Jak wystartować z e-sprzedażą?

Prezentujemy pięć niezbędnych kroków, które należy podjąć, aby rozpocząć handel w internecie.

Od pewnego czasu zastanawiasz się, czy swojego biznesu nie przenieść do internetu? Co Cię powstrzymuje? Brak czasu? Strach przed wysokimi kosztami? A może brak wiedzy technicznej? Nie przejmuj się – otworzenie własnego sklepu internetowego może być bardzo proste i stosunkowo tanie – wystarczy, że odpowiednio się do tego przygotujesz!

Krok 1. Wybór asortymentu

Przed takim problemem stoją zazwyczaj osoby dopiero zaczynające swoją przygodę ze sklepem internetowym. Jednak jeśli jesteś już dobrze prosperującym przedsiębiorcą, nie myśl, że wybór asortymentu prezentowanego w sklepie Cię ominie. Dlaczego?

Oczywiście klienci cenią sobie duży wybór w internecie. To co powinno jednak charakteryzować Twój biznes, jeśli chcesz wygrać rywalizację z takimi potęgami, jak Allegro.pl, czy Merlin.pl, to specjalizacja. Jeśli więc zazwyczaj zajmujesz się sprzedażą butów sportowych, ale oferujesz również koszule i krawaty, zastanów się nad stworzeniem dwóch osobnych sklepów dedykowanych danym typom produktów. Klient poszukując butów do biegania nie kupi sobie przecież do kompletu spinek do koszuli, prawda? A trafiając do sklepu z bardzo konkretnym asortymentem będzie miał pewność, że Twój sklep jest wyspecjalizowany, a Ty sam znasz się na tym co robisz.

Oczywiście w tym przypadku nie warto przesadzać – w końcu szeroki wybór jest równie ważny – jednak pamiętaj, że łatwiej prowadzi się sklep, na który masz konkretny pomysł.

Krok 2. Opisy i zdjęcia

To co sprzedaje w sklepach internetowych, to zdjęcie i opis. Fotografie są szczególnie ważne w wypadku branży modowej, gdzie wygląd danego produktu jest podstawą. Jeśli nie masz dostępu do profesjonalnie przygotowanych zdjęć produktowych swojego asortymentu, warto w nie zainwestować! Takie zdjęcia będziesz mógł wykorzystywać też w przyszłości.

Równie ważne co fotografie są opisy produktów. Dobry opis powinien być nie za długi, ale jednocześnie zawierający wszystkie najważniejsze informacje (wymiary, skład, rozmiar), ale też cechy wyróżniające twój produkt między produktami oferowanymi przez konkurencję. Myślałeś o tym, żeby skorzystać z gotowych opisów dostarczonych przez producentów lub dystrybutorów danego produktu? Lepiej poświęcić czas na samodzielne napisanie tekstów, gdyż pomoże to w pozycjonowaniu sklepu w wyszukiwarce internetowej – będziesz wyświetlać się na wysokich pozycjach, a to przekłada się na wzrost sprzedaży.

Krok 3. Przeniesienie sklepu do sieci

Na początku musisz zastanowić się, jakie rozwiązanie będzie najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb. Zazwyczaj na samym początku prowadzenia sprzedaży w internecie nie musisz wcale wydawać astronomicznych kwot na zatrudnianie firmy informatycznej czy spędzać dziesiątek godzin nad nauką programowania albo obsługą systemu informatycznego. Dla początkujących sprzedawców doskonałym rozwiązaniem jest gotowe oprogramowanie sklepu internetowego, tzw. SaaS (Software as Service). Wybór sprawdzonych platform sklepowych sprawia, że jest to rozwiązanie niedrogie i bezpieczne.

Wybierając najlepsze dla siebie rozwiązanie upewnij się, że w ramach opłacanego przez Ciebie abonamentu dostawca usługi zapewnia hosting, domenę (adres WWW, pod którym będzie można Cię znaleźć) oraz że zapewni Ci niezbędne wsparcie techniczne i pomoc w razie potrzeby. Ważne też, by zwrócić uwagę, czy wybrana platforma sklepowa dba o wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych, np. iStore.pl jako pierwsza na rynku platforma sklepowa wprowadziła sklepy dostosowane do urządzeń mobilnych – postawienie na platformę sklepową sprawia więc, że nasz sklep nie będzie wymagał dodatkowych nakładów w przyszłości. 

Krok 4. Marketing

Jak wypromować swój sklep? W internecie znajdziesz masę informacji na ten temat. Warto też zajrzeć do profesjonalnej literatury. Jeśli jednak zabraknie Ci pomysłów, czy zapału, warto skorzystać z pomocy specjalistów. Działań marketingowych nie można zaniedbać, bo to głównie od nich w początkowej fazie biznesu zależy sprzedaż. Rezygnując z promocji swojego sklepu rezygnujesz z prowadzenia sprzedaży w nim! Szczególnie ważna jest inwestycja w pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. 

Krok 5. Obsługa klienta

Kiedy już klienci dowiedzą się o Twoim sklepie, pamiętaj o tym, żeby zakupy w nim były dla nich prawdziwą przyjemnością. W tym pomoże na pewno wybór odpowiedniej platformy sklepowej – te sprawdzone i stabilne są zaprojektowane tak, żeby zakupy w Twoim sklepie były proste, płatności niezawodne, a obsługa sklepu jak najprzyjemniejsza. Kluczowe jest jednak Twoje podejście do klienta – uprzejmość i elastyczność zawsze dobrze wpływają na wzajemne relacje – tym handel internetowy nie różni się od tradycyjnego.

A co z klientami, którzy zgłaszają bezpodstawne skargi albo są wobec Ciebie nieuprzejmi? O takich warto zatroszczyć się podwójnie – skoro klient pisze do nas z pretensjami w jakiejś sprawie, znaczy to, że jest silnie emocjonalnie związany z naszym produktem. Jeśli tylko potraktujemy go najlepiej jak potrafimy, jego negatywne emocje mogą się odwrócić – w końcu od nienawiści do miłości tylko jeden krok.

Przekucie klienta niezadowolonego z usługi związanej z naszą marką czasem jest prostsze niż myślisz. Pamiętaj, że klient, który będzie zadowolony z zakupów, chętnie do Ciebie wróci. Co więcej, jest duża szansa, że opowie o Tobie swoim znajomym!

Olga Żytkowiak, iStore.pl

Data publikacji: 18.06.2015
Przeczytaj również

Handel:
Sklepy przyszłości pojawią się szybciej, niż się nam wydaje – koronawirus zmieni handel detaliczny

Sprzedawcy detaliczni od dawna wiedzieli, że na rynku szykują się zmiany. Konsumenci coraz chętniej przenoszą swoje zwyczaje zakupowe do… więcej »

Aktualności:
PRCH wspiera postulaty Rzecznika MŚP w sprawie ochrony miejsc pracy i dopłat do czynszów w zamkniętych placówkach

Trwają konsultacje rządowego programu “tarczy antykryzysowej”. W rozmowach z Ministerstwem Rozwoju, Polska Rada Centrów Handlowych wraz z… więcej »

Handel:
Nie możemy handlować – nie płacimy czynszu!

Jeśli nie możemy handlować, nie powstaje obowiązek zapłaty czynszu i opłat, bo celem… więcej »