Czy live commerce podbija serca polskich konsumentów? [raport]

Popularność tak zwanego live commerce, czyli zakupów realizowanych podczas transmisji na żywo utrzymuje się na podobnym poziomie jak przed rokiem. Znajomość tego zjawiska również właściwie nie uległa zmianie. Zmieniła się jednak kwota, jaką średnio wydajemy podczas takich zakupów. 

Agencja Inquiry po raz drugi przeprowadziła badanie dotyczące znajomości pojęcia „live commerce” oraz zwyczajów związanych z tego rodzajem zakupów online. Podobnie jak w ubiegłym roku, niemal 4 Polaków na 10 obejrzało taką transmisję sprzedażową, a 12% Polaków dokonało podczas niej zakupów. Jedynie co trzeci Polak kojarzy pojęcie „live commerce” z nazwy, a po zapoznaniu się z definicją zjawiska, jego znajomość deklaruje już 70% respondentów. Nie dziwi fakt, że znacząco częściej z live commerce spotkali się młodsi badani – szczególnie ci pomiędzy 18 a 34 rokiem życia.

Miejscem, gdzie badani spotykają się z „live commerce” jest nadal najczęściej Facebook (64% osób, które zetknęły się z transmisjami live commerce), a następnie YouTube (31%). Na kolejnych miejscach znajdziemy Instagram (25%) oraz TikTok (16%).  

Podobnie jak rok temu, najbardziej popularne są te transmisje online, na których można zakupić odzież – na nią wskazuje ponad połowa osób kupujących tym sposobem. Tym, którzy korzystają z zakupów w formie live commerce, zdarza się oprócz tego kupować w ten sposób takie produkty jak obuwie i akcesoria, kosmetyki, perfumy czy artykuły dla dzieci. Nadal najczęściej są to transmisje organizowane przez prywatnych pojedynczych sprzedawców lub małe butiki/małe firmy.

Wyniki tegorocznej fali badania nie różnią się znacząco z tymi sprzed roku. Poza jedną kwestią – średnią kwotą wydawaną podczas jednorazowych zakupów tego rodzaju. Spadła ona bowiem z zeszłorocznych 310 zł do 210 zł w tym roku. Oznacza to spadek o ponad 30%. Z dużym prawdopodobieństwem, jak wiele innych zjawisk, wynikać to może z obecnie słabszej kondycji finansowej polskich konsumentów.

Nadal to forma zakupów, która wzbudza wysoki poziom satysfakcji i zadowolenia wśród klientów. Aż 84% osób, które kiedykolwiek sięgnęły po tego rodzaju zakupy pozytywnie ocenia „live commerce”, a 2/3 spośród tych osób zamierza nadal korzystać z tej formy zakupów.

W tegorocznej fali badania obserwujemy natomiast istotny wzrost innych form zakupów realizowanych poprzez media społecznościowe niż live commerce. Obecnie 47% Polaków wskazuje, że dokonało takiego zakupu,
co oznacza wzrost o 7 punktów procentowych w porównaniu do ubiegłego roku. Oznacza to nic innego jak fakt, że media społecznościowe to już dawno nie tylko platforma służąca do komunikowania się czy dzielenia przeżyciami. Znaczenie reklamowe tych kanałów znane jest nam już od dawna, ale coraz mocniej popularne staje się realizowanie zakupu bez „wychodzenia” z danego medium społecznościowego.

Zjawisko dokonywania zakupów z pomocą  social media staje się coraz bardziej popularne. Samo live commerce nie rozwinęło się jednak znacząco w przeciągu ostatniego roku. Mimo to stanowi realną alternatywę dla innych kanałów e-commerce, szczególnie w kategorii odzieżowej. Co warte podkreślenia, tego rodzaju doświadczenia charakteryzują się dużym zadowoleniem klientów. Warto przyglądać się temu zjawisku, gdyż segment zakupów realizowanych na żywo podczas transmisji online będzie się rozwijać.  – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry

Data publikacji: 26.05.2023
Przeczytaj również

Aktualności:
Zapraszamy na 13. edycję Fashion Business Congress: E-commerce w modzie! Bezpłatna rejestracja dla firm z sektora fashion!

Jeśli działasz w branży mody i chcesz zwiększyć swoją sprzedaż internetową, nie możesz przegapić 13. edycji Fashion Business Congress!… więcej »

Handel:
Poprawa nastrojów konsumenckich. Optymizm kupujących napędza ecommerce w Polsce [raport]

Jak wynika z najnowszego raportu “Customer Journey 2024. Poszukiwanie i zakup produktów online” przygotowanego przez  Allegro i agencję… więcej »

Handel:
O czym pamiętać, rozpoczynając sprzedaż zagraniczną?

Rozszerzenie działalności na rynki zagraniczne może pomóc w rozwoju firmy i zwiększeniu zysków. Jednakże ekspansja międzynarodowa niesie… więcej »