E-sklepy: zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych

25 maja 2018 r. zacznie obowiązywać RODO, czyli unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, które wprowadza nowe wymogi dotyczące przetwarzania danych. Unijne rozporządzenia są prawem bezpośrednio obowiązującym we wszystkich państwach Unii Europejskiej i nie wymagają wdrożenia do krajowych przepisów państw członkowskich.

Rozporządzenie dotyczy wszystkich przedsiębiorców, którzy mają styczność z danymi osobowymi swoich klientów, bez względu na wielkość firmy. W związku z tym także i polskie sklepy internetowe będą musiały dostosować swoją politykę prywatności i praktyki w zakresie przetwarzania danych osobowych do nowych przepisów.

RODO zostało uchwalone ze względu na konieczność wprowadzenia zmian wynikających z dynamicznego rozwoju technologii przetwarzania danych osobowych. Przepisy rozporządzenia są dość uniwersalne i elastyczne, co z jednej strony pomaga dostosować je do ciągłego rozwoju nowych technologii, a z drugiej powoduje pewne trudności interpretacyjne. Unijny ustawodawca, dążąc do stworzenia przepisów niezależnych od postępu technologicznego, nie zawarł bowiem w rozporządzeniu konkretnych wytycznych, jak zabezpieczyć dane osobowe. Wprowadził także kilka tzw. klauzul otwartych, które pozostawiają niektóre (w znacznej mierze mniej istotne) kwestie do uregulowania lub doprecyzowania przez krajowe przepisy państw członkowskich.

Mimo iż unijne rozporządzenia obowiązują bezpośrednio, polski ustawodawca zdecydował się na wdrożenie RODO za pomocą nowej ustawy o ochronie danych osobowych. RODO oraz nowa krajowa ustawa dot. danych osobowych zastąpią obecną ustawę o ochronie danych osobowych oraz rozporządzenia wykonawcze wydane na jej podstawie. Projekt nowej ustawy jest dostępny na stronie Ministerstwa Cyfryzacji.

RODO znacząco wpłynie na nasz krajowy system ochrony danych osobowych. Administratorzy danych będą musieli sprostać nowym obowiązkom, takim jak np. uwzględnienie ochrony danych w fazie projektowania i domyślna ochrona danych, ocena skutków dla ochrony danych, rejestrowanie czynności przetwarzania, czy obowiązek zgłoszenia naruszenia ochrony danych organowi nadzorczemu oraz zawiadomienia podmiotu danych o naruszeniu ochrony danych osobowych. Z kolei osoby, których dane są przetwarzane, będą mogły korzystać z nowych uprawnień takich jak prawo do przenoszenia danych lub prawo do bycia zapomnianym.

Szczegółowe informacje o zmianach, na które warto zacząć przygotowywać się już dziś, znajdziesz w bezpłatnym poradniku przygotowanym przez naszego partnera, Trusted Shops.

Data publikacji: 18.09.2017
Przeczytaj również

Aktualności:
Ostatnie dni na zgłoszenia na Fashion Business Congress! Skorzystaj jeszcze z szansy na udział!

Już za chwilę rusza najważniejsze wydarzenie dedykowane sprzedaży internetowej w branży mody  –  13. edycja Fashion Business Congress.… więcej »

Handel:
Jak polskie marki modowe mogą zaistnieć na rynku skandynawskim

Kraje nordyckie to łakomy kąsek dla firm z branży fashion. Jaka jest ich specyfika oraz jak je zdobyć opowiada Jakub Grzywacz, Head of Sales z… więcej »

Handel:
Digitalizacja w służbie mody: jak zarządzanie kolekcjami odzieżowymi zmienia się w erze nowych technologii

W świecie mody, gdzie liczy się nie tylko styl, ale i szybkość reagowania na zmieniające się trendy, digitalizacja stała się kluczowym… więcej »