Digitalizacja rynku staje się faktem

Firmy w segmencie retail & fashion żyją jeszcze w przekonaniu, że należy osobno zarządzać kanałami on-line i off-line, że konsumenci dzielą się na tych, którzy z racji oszczędności czasu wybierają zakupy przez internet i na tych, którzy kupują w sposób tradycyjny. Nic bardziej mylnego.

Rynek ewoluuje na tyle szybko, że za chwilę nie sposób będzie nadążyć za tymi zmianami. Technologia bowiem na tyle mocno ingeruje i jednocześnie zmienia dotychczasowe modele biznesowe, że nie sposób nadal funkcjonować wedle stereotypowych i konserwatywnych reguł. Technologia zrodziła konsumenta digitalnego, wyposażonego w smartfony i tablety, który kupuje „wszędzie” używając urządzeń mobilnych. Dla przykładu obecnie zarządzający sieciami odzieżowymi, aby utrzymać dotychczasowy poziom sprzedaży i zainteresowanie marką, muszą uwzględniać wielokanałowość dotarcia ze swoją ofertą do swoich klientów. Takie podejście gwarantuje skuteczne konkurowanie zarówno na płaszczyźnie galerii handlowej, jak i w internecie oraz kanale m-commerce. Zacznijmy od tego, że technologia stworzyła nową kategorię konsumenta – konsumenta digitalnego.

RAPORT_02_jak-korzystamy-z-poszczegolnych-urzadzen-mobilnych

Kim jest konsument digitalny?

Kolejna edycja badania „ShoppingShow – Konsument Digitalny a wirtualna rzeczywistość” dowodzi, że pojęcie konsument digitalny to zupełnie nowe „zjawisko”. Nie jest jednak trudne do zdefiniowania, czego dowiodły nasze obserwacje i wywiady z konsumentami digitalnymi. Konsumentami, którzy praktycznie wykorzystują urządzenia mobilne (smartfony, tablety) do realizacji różnych produktów zarówno w sieci, jak i w tradycyjny sposób. Konsument digitalny chętnie sięga i wykorzystuje z jednej strony wszystkie tradycyjne możliwości i funkcje smartfonów i tabletów, a z drugiej strony implementuje te rozwiązania do swoich codziennych sytuacji zakupowych. To także konsument, który zaczyna korzystać z wielu kanałów zakupowych w jednym czasie, w zależności od swoich potrzeb i doraźnych preferencji. Na dobrą sprawę każdy z nas, chcąc nie chcąc, chociażby w minimalnej skali, już jest konsumentem digitalnym. Jak to wygląda w rzeczywistości?

W dzisiejszych czasach, jadąc na zakupy, nie chcemy tracić na nie zbyt dużo czasu. Tylko 3 na 10 klientów ma ochotę na shopping w tradycyjnej, pierwotnej wersji, czyli takiej, kiedy upajamy się trwonieniem czasu na odwiedzanie licznych sklepów i przymierzanie niezliczonej ilości ubrań, butów, itp. Dzisiaj chcemy, a wręcz oczekujemy, załatwienia naszych zakupów w sposób prosty, szybki, ale także atrakcyjny! Dlatego tak ważny jest wygląd nie tylko sklepów stacjonarnych, ale także ich wersji mobilnych i internetowych. A najlepiej, aby ich wygląd i funkcjonalność były spójne i zintegrowane. Sprzedaż multichannel (wielokanałowa) to teraz niewątpliwie przyszłość dla handlu, szczególnie dla marek odzieżowych.

Tablet czy smartfon to w tej chwili „narzędzia”, które służą nam w różnych sytuacjach zakupowych. Np. odwiedzając sklep z odzieżą już dziś możemy skanować metkę produktu (żakietu), na której umieszczono QRCode i dowiedzieć się więcej o samym produkcie lub otrzymać podpowiedzi stylizacyjne. Już wkrótce ów przykładowy żakiet będziemy mogli przymierzyć również w wirtualnej przymierzalni i natychmiast pokazać się w nim znajomym, korzystając z wbudowanej w interaktywne lustro social aplikacji. Jeśli nie będziemy do końca zdecydowani na zakup danego produktu, będziemy chcieli to przemyśleć bądź skonsultować z kimś bliskim. Wówczas wirtualna przymierzalnia, dzięki swojej rozbudowanej funkcjonalności, pozwoli nam zabukować / zarezerwować dany produkt w wirtualnej szafie. Da nam to możliwość, aby w dowolnej chwili, będąc już w domu, kupić dokładnie ten sam wybrany przez nas wcześniej produkt, korzystając z naszego komputera. Tak właśnie zacznie się era sklepów digitalnych, które połączą wszystkie kanały w jeden kanał uniwersalny, integrujący sposób zarządzania ofertą, marketingiem i sprzedażą.

RAPORT_02_oczekiwania-tradycyjny-sklep

Sklep digitalny – przyszłość handlu.

Zarządzający nie powinni obawiać się „ucieczki” klientów do sieci i inwestować tylko w rozwój kanałów e-commerce i m-commerce. Powinni raczej zintegrować wszystkie te kanały, czyniąc sklep stacjonarny digitalnym centrum zarządzania sprzedażą wielokanałową. Sklep wyposażony w narzędzia mobilne, digitalne pozwala konsumentom na większe zadowolenie z zakupów, bo nie dość, że mogą być w sklepie swojej ulubionej marki, to jeszcze w sposób nowoczesny mogą obejrzeć prezentację kolekcji (np. na wielkoformatowych ekranach), w wygodny i prosty sposób dokonać zakupów przez rozmieszczone w salonach np. tablety lub ekrany dotykowe podłączone do internetu i zintegrowane z e-sklepem danej marki.

Takie rozwiązania dają zarządzającym możliwość zwiększenia atrakcyjności sprzedaży, zaspokojenia oczekiwań swoich klientów, a co za tym idzie wzrostu sprzedaży. Wniosek jest jeden – polska branża retail & fashion nie powinna obawiać się inwestycji w digitalne rozwiązania i integrację kanałów on-line z off-line, bo zostanie w tyle za światowymi markami i sieciami, które już dziś stosują te rozwiązania. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi wynikami badań „ShoppingShow – Konsument Digitalny a wirtualna rzeczywistość” na www.shoppingshow.pl.

Marcin Gieracz, Rubikom, Edyta Dobrowolska, Movedo. Twórcy i pomysłodawcy badań jakościowych „ShoppingShow”

RAPORT_02_rozne-ekrany-dla-roznych-potrzeb

Data publikacji: 13.10.2014
Przeczytaj również

Handel:
Sklepy przyszłości pojawią się szybciej, niż się nam wydaje – koronawirus zmieni handel detaliczny

Sprzedawcy detaliczni od dawna wiedzieli, że na rynku szykują się zmiany. Konsumenci coraz chętniej przenoszą swoje zwyczaje zakupowe do… więcej »

Aktualności:
PRCH wspiera postulaty Rzecznika MŚP w sprawie ochrony miejsc pracy i dopłat do czynszów w zamkniętych placówkach

Trwają konsultacje rządowego programu “tarczy antykryzysowej”. W rozmowach z Ministerstwem Rozwoju, Polska Rada Centrów Handlowych wraz z… więcej »

Handel:
Nie możemy handlować – nie płacimy czynszu!

Jeśli nie możemy handlować, nie powstaje obowiązek zapłaty czynszu i opłat, bo celem… więcej »