Co szyją polskie szwalnie?

fot: oskay / Foter / CC BY

Bluzki, koszulki oraz spódnice i sukienki to najpopularniejsza odzież szyta przez polskie szwalnie – pokazuje analiza ponad 2 tysięcy zapytań ofertowych złożonych w Oferteo.pl. Zleceniodawcy potrzebują zazwyczaj 100-499 sztuk, a zlecając przeszycie nowej firmie odzieżowej, raczej planują nawiązanie z nią stałej współpracy.

Co-jest-przedmiotem-zlecenia

Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez serwis Oferteo.pl, bluzki, koszulki (przede wszystkim T-shirty) oraz koszule (21,9%) zajmują pierwsze miejsce wśród najczęściej szytych artykułów odzieżowych. Na drugim miejscu uplasowały się spódnice i sukienki (12,5%), a na dalszych – bluzy (11%) i spodnie (10,2%). Stosunkowo często pojawiają się zapytania dotyczące konstrukcji odzieży dziecięcej – stanowią one 7,8% wszystkich zapytań złożonych na przełomie 2014 i 2015 roku.

Co-dostarczy-zleceniodawca

Część zleceniodawców pozostawia kompleksową obsługę zlecenia firmie odzieżowej, która stworzy szablony, zakupi materiały oraz skonstruuje odzież. Wiele osób indywidualnych i firm zamierza dostarczyć szwalni materiały i dodatki (typu metki, naszywki) (36,6% zleceniodawców), wykrojone sztuki do przeszycia (13,3%) czy opis techniczny (przekaże go 26,3% zleceniodawców).

Jak-duże-będzie-zlecenie

Analiza zapytań zamieszczonych w Oferteo.pl pokazuje, że zdecydowana większość zleceniodawców planuje zamówić szycie stosunkowo małych ilości handlowych. Ponad 1/4 wszystkich zleceniodawców (26,8%) potrzebuje 100-499 sztuk, niewiele mniej (24,9%) potrzebuje zaledwie ilości detaliczne – do 50 sztuk. Spośród składających zapytania 9,4% zleceniodawców chciałoby zamówić 1 000-4 999 sztuk odzieży, a tylko 5,5% przewiduje spore zlecenia produkcji ponad 5 000 sztuk.

Wielkość zlecenia może mieć wpływ na to, z jakim wyprzedzeniem jest poszukiwana do współpracy szwalnia. Zleceniodawcy oczekują od szwalni i firm odzieżowych elastyczności i dyspozycyjności, gdyż ponad ¾ chce rozpocząć prace jak najszybciej, najlepiej w ciągu miesiąca (81,9%). 14,5% inwestorów poszukuje wykonawcy z co najmniej 3-miesięcznym wyprzedzeniem.

Jaki-będzie-charakter-zlecenia

Zleceniodawcy na ogół podchodzą bardzo ostrożnie do współpracy z nowa szwalnią, dlatego pierwsze zlecenie najczęściej obejmuje przeszycie próbne, po którym mogą nastąpić kolejne regularne zlecenia (47,6%). Nieco rzadziej zleceniodawcy od razu zamierzają nawiązać stałą współpracę (40%). W pozostałych przypadkach zleceniodawca nie wie jeszcze, jak długo będzie trwała współpraca (7,9%) bądź planuje jednorazowe zlecenie szycia lub przeszycia (4,6%).

Polskie firmy odzieżowe przyjmują zlecenia przede wszystkim od polskich podmiotów (96% zapytań), ale cieszą się również dobrą opinią za granicą. Jak pokazuje analiza Oferteo.pl, zlecania na szycie bądź przeszycie odzieży pochodzą z Niemiec (2,1%), Francji czy Wielkiej Brytanii. Najwięcej zapytań ofertowych w Polsce pochodzi z województwa mazowieckiego (24,2%). Drugą pozycję zajmuje województwo łódzkie (15,8%), uważane za odzieżowe zagłębie Polski. Stosunkowo dużo zleceń pochodzi również z województwa śląskiego (12,4%) oraz małopolskiego (9,65%).

Karol Grygiel, członek Zarządu Oferteo.pl

Przedstawione dane pochodzą z analizy 2 148 zapytań ofertowych zamieszczonych w serwisie Oferteo.pl w okresie 1.06.2014 do 30.05.2015 roku przez osoby zamierzające zlecić szycie bądź przeszycie odzieży (93,2% składających zapytanie to bezpośredni zleceniodawcy).

Data publikacji: 28.07.2015
Przeczytaj również

Rynek:
LPP z rekordowym zyskiem w 2023 r. Jak spółka go wypracowała i co planuje w tym roku

Zdywersyfikowany model biznesowy łączący segment value-for-money w małych miejscowościach z tradycyjnym handlem w galeriach dużych miast i… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »

Rynek:
Spółka Greenpoint przejęła markę Top Secret wraz z jej sklepami stacjonarnymi oraz e-commerce

W dniu 30.12.2023 spółka Greenpoint podpisała z Redan S.A. warunkową umowę zakupu sieci sklepów stacjonarnych, a także e-commerce marki Top… więcej »