Ostatnia edycja targów sprzętu i odzieży sportowej ISPO Munich pokazała między innymi, w jakim kierunku rozwija się moda dla aktywnych. Trend na łączenie innowacji technologicznych z dizajnem sprawia, że konsumenci nie muszą już wybierać między komfortem a stylowym wyglądem.
Od 5 do 8 lutego po parkiecie ISPO Munich przeszło o 4 tys. gości więcej niż przed rokiem. Ów sześcioprocentowy wzrost popularności organizatorzy zawdzięczają głównie przyjezdnym z zagranicy: liczniej pojawili się przede wszystkim Włosi, Rosjanie, Brytyjczycy i Amerykanie. Więcej było także wystawców: zwiedzający mieli do „zaliczenia” aż 2 732 stoiska w sektorach Outdoor, Ski, Action, Performance Sports, Textrends, Health & Fitness oraz Sportstyle i Sourcing, to o 3 proc. więcej niż w 2016 r. Ofertę produktów uzupełniał program 400 wykładów, warsztatów i dyskusji oraz obecność sportowych gwiazd. Na deskach targów pojawili się między innymi biegacz długodystansowy Florian Neuschwander, windsurfer Robby Naish, triatlonista Nils Frommhold czy narciarze alpejscy Maria Höfl-Riesch i Bode Miller.
Na stok i na ulicę
Sportowe outfity stracą zastosowanie czysto wyczynowe i wtargną na ulice, awansując do casualowych, współczesnych ubrań na co dzień. To wynik stosowania nowoczesnych, ultrawygodnych tkanin, inteligentnych fasonów oraz innowacyjnych, bezszwowych technik łączenia, umożliwiających maksymalną swobodę ruchu. W ten sposób sportowa odzież nie tylko chroni przed zimnem, wiatrem i obrażeniami, ale gwarantuje niespotykaną dotąd wygodę i stylowy wygląd, widoczny między innymi na półkach firmy Peak Performance, której kurtki łączą w sobie funkcjonalność inteligentnych tkanin i nonszalancki, urbanistyczny styl.
Będzie bardzo hybrydowo: innowacyjne technologie sprawią, że w jednym stroju spotkają się rozmaite włókna i tkaniny, na przykład te transportujące wilgoć na zewnątrz i te utrzymujące ciepło. Norweska marka Bergans zaoferuje kurtki oddychające, chłodzące i odprowadzające wilgoć na plecach i pod pachami, ocieplające nerki i klatkę piersiową i wzmocnione ochraniaczami na ramionach. Odzież będzie lekka, elastyczna i trwała jednocześnie. Francuska firma Picture Organic Clothing odważy się na eksperyment prawie folklorystyczny, oferując pierwszą na świecie kurtkę dzierganą: poliestrowe włókno jest laminowane, a materiał 1,5 × bardziej elastyczny niż wersje tkane, a ponadto także oddychający, wodoodporny, wygodny w noszeniu i trwały. Producenci stawiają dziś na dizajn, wysoką jakość, uniwersalne zastosowanie i najchętniej ekologiczną produkcję oraz „zielone” materiały.
Ekorozwój na sportowo
Coraz częściej do użytku wchodzą tkaniny z włókien organicznych lub z recyklingu, których produkcja redukuje eksploatację zasobów naturalnych biosfery. Symbol bluesign®, obejmujący przyjazny środowisku proces produkcji, coraz częściej pojawi się na metkach odzieży sportowej, między innymi w amerykańskiej firmie Columbia, która oferuje puchową kurtkę OutDry Extreme Eco Down Jacket, wykonaną z 23 plastikowych butelek. Aby zmniejszyć zużycie wody, potrzebnej do farbowania, nowa kurtka dostępna jest tylko w kolorze białym. Wiele przedsiębiorstw postawiło sobie za cel, aby do roku 2020 w zupełności zrezygnować z teflonowych, hydrofobowych powłok, podejrzanych o właściwości rakotwórcze i negatywny wpływ na pracę hormonów i układ odpornościowy organizmu. Pole do popisu w zakresie ekologicznych alternatyw jest olbrzymie: oprócz poliamidu z odzysku innowacyjne firmy sięgają po surowce biologiczne, jak fusy od kawy czy melasę, zestawiając je z recyklingowanym poliestrem lub poliuretanem. Miłośnicy ptaków znajdą przyjazną kaczkom i gęsiom alternatywę firmy PrimaLoft: produkt ThermoPlume to syntetyczna, hydrofobowa ocieplina, imitująca właściwości i wygląd naturalnych piór.
Retro-future na stokach
Nowa moda snowboardowo-narciarska wraca do lat 70., zestawiając dawne wzory z aktualnymi możliwościami technicznymi. Neonowe, agresywne kolory i dzikie desenie zdecydowanie odeszły do lamusa. Teraz będzie spokojniej i bardziej wyrafinowanie: szerokie pasy, stonowane kraty, nadruki batikowe i zygzaki typu chevron wystąpią w towarzystwie lureksu, nabłyszczanych powłok i metalicznych odcieni. Modne będą naturalne kolory ziemi i przypraw: kurkuma, szafran, czerwona papryka, oregano, pieprz, ale także czerń i biel w towarzystwie głębokiej czerwieni, szarości i granatu. Efektem tych retro-futurystycznych fuzji będą stylowe sportowe outfity, wyposażone w innowacyjne właściwości ocieplające i ochronne. Oprócz precyzyjnie do siebie dobranych warstw ubioru „na cebulę” popularne będą inteligentne tkaniny oraz wydłużona partia pleców.
Firma Columbia sprytnie wykorzysta przyciągającą słońce czerń do produkcji magazynującego ciepło polaru i zastosuje srebrną folię w podszewce, która będzie miała utrzymać stałą temperaturę ciała. Z kolei nowa termostruktura Firewall Magma, zaprezentowana przez markę O’Neill, ma ambicje skumulować aż o 25 proc. ciepła więcej niż tradycyjne podszewki. Nikita zdecyduje się na zmiany bardziej mechaniczne, wyposażając swoje kurtki i kombinezony w dodatkową kieszeń na plecach, do której będzie można włożyć ogrzewacze dłoni. Rozpowszechniony będzie także dodatkowy pas z neoprenu, ocieplający partie pleców.
Jedź bezpiecznie!
Jednym z punktów ciężkości tegorocznej imprezy było bezpieczeństwo na stokach, któremu organizatorzy poświęcili osobną strefę ISPO Snow & Safety Summit w hali 3. Zainteresowani mogli tam wysłuchać wykładów na temat jazdy nocą czy porad dla początkujących oraz zapoznać się z najnowszymi produktami. Hala 4 oferowała kompaktowy dział hełmów i okularów, którym w nadchodzącym sezonie przybędzie parę praktycznych funkcji. Kaski będą dwuwarstwowe i czasem uzbrojone w lampkę na czole, jak chociażby model Couloir 2 firmy Scott, przeznaczony dla sportowych zapaleńców, aktywnych także po zmroku. Czasami zmiany będą niewielkie, ale silne w skutkach, jak na przykład dodatkowa warstwa silikonowa na gumowym pasku przy okularach, zapobiegająca ich ześlizgiwaniu się z hełmu, elastyczne ramki okularów, zmniejszające ryzyko ich roztrzaskania w razie upadku, a także ruchome szkła, które dadzą się odginać na zewnątrz, by uniknąć zaparowania.
Bielizna, rękawiczki i plecaki dla narciarzy i snowboardzistów standardowo zostaną wyposażone w protektory. Maksymalną ochronę zapewnią zintegrowane w ubraniu ochraniacze w formie podkowy, otulające stawy kolanowe i łokciowe, jak na przykład w spodniach typu crash pants szwajcarskiej marki TSG. Specjalne wzmocnienia wykonane z odpornej na tarcie cordury czy z kevlaru, szczególnie wytrzymałego na rozciąganie, ochronią ramiona i kończyny przed ostrymi skałami i kamieniami. Kieszenie i suwaki umieszczone będą w takich miejscach, aby były wygodnie dostępne, także w rękawiczkach, a dopasowane do formy kasków kaptury zareagują bezbłędnie na ruchy głowy. Temat bezpieczeństwa podejmą także producenci strojów do joggingu, stawiając na odblaskowe, widoczne z daleka, na stałe wszyte elementy. Alpiniści będą mogli sięgnąć po ultralekkie kurtki ratunkowe, które bez trudu zmieszczą się w kieszeni: Emergency Jacket południowo-koreańskiej firmy Balckyak waży zaledwie 71 gramów i wykonany jest z włókna Dyneema, 15 razy mocniejszego od stali.
Kinga Rybińska
Zdjęcia: ISPO Munich