E-konsument nie odczuwa fizycznych granic kraju – trzeba to umiejętnie wykorzystać

Polskie e-biznesy musiały w ostatnim czasie zmierzyć się z wieloma wyzwaniami – od nierównej walki z rozpędzoną inflacją i rosnącymi kosztami prowadzenia biznesu, aż po zmiany w nawykach konsumentów. Nie można jednak zapomnieć, że realną przeszkodą rozwoju e-biznesu na rynku jest silna konkurencja. W dobie przeciążenia informacyjnego rodzimych konsumentów coraz trudniej zdobyć nowych klientów, szczególnie gdy przedsiębiorca musi konkurować nie tylko z lokalnymi e-sklepami, ale także globalnymi dostawcami oraz marketplace’ami. Nic w tym dziwnego, że sprzedawcy internetowi w Polsce rozważają rozszerzenie zakresu działalności o nowe rynki zbytu. Ta strategia biznesowa może umożliwić im osiągnięcie dwucyfrowych wzrostów. Dane Izby Gospodarki Elektronicznej wskazują, że handel transgraniczny generuje większe zyski, niż krajowa e-sprzedaż i zapewnia stabilniejsze przychody. Aż 17% firm potwierdza wzrosty sprzedaży powyżej 20% rocznie dzięki cross-border – wynika z badania „Cross-border e-commerce. Marka bez granic”.

Cross-border jest z perspektywy prowadzącego sklep internetowy szansą na rozwój biznesu i dotarcie do nowych grup klientów. Konsumenci nie stronią od zakupów internetowych z platform sprzedażowych z innych krajów – aż 30% polskich internautów korzysta z zagranicznych platform. Widzimy również, że konsumenci z Estonii, Litwy, Węgier oraz Rumunii bardzo chętnie kupują z polskich e-sklepów, co obrazują wyniki sprzedaży według GMV zaprezentowane w raporcie „Cross-border z Polski”, który został opracowany przez IdoSell we współpracy z firmami z projektu GOInternational.

Poziom konkurencyjności na rynkach Europy Zachodniej może być dużym wyzwaniem z perspektywy firm stawiających pierwsze kroki w sprzedaży transgranicznej. Warto jednak rozważyć rozpoczęcie działań cross-border w krajach Europy Wschodniej, które są w stanie zapewnić sukces sprzedażowy przy relatywnie niskim nakładzie pracy i zasobów. Do dynamicznie rosnących rynków można zaliczyć Czechy, Słowację, Rumunię, a także Bułgarię. Kluczem do zwiększenia sprzedaży zagranicznej jest wykorzystanie marketplace i porównywarek cen, które są popularne wśród lokalnych e-konsumentów – to pozwoli przedsiębiorcy na dotarcie do szerszej grupy odbiorców. Wyniki badania IdoSell przedstawiają, że w przypadku ekspansji ukierunkowanej na rynki rumuński i bułgarski pierwszym wyborem prowadzących sprzedaż internetową jest eMAG. Przedsiębiorcy korzystający z tego marketplace mogli odnotować nawet od 20% do 39% wzrostu liczby zamówień w Rumunii i Bułgarii.

Wzrost znaczenia transakcji cross-border sprawił, że platformy sklepowe stały się kompleksowymi narzędziami wspierającymi przedsiębiorców w rozwoju biznesu. Oferują one znacznie więcej niż tylko wirtualną przestrzeń do prezentacji produktów. Integrują różnorodne funkcje, zaczynając od zaawansowanego zarządzania asortymentem, poprzez płynne procesy płatności, aż po skuteczne narzędzia marketingowe oraz sprzedaż na lokalnych marketplace. Najistotniejszym elementem z perspektywy biznesu online jest wybranie rozwiązania typu Multishop, tak aby przedsiębiorca mógł sprawnie zarządzać wieloma sklepami na różnych rynkach z jednego miejsca. Rozwiązania technologiczne dedykowane dla cross-border pozwalają również na automatyczne tłumaczenie treści na lokalne języki, dopasowanie sposobu płatności do preferencji klientów oraz przewalutowanie. Warto tu podkreślić, że najważniejszą korzyścią z wykorzystania takiego rozwiązania z perspektywy właściciela sklepu internetowego jest zarządzanie całą sprzedażą firmy z pozycji jednego panelu.

Korzystanie z zaawansowanych technologii może znacznie ułatwić handel zagraniczny e-sklepom i realnie wspierać przedsiębiorców w generowaniu większego wolumenu sprzedaży. Używanie narzędzi IT to nie tylko sposób na sprawniejsze procesy, ale także na budowanie długotrwałych relacji z klientami, które stanowią fundament skutecznej ekspansji na nowe rynki.

Michał Dmitrowicz Szef Marketingu IdoSell

Więcej o handlu transgranicznym mogą się Państwo dowiedzieć z raportu IdoSell „Cross-border z Polski”, który powstał na podstawie wymiany doświadczeń oraz analizie tendencji rynkowych 6 firm: IdoSell, Nethansa, Packeta, GetNoticed, Senuto i Zaufane.pl. Dzięki temu ma on charakter zarówno statystyczny, informacyjny, jak i edukacyjny, co może pomóc przedsiębiorcom e-commerce w rozpoczęciu sprzedaży zagranicznej oraz wejściu na kolejne rynki. Kompletny raport jest dostępny na stronie: https://poznaj.idosell.com/cross-border-z-polski

Data publikacji: 5.09.2024
Przeczytaj również

Handel:
E-commerce B2B – nowe horyzonty dla tradycyjnego handlu hurtowego

W ostatnich latach rynek e-commerce B2B (business-to-business) zyskuje na znaczeniu, a tempo… więcej »

Handel:
Najważniejsze funkcje dla sklepu internetowego z branży fashion

Według danych Business Of Fashion do 2027 globalny rynek… więcej »

Handel:
Fashion Business Congress: E-commerce w modzie - materiały z kongresu

Dziękujemy serdecznie za udział w 13. edycji Fashion Business Congress: E-commerce w modzie. W tym miejscu możesz pobrać prezentacje… więcej »