Big Data w transporcie morskim firm odzieżowych

Hasło Big Data słyszymy coraz częściej, ale co ono naprawdę oznacza? Czy Big Data może poprawić naszą konkurencyjność? Na te pytania powinniśmy jak najszybciej odpowiedzieć, by nie przeoczyć możliwości, jakie dają nowoczesne rozwiązania IT, które są łatwiej dostępne i coraz prostsze w użyciu.

Zwrot Big Data powstał w 2001 i odnosił się do zbioru danych charakteryzujących się dużą ilością, zmiennością oraz różnorodnością, a następnie został uzupełniony o ocenę wartości danych. Big Data jest następstwem wzrostu ilości danych przetwarzanych przez firmy oraz możliwości ich interpretacji. Znalezienie zależności pomiędzy danymi, które gromadzimy, powinniśmy postrzegać jako środek budowania przewagi konkurencyjnej w szybko zmieniającym się otoczeniu biznesowym.

Analiza danych w branży odzieżowej jest tak samo istotna jak w innych. Możemy analizować zachowania i preferencje konsumentów, ale również nasz łańcuch dostaw w odniesieniu do otoczenia, w którym się znajdujemy. W branżach o dużym nasyceniu konkurencji firmy konkurują ze sobą przez optymalizację operacji i zakupów logistycznych. Tańszy i szybszy transport wpływa na cenę ostateczną towaru, marżę oraz na jego dostępność na półkach sklepów i magazynów.

Fragmentem łańcucha dostaw, który jest wart wzięcia pod lupę, jest morski transport kontenerowy, gdzie najważniejszymi elementami jest czas transportu i jego cena.

Rynek transportów morskich charakteryzuje się wysoką i częstą fluktuacją cen. Ma na to wpływ wiele czynników, m.in. ceny paliw, stan gospodarki światowej, sytuacja polityczna, ilość wolnej przestrzeni ładunkowej na statkach, kursy walut, sezon oraz dostawca usługi.

Czas transportu jest kolejnym elementem, który analizujemy przy wyborze spedytora lub armatora. Kontrola nad czasem transportu, wypłynięć i wpłynięć kontenerów to ważna informacja nie tylko dla nas, ale i dla naszych partnerów biznesowych. Przecież towaru na półkach nie może zabraknąć, a z drugiej strony magazyny wypełnione towarem generują koszty. Kontrola czasu transportu i dostępność aktualnych danych pomaga nam doprowadzić do optymalizacji naszego łańcucha dostaw.

Większość firm prowadzi statystyki i kontroluje rynek, gdzie głównym punktem odniesienia są dane z wewnątrz firmy. Dostęp do informacji zewnętrznych jest utrudniony, dlatego mało kto próbuje dowiedzieć się, co dzieje się u konkurencji. Czy jest możliwe, abyśmy mieli szerszy, a zarazem zindywidualizowany obraz rynku? Wiedza o statystykach rynkowych dotyczących cen zakupu usług frachtu morskiego, jak i o czasie transportu mogą realnie poprawić kontrolę nad kosztami oraz dostępnością towaru. Przecież na rynku wygrywa ten, kto wie o nim najwięcej i najszybciej. Dostępność informacji jest w dzisiejszych czasach ułatwiona dzięki rozwiązaniu, które wprowadził Mlog (http://mlog.com.pl).

Archiwizując i odczytując dane w odpowiedni sposób, możemy spostrzec trendy i łatwiej podejmować decyzje. Mając możliwość zweryfikowania, czy przedstawiona nam oferta transportu jest atrakcyjna cenowo w stosunku do ofert innych firm, jesteśmy w stanie efektywniej negocjować i podejmować decyzje oparte na faktach. Mając szybszy dostęp do informacji o planowanych wypłynięciach i wpłynięciach naszych kontenerów, wiemy, co dzieje się w naszym łańcuchu dostaw. Widząc jak zmienia się czas transportu w zależności od dostawcy i od sezonu, możemy wyciągać wnioski i precyzyjniej planować.

Żyjemy w świecie globalnej konkurencji. W świecie, w którym nowoczesne technologie są kluczem do sukcesu. Decydując się na korzystanie z tradycyjnych, mniej efektywnych rozwiązań dajemy innym szansę na prześcignięcie nas w walce o klienta. Dlatego pamiętajmy, że nowe technologie dają nam możliwości analizy coraz większej ilości danych wewnętrznych w porównaniu do danych rynkowych. Wygrywa ten, kto wie więcej i szybciej.

pan Mlog

 

Marcin Małaszuk, prezes firmy Mlog sp. z o.o.

www.mlog.com.pl , kontakt@mlog.com.pl

Data publikacji: 2.12.2015
Przeczytaj również

Handel:
Sklepy przyszłości pojawią się szybciej, niż się nam wydaje – koronawirus zmieni handel detaliczny

Sprzedawcy detaliczni od dawna wiedzieli, że na rynku szykują się zmiany. Konsumenci coraz chętniej przenoszą swoje zwyczaje zakupowe do… więcej »

Aktualności:
PRCH wspiera postulaty Rzecznika MŚP w sprawie ochrony miejsc pracy i dopłat do czynszów w zamkniętych placówkach

Trwają konsultacje rządowego programu “tarczy antykryzysowej”. W rozmowach z Ministerstwem Rozwoju, Polska Rada Centrów Handlowych wraz z… więcej »

Handel:
Nie możemy handlować – nie płacimy czynszu!

Jeśli nie możemy handlować, nie powstaje obowiązek zapłaty czynszu i opłat, bo celem… więcej »