klienci z przyjemnością będą powracać na stronę sklepu, korzystać z promocji i oferowanych usług. Dodatkowo sklep powinien być dopasowany pod kątem użyteczności – koszyk musi być prosty w obsłudze również na telefonie, a cała strona intuicyjna. Nie zamykajmy się na samą strefę produktu, zainspirujmy naszych klientów – i tu przechodzimy do kolejnego punktu.
2. Sprzedaż poprzez inspiracje
Moduł inspiracji to nie tylko dobrze wyglądająca zakładka, to wiele możliwości wykorzystania produktów na co dzień . Wielu z nas kupuje coś, co spodobało nam się na stronie internetowej, Instagramie, Pintereście, a gdy daną rzecz zobaczymy w domu okazuje się, że we wnętrzu nie wygląda dobrze. Stąd pomysł, aby prezentować całe moduły inspiracji. Daje to możliwość zobaczenia produktów w kontekście oraz ich możliwe zestawienia. Taki sposób prezentacji pozwala nie tylko zainspirować kupującego, ale i przekłada się na konwersję – gdyż np. urządzając pokój dziecka wolimy kupić gotowe rozwiązanie modułowe niż szukać poszczególnych mebli w rożnych sklepach.
3. Kolejnym miejscem na promocję produktów w Internecie jest blog. To nie tylko miejsce, w którym możesz pokazywać swoją aktualna ofertę, ale też dać się poznać ze strony eksperckiej w danym temacie. Szukając inspiracji na konkretny temat dostajemy nie tylko gotowe rozwiązania i pomysły, ale i możemy od razu pokierować daną osobę do naszego sklepu w celu pokazania mu produktu, którego prawdopodobnie szuka. Blogi są obecnie jednymi z najbardziej popularnych źródeł pozyskiwania informacji, konsumenci szukają na nich informacji, ponieważ w porównaniu do innych stron internetowych, te nie zalewają czytelników nachalnymi reklamami i banerami reklamowymi (oczywiście i to się zdarza). Blog powinien stanowić integralną cześć e-sklepu, ale w żadnym wypadku nie powinien być przeładowany treściami reklamowymi. Ma to być ekspercki kontent dla zainteresowanych tematem. A co najważniejsze – powinniśmy dać ludziom możliwość wypowiadania się – merytoryczna dyskusja jest ogromną silą, która może tylko potwierdzić kompetencje.
4. A może pójść o krok dalej? Współpraca z innymi blogerami to świetny sposób na promocje produktów poza swoimi kanałami. Obecnie zaufanie mediów przenosi się z telewizji i prasy właśnie do Internetu. Zalewani ogromną ilością przekazu reklamowego chętnie korzystamy z treści takich jak blogi lub vlogi, które już w jakiś sposób selekcjonują za nas wartościowe produkty. Często utożsamiamy się z osobami które śledzimy, korzystamy z ich wyborów zakupowych, nie kojarzymy tego z bezpośrednią komercjalizacją treści. Treści blogerskie trafiają też do bardzo szerokiej grupy odbiorców, a osoby, z którymi chcemy współpracować, możemy wyselekcjonować samodzielnie tak, aby pasowały do naszej grupy docelowej. Badanie, B(V)LOG BLOGER, mówi o tym, że ponad 50% internautów czyta codziennie jakiegoś bloga – to naprawdę spora liczba – szkoda przegapić taką szansę. Dodatkowo blogerzy korzystają też z innych kanałów promocji – social mediów.
5. Social media
To niezbędny element promocji dla wielu branż z kilku powodów. Takie kanały jak Facebook, Instagram, Twitter czy Pinterest gromadzą liczne dane na temat naszych upodobań i zainteresowań. Łatwo jest dzięki nim dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej, odpowiednio targetować reklamy czy zbierać informacje o odbiorcach tak, aby komunikować się z nimi ich językiem i o tym, co ich interesuje. Klienci używają kanałów social media głównie do rozrywki, nie kojarzą im się jeszcze komercyjnie. Dlatego też stosunkowo łatwo jest za pomocą treści rozrywkowych i angażujących zyskać wiernych ambasadorów marki. Dzięki profilom na Facebooku mamy też możliwość bezpośredniego kontaktu z naszym klientem – odpowiadając na komentarze, biorąc udział w dyskusjach czy po prostu sprawnie reagując na negatywne opinie lub kryzysy. Tworzenie bezpośredniej więzi z klientami to ważny element strategii marketingowej – możliwość tworzenia atrakcyjnych konkursów czy materiałów eksperckich lub atrakcyjnych materiałów wizualnych.
Nie zapominajmy też o konkurencji – ona również z pewnością mają swoje profile w social media!
6. Wykorzystaj potencjał mailingu
Zbieraj wartościowe leady i nie daj o sobie zapomnieć. Mówimy tu oczywiście o wartościowej, dopasowanej wysyłce, a nie zalewaniu klientów spamem. Wykorzystanie okazji sprzedażowych (tu przydatne narzędzie: www.kalendarzecommerce.pl) wiąże się z wieloma możliwościami – kody rabatowe, dedykowane mailingi z hasłami rabatowymi dla wybranej grupy (np. Dzień Matki) lub dodatkowe benefity z zapisania się do mailingu (np. -40% na świąteczną kolekcję). Zastanów się jak możesz dopasować treść informacji do swoich odbiorców, jak trafić w oczekiwania i jak zachęci do częstego odwiedzenia strony. To naprawdę działa!
A teraz najważniejsze: budując markę swojego sklepu nie zapomnij o najważniejszym – o zaufaniu. Tylko sklep, który wysyła dobrej jakości produkty, odpowiednio bezpiecznie zapakowane, które szybko trafiają do rąk klienta oraz z dobrą infrastrukturą zwrotów i kontaktu ma szansę na sukces. Jeśli twoi klienci będą mieli problemy z czasem dostawy lub jakością produktów bardzo ciężko będzie Ci się przebić przez negatywne opinie w Internecie.
Podsumowując: inwestycja w marketing jest konieczna, wszystkie wyżej wymienione kanały są dedykowane dla większości branż i skutecznie przekładają się na konwersję w sklepie internetowym. Najważniejsze jest jednak to jak traktujesz swoich klientów i jak wiarygodny jesteś.
Autor: Barbara Pilawska – PR Specialist w agencji interaktywnej oraz internet software house Trol Intermedia. Pasjonatka e-commerce, nowych technologii i marketingu, stała bywalczyni eventów branżowych i networkingów. Prywatnie miłośniczka historii sztuki, literatury i jazzu.