Columbia Sportswear:
Chcemy, aby outdoor był dostępny dla każdego

Rozmowa z Matthieu Scheggiem, vice-prezesem i dyrektorem generalnym Columbia Sportswear w regionie EMEA

Fashionbusiness.pl: Rok 2022 był czasem sporych zawirowań na rynku. Jak oceniacie miniony rok z perspektywy swojej firmy?

Matthieu Schegg: W minionym roku odnotowaliśmy silny popyt we wszystkich kanałach, co przełożyło się na nasze wyniki sprzedaży. W Europe Direct, czyli na rynkach obsługiwanych przez filie Columbia Sportswear, rok 2022 przyniósł 30-procentowy wzrost. Ale to niesamowite umocnienie pozycji Columbii w całym regionie i wzrost popytu we wszystkich kategoriach – obuwia i odzieży, trwa już nieco dłużej, bo od ostatnich 2 lat. Jeszcze w 2015 roku Europe Direct reprezentował nieco ponad 100 mln euro rocznej sprzedaży netto i generował stratę operacyjną. W 2022 r. przekroczyliśmy 300 mln Euro, a rentowność regionu przekłada się na skonsolidowaną marżę operacyjną firmy. Nasze produkty, strategie marketingowe i dystrybucyjne przynoszą doskonałe rezultaty, a w 2023 roku Europa ma być jednym z najszybciej rozwijających się rynków dla grupy Columbia Sportswear.

Jak ważny jest polski rynek dla firmy Columbia? Jak budujecie świadomość swojej marki w Polsce?

Polska to duży kraj, z jedną z największych populacji w Europie, jest tu dużo dzikiej przyrody, więc mamy nadzieję, że to dla nas spory potencjał do wykorzystania. Stale rozwijamy naszą sieć dystrybucji w Polsce i od 2019 roku prowadzimy sklep monobrandowy, zlokalizowany na Krupówkach w Zakopanem. Chcemy, by outdoor był dostępny dla każdego, a Polska jest idealnym krajem do realizacji naszej misji. W ramach promocji aktywnego stylu życia od sześciu lat jesteśmy Partnerem Technicznym festiwalu Łemkowyna Ultra-Trail, na który składa się pięć biegów górskich o długości od 30 do 150 km w dzikim i błotnistym Beskidzie Niskim. Planujemy wspierać to wyjątkowe wydarzenie również w kolejnych latach.  Do tego dochodzi współpraca z Marcinem Świercem, który jest ambasadorem marki w Polsce i uosabia nasze wartości TestedTough. Marcin to jeden z najlepszych polskich biegaczy trailowych, jedyny polski zawodnik, który dwukrotnie stanął na podium festiwalu biegów górskich UTMB, w tym raz jako zwycięzca. To wielka osobowość, która zachęca ludzi do aktywności i realizacji swoich celów, niezależnie od okoliczności.

Co będzie należało do największych wyzwań w 2023 roku dla firm z segmentu outdoor?

Nie ma wątpliwości, że rok 2023 będzie różnił się od dwóch post-pandemicznych lat 2021 i 2022. Wszyscy jesteśmy świadomi, że większość detalistów zmaga się dziś z nadmiarem zapasów po zakłóceniach łańcucha dostaw spowodowanych pandemią. Jednak nadal widzimy silny popyt wśród konsumentów i będziemy współpracować z naszymi partnerami detalicznymi, aby ten popyt zwiększać. Jesteśmy przekonani, że do końca 2023 roku sytuacja na rynku zapasów się unormuje. 

Jakie trendy konsumenckie będą kształtować najbliższą przyszłość?

Konsumenci mają coraz większą potrzebę autentyczności i podmiotowego traktowania. Są też coraz bardziej ostrożni w stosunku do swoich danych osobowych. Potrzebują marek godnych zaufania, które funkcjonują na rynku z konkretną misją i nawiązują do prawdziwych wartości. Jeśli chodzi o przemysł sportowy i outdoorowy, pandemia była sygnałem alarmowym: ludzie zdali sobie sprawę, jak ważne dla dobrego samopoczucia i zdrowia psychicznego są sport i aktywność na świeżym powietrzu. Ten trend nie zanika, wręcz przeciwnie, wzmacnia się. Ale w branży outdoorowej można zauważyć jeszcze jedno ważne zjawisko: konsumenci stają się bardziej wrażliwi na marki, dla których ważne są inkluzywność i dostępność. Outdoor jest dla wszystkich, bez względu na rasę, płeć czy możliwości fizyczne.

Jak innowacje i nowe technologie przekształcają przemysł outdoorowy?

Branża outdoorowa nieustannie poszukuje innowacji, ale zmiana, którą obserwujemy w ostatnich latach polega na tym, że te innowacje powinny mieć na celu nie tylko poprawę komfortu ludzi, ale także powinny uwzględniać aspekty środowiskowe i społeczne. Nikt nie chce inwestować w wodoodporną kurtkę, która przez lata będzie miała negatywny wpływ na środowisko. Bez względu na korzyści dla konsumenta. Z drugiej strony, konsumenci oczekują też produktów w przystępnych cenach.

Jak wasza strategia na rok 2023 odnosi się do tych wyzwań i trendów?

Będziemy kontynuować naszą strategię, aby sprawić, że outdoor rzeczywiście będzie dostępny dla każdego. Jak chcemy to zrobić? Wprowadzając na rynek produkty o najlepszym stosunku jakości do ceny, z najnowszymi osiągnięciami w zakresie technologii i zrównoważonego rozwoju. Wiąże się to z rozszerzeniem naszej oferty produktów, które zawierają preferowane materiały i tkaniny z recyklingu. Przykładem jest nasza kolekcja Silver Ridge. Co więcej, będziemy nadal rozwijać zrównoważoną ofertę w różnych kanałach dystrybucji, począwszy od specjalistycznych produktów outdoorowych, poprzez artykuły sportowe, aż po dystrybucję lifestylową.

Na zdjęciach: Matthieu Schegg, Columbia Sportswear

Data publikacji: 15.03.2023
Przeczytaj również

Rynek:
LPP z bardzo dobrymi wynikami za I kwartał: ponad 4,3 mld zł przychodu, dwucyfrowy wzrost sprzedaży oraz rekordowy zysk operacyjny

Wiosenne propozycje modowe projektantów gdańskiej spółki spotkały się z pozytywnym przyjęciem klientów, dzięki czemu LPP po raz kolejny… więcej »

Rynek:
W pierwszym kwartale 2024 Grupa CCC odnotowała zysk netto na poziomie 50,5 mln zł (+202,5 mln zł rdr)

Grupa CCC w Q1 2024 (luty’24 – kwiecień’24) odnotowała zysk netto na poziomie 50,5 mln zł, wyższy o 202,5 mln zł rdr, dzięki skokowej… więcej »

Rynek:
Zysk netto Grupy Esotiq & Henderson wzrósł o 50 proc. Spółka stawia na rozwój sprzedaży internetowej i aplikacji mobilnej

Polski producent bielizny zanotował w pierwszym kwartale 2024 roku 63,2 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, poprawiając… więcej »