Centra handlowe w modzie

Galerie od lat zajmują bardzo ważne miejsce w portfolio zakupowym polskich konsumentów. 2/3 Polaków deklaruje, że odwiedza centra handlowe co najmniej raz na miesiąc, a 1/5 – raz w tygodniu lub częściej. Warto zauważyć, że centra handlowe obecnie w zasadzie nie mają znaczącej konkurencji. Nie we wszystkich miastach są atrakcyjne ulice handlowe, zatem dokąd po zakupy, jeśli nie do galerii?

Polacy polubili wygodę, jaką oferują centra handlowe. Doceniają fakt, że mogą tam spotkać wiele marek w jednym miejscu i zrobić kompleksowe zakupy. Na korzyść galerii handlowych działa także oferowana przez większość z nich infrastruktura: parking, toalety, pokój dla matki z dzieckiem.  Coraz częściej zresztą galerie stają się miejscem spędzania czasu dzięki ofercie rozrywkowej, usługowej czy gastronomicznej. Współczesne galerie spełniają wiele funkcji; w centrum handlowym można zjeść posiłek, odpocząć w trakcie zakupów, naładować tablet lub telefon, a nawet popracować. Wszystko pod jednym dachem.

Tym niemniej, główny powód odwiedzania centrów handlowych to od lat oferta modowa.
Zdeycydowana większość – ponad 80 proc. – klientów, odwiedzających centra handlowe, ma na celu zakupy w sklepach z modą. Oczywiście, termin „moda” to nie tylko odzież i bielizna, również obuwie, biżuteria, akcesoria czy inne dodatki.
Do centrów handlowych przyciągają sklepy zwłaszcza z modą damską. Ale nie tylko… Moda męska coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Polscy mężczyźni chcą dobrze wyglądać i coraz częściej orientują się w tym, co nosić. Mają coraz większą świadomość marek odzieżowych, dzięki którym ubierają się, jak chcą – czy to w stylu outdoor, sportowym, casual czy smart.
Mówiąc o znaczeniu oferty fashion w centrach handlowych, nie należy zapominać o modzie dziecięcej. Obserwując zachowania klientów, można dostrzec niesłabnącą popularność tych sklepów, w których może się ubrać cała rodzina: jest dział mody damskiej, mody męskiej oraz dla dzieci.
Zainteresowanie konsumentów odzwierciedla struktura podaży powierzchni handlowej. W galeriach handlowych moda często zajmuje więcej powierzchni, niż wszystkie pozostałe branże razem. Przy tej okazji warto wspomnieć o centrach outletowych, w których niemal wszyscy odwiedzający (96 proc.) mają na celu zakupy z branży modowej.

Marki znane, kupowane i lubiane
Które marki odzieżowe jako pierwsze przychodzą na myśl polskim konsumentom? Bardzo istotny z marketingowego punktu widzenia parametr top of mind pokazuje, które marki klienci mają „na końcu języka”.
Najbardziej znane przez polskie kobiety marki modowe to H&M, Zara  i Reserved. Są to również ulubione marki polskich pań. Natomiast najwyższym wskaźnikiem zakupów w ciągu ostatnich 3 miesięcy cieszą się marki H&M, Reserved i Cropp. Warto zauważyć, że Zara, jedna z najbardziej znanych, najczęściej odwiedzanych i ulubionych marek lokuje się poza pierwszą trójką, jeśli chodzi o zakupy – można powiedzieć, że przez część polskich konsumentek jest traktowana bardziej jako źródło inspiracji, a nieco rzadziej jako źródło zaopatrzenia.
Interesujące jest także to, że polscy mężczyźni, zapytani o znane marki odzieżowe, najczęściej wymieniają te, w których kupują panie: Reserved, H&M i Cropp. Nieco inaczej przedstawiają się ulubione marki polskich mężczyzn: na pierwsze miejsce wysuwa się Nike, przed Reserved i Cropp.
Podejście do marek modowych jest dosyć swobodne: co innego potrafimy spontanicznie wymienić, trochę co innego kupujemy, a lubimy jeszcze co innego. Jak jednym słowem można określić jakiej oferty modowej chcą Polacy w centrach handlowych? Najbardziej adekwatnym słowem-kluczem będzie „różnorodność”.

Cytat: „centrum handlowe powinno dawać mi możliwość ubrania się, zjedzenia i zabawy dla mnie i dla moich dzieci”
Cytat: „sklepy, zwłaszcza odzieżowe, powinny oferować nie tylko aktualnie modną odzież, ale różne style dla osób mających inne preferencje niż aktualna moda”.

Agnieszka Kowalewska, Project Manager w IQS.
Absolwentka Zarządzania i Marketingu warszawskiej SGH. Ma kilkunastoletnie doświadczenie w badaniach marketingowych. Specjalizuje się w badaniach i analizach i doradztwie dotyczącym handlu, przede wszystkim centrów handlowych.

Cytaty pochodzą z badania dotyczącego oczekiwań wobec centrów handlowych.

zakupy_2017_

Data publikacji: 25.04.2017
Przeczytaj również

Aktualności:
PRCH wspiera postulaty Rzecznika MŚP w sprawie ochrony miejsc pracy i dopłat do czynszów w zamkniętych placówkach

Trwają konsultacje rządowego programu “tarczy antykryzysowej”. W rozmowach z Ministerstwem Rozwoju, Polska Rada Centrów Handlowych wraz z… więcej »

Handel:
Nie możemy handlować – nie płacimy czynszu!

Jeśli nie możemy handlować, nie powstaje obowiązek zapłaty czynszu i opłat, bo celem… więcej »

Handel:
Polski rynek handlowy – podsumowanie 2019 roku

Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowała polski rynek nieruchomości handlowych.  W 2019 roku dostarczono 406… więcej »