CCC pod ostrzałem. Raport short-sellera wywołał giełdową burzę

Na zdjęciu: Dariusz Miłek, prezes CCC

Wokół Grupy CCC zrobiło się wyjątkowo gorąco. Po publikacji raportu firmy Ningi Research, oskarżającego spółkę o nieprawidłowości w raportowaniu wyników finansowych, kurs akcji jednego z największych polskich detalistów gwałtownie spadł. Zarząd CCC stanowczo zaprzecza zarzutom, nazywając raport „atakiem spekulacyjnym”.

Burza wokół CCC

Publikacja raportu Ningi Research, który zarzuca CCC „upiększanie” wyników i sprzedaż zapasów do podmiotów powiązanych, wywołała poruszenie wśród inwestorów. Autorzy dokumentu twierdzą, że spółka zawyża przychody, m.in. poprzez transakcje z franczyzobiorcą MKRI – właścicielem sieci Worldbox – których realna wartość ma być znacznie niższa niż ta wykazywana w raportach finansowych. W efekcie kurs CCC na warszawskiej giełdzie gwałtownie spadł, a temat błyskawicznie trafił do mediów finansowych.

Stanowcza reakcja spółki

W odpowiedzi CCC wydało oświadczenia, w których zdecydowanie odrzuca zarzuty. Spółka podkreśla, że współpraca z MKRI ma charakter standardowej franczyzy, a jej wpływ na wyniki jest ograniczony. Według danych przedstawionych przez CCC, marża brutto ze sprzedaży do MKRI w 2025 roku wyniosła ok. 91 mln zł – znacznie mniej, niż sugeruje raport.

Zarząd określił publikację Ningi Research jako „manipulację” mającą na celu wywołanie paniki na rynku. Spółka zapowiedziała również podjęcie kroków prawnych wobec autorów raportu.

Oświadczenie CCC z dnia 16 października 2025 brzmi: „Po bardziej szczegółowej analizie raportu Ningi Research stanowczo podkreślamy, że jest on nieprawdziwy i ma na celu odniesienie zysku z krótkich pozycji. Odniesiemy się do głównego zarzutu Ningi Research, gdyż pozostałe mają w naszej ocenie na celu jedynie zbudować sensacyjną otoczkę. Do połowy października 2025 r., Grupa CCC wygenerowała 91 mln PLN wartościowej marży brutto na sprzedaży hurtowej do MKRI (80 mln PLN w 1H’25 [3% wartościowej marży brutto Grupy] i 122 mln PLN od początku współpracy) w ramach normalnej działalności biznesowej polegającej na sprzedaży produktów do dwóch sieci sklepów partnera: kaes – sieci, którą chcemy przejąć po zgodzie UOKiK i worldbox – sieci będącej przedmiotem umowy franczyzowej). Średnia marża brutto Grupy na tej współpracy to 33% i jest ona tożsama z marżą brutto generowaną na współpracy z innymi partnerami w ramach działalności hurtowej. W 2025 r. MKRI wygeneruje stratę podobną do zeszłorocznej lub nieznacznie większą, która wynika z upłynniania starych towarów sprzed okresu wejścia we współpracę z Grupą. Wszystkie towary nabywane obecnie przez MKRI od Grupy mają pozytywny wpływ na wynik EBITDA MKRI. Obecnie działamy w kierunku restrukturyzacji tego podmiotu. Jego wyniki w przyszłym roku ulegną znaczącej poprawie.”

Choć kurs akcji po kilku dniach częściowo odrobił straty, inwestorzy wciąż ostrożnie obserwują kolejne komunikaty ze spółki.

Data publikacji: 17.10.2025
Przeczytaj również

Rynek:
Zalando notuje wzrosty. Pierwsze wyniki po przyłączeniu About You.

Zalando zakończyło trzeci kwartał 2025 roku z silnym wzrostem… więcej »

Handel:
Kiedy wzrost nie przychodzi sam – nowe wyzwania e-commerce B2B


Choć branża e-commerce najczęściej kojarzy się z handlem detalicznym, sektor B2B generuje w Polsce obroty kilkukrotnie wyższe niż B2C.… więcej »

Rynek:
Nadchodzi korekta w sektorze mody i dóbr luksusowych

Po okresie silnego wzrostu i rekordowej aktywności inwestycyjnej branża mody i dóbr… więcej »