E-commerce i moda to naturalna para

Polscy klienci w trakcie internetowych zakupów najczęściej decydują się na odzież i obuwie. 73% badanych1 wskazało, że w e-sklepach z największą częstotliwością wybiera ubrania. W związku z tym, że aż 76% polskich gospodarstw posiada stały dostęp do Internetu, a 55% respondentów przynajmniej raz robiło zakupy w sieci, widać jak ogromny potencjał dla rozwoju e-biznesu daje ta branża.

Odzieżowa e-gorączka

Jak wskazuje raport E-commerce Polska 2015, odzież, obuwie i dodatki to kategoria, która wysoko plasuje się w zestawieniu planowanych zakupów za pośrednictwem Internetu. 36% respondentów zadeklarowało, że ponownie nabędzie ubrania w sieci. Zauważalny zaczyna być również w Polsce trend zamówień transgranicznych. Co ciekawe, aż 37% respondentów dokonało zakupu w tej kategorii poprzez serwis z innego kraju. Jest to ważna wskazówka dla internetowego przedsiębiorcy, ponieważ wprowadzenie sklepu na inne rynki to szansa na dynamiczny rozwój.

Wszyscy kupują

Warto zwrócić uwagę na dane demograficzne osób wybierających Internet, jako miejsce zakupów. Ubrania w sieci nabywa odpowiednio 79% przebadanych kobiet oraz 66% mężczyzn. Popularność
e-sklepów pod względem odzieży pośród poszczególnych grup wiekowych wygląda następująco:

  • 79% dla wieku 15-24 lata,
  • 75% dla wieku 25-34 lata,
  • 70% dla wieku 35-49 lat.

Jak ukazują wyniki e-klienci nie różnią się bardzo od siebie względem płci i wieku co świadczy o coraz wyższej świadomości i wymaganiach współczesnego konsumenta. Rynek w tym zakresie zaczyna być mocno wyspecjalizowany, przez co przedsiębiorcy powinni przykładać większą uwagę do odpowiedniego targetowania ofert.

Poszukiwanie informacji

Jako trzy najważniejsze źródła informacji o produkcie, zostały podane: strona internetowa (95% wskazań), następnie strona serwisu, na której zakupiono produkt (89%) oraz wyszukiwarka ogólna (86%). Przedstawione dane dostarczają bardzo cennych wskazówek odnośnie tego, w jakich kanałach najlepiej prowadzić komunikację. Poza dostosowaniem lay-out’u czy konstrukcji własnej strony internetowej dobrze jest zadbać jeszcze o wyróżnienie się w serwisie aukcyjnym czy skuteczne pozycjonowanie SEO/SEM, tak aby konsument poszukując w google np. płaszcza otrzymywał na pierwszej stronie wyników link do naszej witryny.

Wszechstronność oznacza skuteczność

Odzież i dodatki znalazły się na siódmym miejscu wśród kategorii, których dotyka efekt ROPO (research online, purchase offline) osiągając 43% wskazań. Oznacza to, że klienci poszukują początkowo informacji o produkcie za pośrednictwem Internetu, jednak będąc ciągle nieufnymi wobec e-zakupów, nabywają towar w sklepie stacjonarnym. Z kolei względem odwróconego ROPO (research offline, purchase online) kategoria ta zajęła 6 miejsce przy 37% odpowiedzi. W tym wypadku konsument najpierw kieruje się do centrum handlowego, aby przymierzyć ubranie, a następnie kupuje je w korzystniejszej cenie za pośrednictwem sieci. Dane te świadczą o powolnym zrównywaniu się obydwu zjawisk, co sugeruje, że obecnie wszystkie kanały dotarcia, w których operuje przedsiębiorca zaczynają być tak samo ważne. Oznacza to, że prowadząc sprzedaż z wykorzystaniem różnych narzędzi nie należy zaniedbywać żadnego z nich, ale w każdym prowadzić obsługę klienta z zachowaniem najwyższych standardów.

e-koszyk Polaka

Według Gemius Shop Monitor 2015, Polacy wydają średnio po 207 PLN w sklepach związanych
z modą podczas jednej transakcji. Najczęściej nabywają jednocześnie po dwa produkty. Na sfinalizowanie zakupów decyduje się jednak 36% konsumentów, podczas gdy ponad 64% odwiedzin witryny kończy się tzw. porzuceniem koszyka. Średni czas pobytu na stronach odzieżowych to ponad 6 min.

Pomóż swojemu klientowi

Zarówno dane o średnich wydawanych kwotach, jak i liczbie rezygnacji z transakcji wskazują na to, że aby sukcesywnie budować swoją rynkową pozycję należy przykładać dużą wagę do zwiększania współczynnika konwersji. Z pewnością przyczyni się do tego, jak najprostsza i bardzo intuicyjna strona internetowa, dzięki czemu w trakcie zakupów klient nie odczuje znużenia czy obaw związanych ze zbyt skomplikowaną procedurą, która może zawierać prawne kruczki. Czasami jednak, jeżeli te uproszczenia nie odniosły zamierzonego skutku, warto zwrócić się w stronę bardziej zaawansowanych narzędzi analitycznych poddających ocenie generowane KPI (kluczowe wskaźniki efektywności) z wdrożonymi aktualnie rozwiązaniami. Przykładowo śledzenie ruchu myszki może nam dużo powiedzieć na temat tego, jak użytkownicy poruszają się po naszej stronie i co należałoby zmienić, aby stała się ona bardziej user friendly.

Powyższe dane wskazują na to, jak ważny stał się umiejętny handel ubraniami w sieci. Liczba osób decydujących się na zakup odzieży poprzez witrynę internetową jest zdecydowanie większa niż w przypadku innych kategorii produktowych. Sektor branży modowej staje się coraz bardziej wyspecjalizowany i tym samym wysoce wymagający. Dlatego rzeczywiście ważne jest ciągłe dostosowywanie swojej oferty do potrzeb współczesnego konsumenta oraz inwestowanie w infrastrukturę informatyczną tak, aby witryna sklepu była jak najbardziej przyjazna dla użytkownika.

Dagmara Kruszewska, Country Manager, SOFORT GmbH

1 Raport E-commerce Polska 2015, wydany przez Polską Izbę Gospodarki Elektronicznej.

Data publikacji: 18.08.2015
Przeczytaj również

Aktualności:
PRCH wspiera postulaty Rzecznika MŚP w sprawie ochrony miejsc pracy i dopłat do czynszów w zamkniętych placówkach

Trwają konsultacje rządowego programu “tarczy antykryzysowej”. W rozmowach z Ministerstwem Rozwoju, Polska Rada Centrów Handlowych wraz z… więcej »

Handel:
Nie możemy handlować – nie płacimy czynszu!

Jeśli nie możemy handlować, nie powstaje obowiązek zapłaty czynszu i opłat, bo celem… więcej »

Handel:
Polski rynek handlowy – podsumowanie 2019 roku

Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowała polski rynek nieruchomości handlowych.  W 2019 roku dostarczono 406… więcej »