EuroShop: Trendy w retailu

Międzynarodowe targi handlu detalicznego w Düsseldorfie spisały się na medal, bijąc wszelkie możliwe rekordy. Więcej było wystawców i zainteresowanych nimi gości, większa powierzchnia wystawcza i większy entuzjazm co do tempa i kierunku rozwoju retailu. W notatnikach branżowców dominował temat digitalizacji handlu, indywidualnych rozwiązań omnichannelowych oraz kreatywnej i emocjonalnej inscenizacji zakupów.

Międzynarodowe Targi Wyposażenia Sklepów, Sprzedaży i Reklamy Euroshop, trwające w Düsseldorfie od 5 do 9 marca, zakończyły się z hukiem. W 50-letniej historii istnienia giełdy to jak dotąd największa i najbardziej udana edycja: stanowiska 2368 wystawców – w tym 81 z Polski – usytuowanych w 18 halach na powierzchni ponad 127 tys. mkw. zobaczyło 113 tys. gości targowych. To wzrost o 4 proc. w stosunku do 2014. – EuroShop 2017 pobił wszelkie rekordy sprzed trzech lat. Jubileuszowa edycja targów znów udowodniła, jak młoda, kreatywna i innowacyjna jest branża handlu detalicznego – skonstatował Hans Werner Reinhard, prezes Messe Düsseldorf.

Do metropolii nad Renem przybyli goście ze 138 krajów, jedną trzecią stanowili Niemcy. Asortyment towarów i rozwiązań dla retailu uzupełniły liczne, tłumaczone symultanicznie na niemiecki i angielski wykłady i warsztaty z udziałem przedstawicieli branży. Wiodącym trendem na tegorocznym EuroShop były postępująca digitalizacja handlu, ale także rozwiązania omnichannelowe szyte na miarę, emocjonalizacja zakupów w sklepach stacjonarnych oraz fuzja rozmaitych dziedzin handlu w jednym sklepie.

WIRTUALNO-ANALOGOWA RZECZYWISTOŚĆ

Handel internetowy już tak detalistów nie onieśmiela, a raczej zachęca do inwestycji i kreatywnych rozwiązań. Nauczeni doświadczeniem właściciele sklepów stacjonarnych nie odcinają się od cyfrowej konkurencji, lecz sięgają po nowe koncepty sprzedaży i wyposażenia, łączące oba światy: analogowy i wirtualny. Nowoczesne technologie informatyczne wciąż przybierają na znaczeniu. – Współczesny klient oczekuje zarówno zakupowej przygody na miejscu, jak i dostawy towaru do domu. Klasyczny retail wciąż rozbudowuje handel internetowy i na odwrót: duże e-sklepy coraz częściej otwierają stacjonarne punkty sprzedaży. Targom EuroShop udało się oba światy połączyć – wyjaśnił Michael Gerling, szef EHI Retail Institute w Kolonii. Na EuroShop ten ambitny mariaż doczekał się apogeum: granice między urządzeniem sklepów i innowacyjnymi technologiami coraz bardziej się zacierają, a pierwsze skrzypce grają przeżycia i przygody czyli pozytywne emocje klientów.

Według najnowszych badań, przeprowadzonych przez IHL Group i NCR, detaliści, którzy inwestują w nowoczesne technologie jak e-commerce, cross channel czy mobilne kasy, mogą swoje obroty nawet podwoić. – Wyniki naszych badań podkreślają olbrzymie znaczenie technologii. Dzięki ujednoliceniu i urozmaiceniu shoppingu online i offline przywiązujemy klientów do swojej marki – wyjaśnia Stefan Clemens, area sales leader retail w firmie NCR. Ankieta wykazała, że wyposażenie ekspedientów w mobilne kasy może przynieść wzrost obrotów aż o 92 proc., a tablety z siecią WLAN mają potencjał zwiększenia dochodów nawet o 663 proc. w stosunku do konkurencji, która tego sprzętu nie oferuje. Sprzedaż cross-channelowa oraz programy rabatowe i lojalnościowe mogą zaowocować wzrostem obrotów między 84 a 107 proc.

ONLINE W PARZE Z OFFLINE: DIGITAL STORES

Zespolenie sfery online i offline będzie kluczem do trwałego sukcesu w marketingu w miejscu sprzedaży. Filmy edukacyjne, informujące na przykład o uprawie bawełny organicznej, opcje czatu na żywo jako wsparcia dla sprzedawców i klientów, mobilne kasy, pozwalające płacić za towar bezpośrednio przy regale czy półce, na której się znajduje, dostawa zakupionego w filii towaru do domu czy skanery 3D w interaktywnych garderobach – rozwiązania omnichannelowe już wkrótce zmienią oblicze sklepów.

Przykładem zintegrowanej strategii omnichannel są systemy Wanzl Connect, umożliwiające sterowanie wszystkimi procesami w filii i gromadzenie niezbędnych danych o klientach na temat ich oczekiwań i zamiarów. Dzięki temu oferty mogą być szyte na miarę: zainstalowana na komórce konsumenta aplikacja umożliwia dostosowanie listy zakupów, indywidualizację ofert oraz rekomendację produktów, pasujących do klientów i ich stylu życia. Klient na swoim smartfonie otrzymuje informacje o aktualnych ofertach, a włożone do koszyka produkty może sam zeskanować i opłacić mobilnie. Smart trolley – z angielskiego inteligentny wózek – wyposażony w nadajniki RFID, nie tylko transportuje towar, ale i dostarcza istotnych informacji o kliencie, np. jakie odwiedza miejsca w sklepie, jak długo tam przebywa, jakie preferuje produkty i ile płaci za zakupy.

ŚWIAT MODY PRZED NOWYMI WYZWANIAMI

Branża modowa musi w najbliższej przyszłości sprostać potężnym wyzwaniom. Postępująca digitalizacja poważnie zmieni wygląd i sposób funkcjonowania sklepów stacjonarnych. W obliczu globalizacji, zmiany klimatu, ale i intensywnego przemieszczania się konsumentów, czy to w celach urlopowych, czy zarobkowych, zatrą się różnice między sezonami, a jednocześnie wzmoże presja oferowania najnowszych światowych trendów. Coraz częściej moda będzie bratała się z innymi dziedzinami handlu i usług. Sklepy odzieżowe z kafejką, fryzjerem, winiarnią, serwisem naprawczym, księgarnią czy kwiaciarnią będą miały na celu rozpieścić klienta, wzbudzić w nim pozytywne emocje i uzależnić od kreatywnych i nader wygodnych konceptów mieszanych, które pozwolą mu w przyjemnej atmosferze załatwić kilka spraw naraz.

Architektura wnętrz, dizajn, oświetlenie czy integracja cyfrowych mediów – wszystko podporządkowane będzie dramaturgii: klient nie może się nudzić! Na znaczeniu zyska visual merchandising: tylko w Niemczech gotowość inwestycji w tym zakresie prawie się podwoiła. Agencje wyspecjalizowane w visual merchandisingu – między innymi włoski Schweitzer czy szwajcarski Interstore – proponują drastyczne zmniejszenie powierzchni handlowej na korzyść przebieralni. W przyszłości klient będzie wybierał i zestawiał interesujące go części garderoby online, a przymierzał je na spokojnie w sklepie. Sklepy przyszłości będą miały za zadanie przede wszystkim dostarczyć przeżyć i zaprezentować markę, a rzadziej przeprowadzić transakcje czyli sprzedać.

MUSI SIĘ DZIAĆ

Niepisana zasada obowiązkowej zmiany wystroju sklepu co siedem lat straci ważność: teraz optyczna rewolucja musi dokonywać się już co 3–4 lata. Aby obniżyć koszty tak drogich przedsięwzięć, właściciele sklepów będą mogli sięgnąć po inteligentne, modułowe systemy, pozwalające na dowolne zestawianie i poszerzanie pasujących części. Szwajcarska firma Vizona, wyspecjalizowana w wyposażeniu sklepów, stawia na przykład na szyny montowane w suficie, do których mocowane są zarówno regały, półki, monitory, jak i oświetlenie oraz lady. To skraca czas przebudowy i redukuje wydatki.

Presję regularnych zmian wyglądu odczują także manekiny. Aby nie musieć wymieniać lalek w całości, będzie można zainwestować w modele pozwalające na szybką i nieskomplikowaną wymianę tylko ich poszczególnych części, na przykład włosów, oczu czy ust. Taką ofertę zaproponowała między innymi francuska firma Window. To taki mechaniczny lifting dla niecierpliwych.

TENDENCJE EKOLOGICZNE

Handel przyszłości inwestuje też coraz intensywniej w technologie i wyposażenie ekologiczne, jak energooszczędne oświetlenie LED, przyjazne środowisku meble i odnawialne energie: na deskach EuroShop tematowi ekorozwoju został poświęcony samodzielny panel ECOpark wraz z ECOforum, na którym zainteresowani mogli wysłuchać wykładów i wziąć udział w dyskusjach na temat ekologicznych trendów. I choć potencjał rozwojowy na tym polu jest jeszcze olbrzymi, pierwsze śmiałe kroki zostały poczynione.

Jednym z referentów na ECO Forum było Niemieckie Stowarzyszenie Budownictwa Zrównoważonego (Deutsche Gesellschaft für Nachhaltiges Bauen – DGNB), które przedstawiło swój aktualnie wdrażany system certyfikacji wyposażenia sklepów i biur. Certyfikat DGNB premiuje bezpieczeństwo i komfort miejsca pracy, ekologiczne umeblowanie i technologie energooszczędne. W zakresie przyjaznego środowisku wyposażenia sklepów zabłysnęła na parkiecie Euroshop między innymi szwedzka firma Stora Enso Re-board, na której stanowisku goście mogli podziwiać ultralekkie, ale bardzo trwałe meble i ścianki, wykonane ze specjalnie sprasowanego kartonu. Produkt Re-Board jest opatentowany i dostępny w różnych wersjach, opatrzony certyfikatem zrównoważonej gospodarki leśnej FSC (Forest Stewardship Council) i nadaje się w 100 proc. do recyclingu.

Kinga Rybińska

WYSTAWCY EUROSHOP 2017 O TARGACH:

ZYTA SZLACHTOWSKA, WSPÓŁWŁAŚCICIELKA I CZŁONEK ZARZĄDU SENTINEL, LUXMATERIA:

Euroshop to największy show na świecie dla rynku retail. Jest to miejsce, które zwiedzający i wystawcy traktują jako źródło inspiracji. Byliśmy tam nie tylko, aby je zobaczyć , ale i zaprezentować siebie. Aby spotkać się z naszymi dotychczasowymi klientami i aby pozyskać nowych. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wysokiej liczby zwiedzających. Cieszymy się , że mogliśmy nie tylko zaprezentować produkty jako eksponaty, ale związanie z nimi wizje, gdyż oświetlenie sklepów przechodzi teraz rewolucję. Bardzo dużo się zmienia.

sentinel

WOJCIECH GRENDZIŃSKI, WICEPREZES ZARZĄDU, DYREKTOR HANDLOWY IMS:

W ramach długoterminowego planu inwestycji międzynarodowych spółka IMS kolejny raz uczestniczyła w największych targach dla handlu Euroshop 2017. Nasz udział w tym wydarzeniu to czas na przyjrzenie się najnowszym, ciekawym rozwiązaniem w kanale retail, spotkania z klientami i prezentacja naszych najnowszych rozwiązań. W czasie tegorocznej edycji odbyło się wiele spotkań z naszymi obecnymi klientami, jak również z firmami gotowymi nawiązać międzynarodową współpracę z IMS. Dyskutowaliśmy na temat roli marketingu sensorycznego w doświadczeniu zakupowym online i offline. Prezentacja IMS na jednym z paneli Euro Shop dotyczyła roli zmysłów w procesie zakupowym

W rozwiązaniach prezentowanych na stoisku największym zainteresowaniem cieszyły się systemy Digital Signage, w szczególności wielkoformatowe nośniki LED oraz interaktywne rozwiązania dotykowe, co nie było dla nas dużym zaskoczeniem. Nie zawiódł nas również aromamarketing, który zawsze wzbudza największe emocje podczas rozmów. Wiele cennych konwersacji odbyliśmy z klientami z branży retail w sprawie unifikacji usług w całej sieci. W tym roku odnotowaliśmy największą odwiedzalność przez gości z Rosji, Rumunii, Ukrainy, Turcji a także Holandii i Francji.

IMS

ŁUKASZ JERZMANOWSKI, WSPÓŁWŁAŚCICIEL SMART DESIGN EXPO:

W tym roku już po raz trzeci byliśmy obecni na targach EuroShop. Uczestnictwo w tej imprezie jest zawsze doskonałym sposobem na zaprezentowanie firmy i na nawiązanie nowych kontaktów biznesowych. Naszym głównym celem marketingowym było pokazanie Smart Design Expo jako firmy kreatywnej, dynamicznej oraz dostarczającej usługi wysokiej jakości. Chcieliśmy dotrzeć zarówno do klientów indywidualnych, jak i do agencji marketingowych oraz innych firm wystawienniczych. Nasze stoisko cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem. Konstrukcja aluminiowa, odręczne rysunki projektów oraz film promocyjny przyciągały uwagę zwiedzających. Udział w targach uważam za bardzo udany.

smartdesignexpo

EDYTA HANDZE, MANAGER DS. MARKETINGU ELKOM TRADE:

Na tegorocznych targach EuroShop firma Elkom Trade S.A. prezentowała nową linię modułowych mebli sklepowych o niebanalnej stylistyce – Industrial Furniture System. O wyjątkowości IFS świadczy nie tylko dizajn, ale również walory użytkowe zabudowy. IFS dedykowany jest głównie dla sklepów branży fashion i sport. Targi Euro Shop otworzyły przed Elkom Trade S.A. nowe perspektywy biznesowe szczególnie w krajach Bliskiego Wschodu.

elkom

GRZEGORZ BUZAŁA, DYREKTOR HANDLOWY ABM:

EuroShop zgromadziły w Düsseldorfie wszystkich europejskich liderów branży wyposażenia sklepów. Będąc po raz kolejny w gronie wystawców stwierdzamy, że w tych prestiżowych targach po prostu warto brać udział. Spośród eksponowanych przez nas w tym roku mebli zdecydowanie największe uznanie zyskały: system Subito, nowoczesna forma regału Step oraz podświetlana gondola Bianco. Jak zawsze bardzo ważna była dla nas także możliwość bezpośredniego kontaktu z klientami i wspólne świętowanie 25-lecia działalności firmy ABM SA.

ABM

Data publikacji: 8.06.2017
Przeczytaj również

Handel:
5 kluczowych kwestii prawnych podczas planowania ekspansji zagranicznej

Rozwinięcie działalności na zagraniczne rynki może stanowić niezwykle obiecującą szansę dla przedsiębiorców, która otworzy nowe… więcej »

Aktualności:
60 proc. Polaków kupuje online częściej niż w poprzednich latach [raport]

Od wielu lat zakupy online cieszą się niesłabnącą popularnością. Mniejszy wysiłek, wygoda, elastyczność i brak konieczności wychodzenia… więcej »

Aktualności:
Ruszyła rejestracja na Cross-Border E-commerce! Dowiedz się, jak zwiększyć e-sprzedaż za granicą!

Można już rejestrować się na konferencję Cross-Border E-commerce, która odbędzie się 16 maja 2024 r. w Warszawie. To wydarzenie dla… więcej »