Ekologiczna moda na „czerwonych dywanach” promuje zrównoważoną produkcję

Powszechnym zjawiskiem stało się noszenie przez celebrytów na rozdaniach nagród wstążek lub przypinek, które mają symbolizować ich oddanie bliskim i drogim im sprawom – badaniom nad rakiem, pokojowemu rozwiązywaniu konfliktów, ruchom na rzecz praw człowieka itd. Gdy świat patrzy, wielu korzysta z okazji, by okazać solidarność.

Co, jeśli ich strój sam w sobie odzwierciedla zaangażowanie w szczytny cel? Taki sposób myślenia przyświeca organizacjom takim jak RCGD Global i jej inicjatywie Red Carpet Green Dress™, która promuje ekologiczną świadomość w projektowaniu i produkcji światowej mody. Inicjatywa ma wsparcie gwiazd wychodzących na „czerwony dywan” w każdym sezonie przyznawania nagród. Organizacja współpracuje z Akademią Filmową, aby zwrócić uwagę na potrzebę uczynienia mody bardziej zrównoważoną.

Gwiazdy mogą mieć platformę do prezentowania światu odzieży wykonanej w sposób zrównoważony, ale prawdziwym celem (który może być bliższy, niż wielu osobom w branży mody się wydaje) jest uczynienie zrównoważonej odzieży dostępną – lub normą, oczekiwaniem – dla konsumentów na całym świecie.

Pogodzenie świata mody z wymaganiami dotyczącymi zrównoważonych praktyk jest ciągłym wyzwaniem, na które nie ma łatwych odpowiedzi. Światowe Forum Ekonomiczne szacuje, że moda i tekstylia są odpowiedzialne za jedną dziesiątą światowej emisji dwutlenku węgla, a każdego roku ponad 85% wszystkich wyprodukowanych ubrań trafia na śmietnik. Harvard Business Review sugeruje, że od 2000 roku nie było znaczących korzyści dla zrównoważonej mody, podając jako tylko jeden z przykładów zwiększoną nadprodukcję obuwia. Powszechnie wiadomo, że przemysł tekstylny jest jednym z najbardziej zanieczyszczających i marnotrawiących zasoby przemysłów na świecie, a działania takie jak New York Fabric ActStrategia Unii Europejskiej na Rzecz Zrównoważonych Tekstyliów o Obiegu Zamkniętym odzwierciedlają ciągłą walkę o proaktywne prowadzenie przemysłu w kierunku bardziej odpowiedzialnego stanu.

Dzięki rosnącemu ekosystemowi partnerów obejmującemu społeczności technologiczne i projektantów na całym świecie, firmy takie jak Kornit są zaangażowane w zmianę równania dotyczącego tego, czym może być moda, jej miejsca na bardziej wymagającym i odpowiedzialnym rynku, a także możliwości, jakie prezentuje zarówno dla uwolnionej ekspresji, jak i zyskownych modeli biznesowych. Robimy to, przełamując tradycyjne modele produkcji, eliminując zależność od skomplikowanych i wrażliwych globalnych łańcuchów dostaw oraz usprawniając drogę od kreatywnej koncepcji do noszonego ubrania.

Warto się zastanowić, z czym wiąże się tradycyjny model produkcji mody. Zanim koncepcja dotrze na wybieg, może minąć ponad rok, a wprowadzenie odzieży na rynek wymaga zbudowania zapasów. Wymaga to stabilnego lub kontrolowanego pod względem kosztów dostępu do niezbędnych surowców – łańcuchów dostaw narażonych na wąskie gardła, cła, problemy z prawami człowieka lub prawami pracowniczymi, pandemie, siły wyższe itd. Masz nadzieję, że wyjdziesz na zero, sprzedając wystarczającą ilość towarów, aby uzasadnić te zapasy. Kiedy cykl mody odwraca się, przeceniasz to, co zostało, aby ostatecznie spisać to na straty, podarować, wyrzucić, a nawet spalić. Generalnie liczysz na popularność swojej kreacji, a przegrana oznacza nie tylko malejące marże, ale w wielu przypadkach reputację marnotrawcy przyczyniającego się do problemu. Zapytaj Shein, H&M lub Burberry, co to znaczy. Nadprodukcja nie jest ekologiczna ani jako model środowiskowy, ani jako model biznesowy, ani jako model public relations.

Technologia cyfrowej produkcji na żądanie już rozwiązuje ten problem dla twórców, marek i firm realizujących zamówienia na całym świecie, a ta nowa rzeczywistość ma wkrótce wejść do głównego nurtu. Handel elektroniczny od dawna zapewnia konsumentom niemal nieograniczony wachlarz możliwości, ale dojrzewający ekosystem technologii cyfrowych robi to samo dla projektantów, którzy chcą realizować swoje wizje bez kompromisów, dla marek, które chcą uchwycić i wykorzystać trendy społeczne w momencie, gdy są zauważalne, dla producentów, którzy chcą tworzyć nowe produkty i zdobywać nowe rynki według własnego uznania, i dla wielu innych. Rzeczywistość wirtualna, rzeczywistość rozszerzona i Metaświat dają projektantom i konsumentom nowe sposoby na wzajemne zaangażowanie, prezentowanie koncepcji w czasie rzeczywistym i wirtualne „przymierzanie” odzieży przed podjęciem decyzji o zakupie choćby jednej sztuki. A dzięki technologii cyfrowej dopiero wtedy można by faktycznie wyprodukować odzież.

Oprócz stosowania atramentów pigmentowych, które spełniają rygorystyczne standardy środowiskowe (takie jak GOTS, OEKO-TEX Eco Passport i BLUESIGN), systemy druku na żądanie umożliwiają projektantom wprowadzenie ich kreacji od koncepcji do wybiegu w ciągu zaledwie kilku tygodni, z niestandardowymi tkaninami gotowymi do użycia w ciągu kilku minut – idealnie nadając się do wypróbowania różnych materiałów i efektów graficznych. Koszty produkcji są niskie i stałe, więc realizacja zamówień na poziomie jednej lub 1000 sztuk daje solidne marże. Szybkość wprowadzania produktów na rynek, uzupełniona przez wydajne systemy zarządzania produkcją i przewidywania, zapewniające sprawny, odpowiedzialny proces realizacji od projektu do produkcji, oznacza, że produkowanie tylko tego, co zostało sprzedane, jest realistycznym modelem biznesowym zabezpieczającym działalność przed nieprzewidzianymi zakłóceniami i umożliwiającym prowadzenie operacji w swoim kraju lub krajach ościennych w celu zmniejszenia ryzyka związanego z łańcuchem dostaw. W przypadku projektantów i marek, rosnąca sieć cyfrowych firm realizujących zamówienia jest gotowa na przyjęcie ich działalności, zapewniając wysokiej jakości realizację ich koncepcji w większości materiałów, gotowych do noszenia lub wysyłki niemal natychmiast.

Czym innym jest omawianie mechaniki cyfrowej produkcji mody, a czym innym zobaczenie, jaki może być gotowy produkt. Dlatego też współpraca z takimi organizacjami jak Red Carpet Green Dress™ jest kluczem do podkreślenia, jak śmiałe i piękne kreacje mogą powstać w procesie, który spełnia obietnicę cyfrowego świata – wykorzystując mniejsze nakłady pracy, mniej materiałów, mniej energii, mniej czasu i mniej miejsca, aby zmniejszyć ślad węglowy, jednocześnie nie wymagając żadnych kompromisów, a w wielu przypadkach nawet wprowadzając nowe możliwości graficzne i wrażenia dotykowe. Nasza praca z threeASFOURYesAnd podczas Nowojorskiego Tygodnia Mody jest dowodem na to, że może tak być. Nasze prezentacje na wybiegach podczas Tygodni Mody Kornit w Los Angeles, Tel AwiwieLondynie są świadectwem tych możliwości.

Nie możemy się doczekać, aby zobaczyć cyfrowe kreacje wykonane w sposób zrównoważony na gali rozdania Oskarów. A jeśli chcesz zobaczyć więcej, zapraszamy na nasz nadchodzący Tydzień Mody Kornit Tel Aviv 2023 w dniach 19-22 marca, podczas którego 28 światowej klasy projektantów zaprezentuje swoje najnowsze kreacje na wybiegu, wykorzystując możliwości druku cyfrowego i zarządzania produkcją.

W końcu nagrodę może otrzymać ekologiczna moda na żądanie.

Autor: Chris Govier, prezes Kornit Digital EMEA,

Zdjęcia: Kornit

Data publikacji: 31.03.2023
Przeczytaj również

Rynek:
LPP z rekordowym zyskiem w 2023 r. Jak spółka go wypracowała i co planuje w tym roku

Zdywersyfikowany model biznesowy łączący segment value-for-money w małych miejscowościach z tradycyjnym handlem w galeriach dużych miast i… więcej »

Aktualności:
LPP wyjaśnia proces wyjścia z rynku rosyjskiego i dementuje informacje Hindenburg Research

Spółka wyjaśnia, iż wbrew informacjom zawartym w materiale Hindenburg Research, od maja 2022 roku nie prowadzi na terenie Rosji działalności… więcej »

Rynek:
Spółka Greenpoint przejęła markę Top Secret wraz z jej sklepami stacjonarnymi oraz e-commerce

W dniu 30.12.2023 spółka Greenpoint podpisała z Redan S.A. warunkową umowę zakupu sieci sklepów stacjonarnych, a także e-commerce marki Top… więcej »