Jak zaprojektować efektywny sklep?

Projektowanie lokalu komercyjnego to złożony proces, w którym pogodzić trzeba różne interesy. Z jednej strony jest właściciel oczekujący, że sklep będzie działał sprawnie i efektywnie, a z drugiej klienci stale szukający nowych doznań zakupowych.

Z tymi wyzwaniami musi się zmierzyć projektant i budowniczy każdej placówki handlowej. O skutecznym pogodzeniu wszystkich grup interesów musi myśleć od samego początku. Już decyzja dotycząca lokalizacji sklepu niesie za sobą pierwsze wybory w zakresie designu. Lokal znajdujący się bezpośrednio przy ulicy musi wyglądać inaczej niż taki w centrum handlowym.

W pierwszym przypadku szczególnie ważne jest utrzymanie odpowiedniej temperatury czy zniwelowanie odbijania się słońca w szybach. W centrum handlowym zwracamy zaś uwagę na kierunek ruchu ludzi, co wpływa na usytuowanie wejścia czy wygląd witryn – mówi Tomasz Szatkowski, Dyrektor Sescom Store.

O wystroju sklepu, w większym stopniu niż lokalizacja, decydują jednak czynniki, takie jak grupa docelowa klientów, sprzedawany towar czy filozofia firmy. Design sklepu może podkreślać prestiż produktów, ich charakter czy pochodzenie.

– Często w salonach montowane są lokalne motywy. Charakter i czy filozofia marki może również wpływać na aranżację wnętrza i użycie konkretnych materiałów. Przykładem jest jeden z naszych klientów, który życzy sobie, by do budowy sklepów używać tylko materiałów ekologicznych – dodaje Tomasz Szatkowski.

Modernizacja sklepów czy całych galerii handlowych jest obecnie koniecznością dla ich zarządców. Placówki muszą być atrakcyjne, by przyciągać i co najważniejsze, zatrzymywać klientów. Przykładem pozytywnych efektów takich zmian może być Galeria Morena w Gdańsku, która zgodnie z informacjami prasowymi Carrefour w 2016 roku przeszła remont, została unowocześniona pod kątem oczekiwań klientów i w ciągu 12 miesięcy od zakończenia prac odwiedziło ją aż 5 mln osób.

Funkcjonalność, efektywność i nowoczesność

Na etapie projektowania należy uwzględnić również techniczną infrastrukturę sklepu. To niezbędne, by później działał on sprawnie i bez przestojów, bo tylko wtedy będzie przynosił zyski. Z punktu widzenia Facility Management każda decyzja podjęta przy budowie sklepu ma wpływ na jej późniejsze utrzymanie techniczne.

– Pewne rzeczy, związane z utrzymaniem infrastruktury technicznej, można robić już po otwarciu lokalu, ale wiąże się to zazwyczaj z pewnymi niedogodnościami i większymi kosztami – uważa Przemysław Ossowski, Zastępca Dyrektora Operacyjnego Sescom.

Przykładowo, rewizje do urządzeń klimatyzacyjnych można zrobić później, ale jest to bardziej kłopotliwe. Rozwiązania IT można dodawać, jeżeli sieć instalacji słaboprądowych posiada zapas do rozbudowy, a system informatyczny pozwoli na modyfikację.

– Wszelkie prace związane z montażem urządzeń technicznych lepiej wykonać na etapie budowy ze względu na niższe koszty oraz możliwe niedogodności przy ich późniejszej implementacji – dodaje Tomasz Szatkowski.

Wyzwanie dla projektantów stanowi też transformacja digitalowa, która na dobre wkroczyła do branży retail. Coraz więcej sklepów szuka nowych rozwiązań technologicznych. Ważne jednak, aby odpowiednio je weryfikować i wykorzystywać tylko te efektywne.

– Wśród narzędzi digitalowych dużym powodzeniem cieszą się chociażby ekrany wideo, które umożliwiają zarządzanie treściami reklamowymi. To takie plakaty w wersji 2.0. Dużą ciekawość budzą też rozwiązania analizujące emocje, wykorzystywane do poprawy jakości obsługi klientów – mówi Maciej Halbryt, Dyrektor Sescom Digital – Z kolei np. dostęp do e-commerce w sklepie pozwala zwiększyć jego szanse sprzedażowe, jeśli klient nie znajdzie odpowiedniego produktu na miejscu.

Sklep musi być nie tylko sprawny technicznie, ale też atrakcyjny wizualnie. Klienci szczególną uwagę na estetykę zwracają w momencie swojej bezczynności. Zazwyczaj, gdy stoją w kolejce do kasy czy przymierzalni, więc te miejsca muszą wyglądać szczególnie estetycznie.

Należy stosować odpowiednie materiały w zależności od roli poszczególnych części sklepu. Warto zidentyfikować obszary, które są szczególnie narażone na uszkodzenia mechaniczne i zadbać o ich należyte zabezpieczenie.

Projektując i budując sklep, trzeba dobrze rozumieć zasady funkcjonowania sieci retailowych. To pomaga uniknąć wielu komplikacji. Główne błędy wykonawców wynikają bowiem z nieznajomości konceptu bądź braku zrozumienia branży handlowej.

– Przy każdej realizacji należy brać pod uwagę specyfikę lokalu, klienta i całego rynku – podsumowuje Tomasz Szatkowski.

 

Data publikacji: 25.08.2017
Przeczytaj również

Marketing:
Kappahl w kampanii „Denim Fit For You” przybliża proces produkcji dżinsów

Kappahl skupia się na przedstawieniu transparentności procesu produkcji dżinsów, dając klientom możliwość śledzenia pochodzenia i etapów… więcej »

Marketing:
Pokolenie Alpha. Jakie wartości są ważne w budowaniu marek
i doświadczeń dla najmłodszych klientów?

Mimo, iż najstarsi członkowie pokolenia Alpha  dopiero wkraczają w wiek nastoletni, to wielu marketerów już dziś skupia na nich uwagę… więcej »

Handel:
Potrzeby, emocje, odczucia w zakupach modowych. Jak wpływać na decyzje klientów w sklepie internetowym?

W Polsce jest około 55 tysięcy przedsiębiorstw, których główną działalnością jest sprzedaż w Internecie. Liczba wszystkich firm… więcej »