LPP i CCC walczą o rolę lidera w Europie Środkowej

Według raportu firmy PMR, „Rynek detaliczny odzieży i obuwia w Europie Środkowej 2016 – analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2016-2021”, segmenty obuwia i odzieży czekają bardzo dobre lata. Liderami w nich mają szansę zostać dwie polskie firmy – LPP i CCC.

Detaliści i konsumenci optymistycznie patrzą na nadchodzący okres, co znajduje swoje odzwierciedlenie w prognozowanych wynikach sprzedaży na rynku odzieży i obuwia w Europie Środkowej. We wszystkich analizowanych krajach rośnie PKB oraz dochód netto, co dodatkowo pozytywnie rokuje. Z drugiej strony, światowe i europejskie gospodarki nie są zbyt stabilne i całkowity wzrost rynku detalicznego będzie w ciągu najbliższych kilku lat trochę spowolniony, także po części ze względu na dużą zmienność kursów walutowych.

tabela

Wartość i wzrost sprzedaży detalicznej na rynku odzieży i obuwia w Europie Centralnej w latach 2012-2016. Źródło: PMR

Firmy takie jak LPP (marki Reserved, House, Cropp, etc.), H&M, Inditex (Zara, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Pull and Bear, etc.), C&A, Deichmann i CCC są liderami w regionie Europy Środkowej w segmentach odzieżowym i obuwniczym. Chociaż międzynarodowe marki są pierwszymi, które zdobywają uwagę klientów, każdego roku rośnie liczba lokalnych firm, które także próbują rozwinąć się za granicą. Wydaje się to być łatwiejsze dla polskich firm, zwłaszcza tych, które mają ugruntowaną pozycję na lokalnym rynku. CCC i LPP postanowiły rozszerzyć swoją działalność za granicą i okazały się w tym skuteczne, mimo niższej świadomości marki w stosunku do ich międzynarodowych konkurentów, o czym świadczą wyniki finansowe.

Segment obuwia w Europie Środkowej jest obecnie zdominowany przez dwie spółki, które mają dość podobne strategie – liderem jest Deichmann, ale udział polskiego CCC w rynku jest tylko o 0,1 punku procentowego niższy, co pokazuje, że walka o szczyt wciąż trwa.

W większym segmencie, odzieżowym, który posiada około 75% całkowitego udziału w rynku, szansę na zostanie liderem ma już dużo więcej firm. W czołówce, obok LPP znajduje się m.in. H&M, którego wzrost rynkowy jest na tyle wysoki, że może zagrozić polskiej spółce i zakończyć się wymianą na prowadzeniu.

Generalnie rynek w naszym regionie jest zdominowany przez międzynarodowe sieci. Co więcej, wygląda na to, że ta grupa będzie umacniać swoją pozycję w ciągu najbliższych kilku lat, wraz  z pojawianiem się nowych międzynarodowych graczy. Jednak lokalne firmy wciąż próbują odnaleźć swoje miejsce zarówno na rynku europejskim, jak i na rynku światowym i radzą sobie z tym bardzo dobrze.

Źródło: PMR

Data publikacji: 21.07.2016
Przeczytaj również

Aktualności:
Ruszyła rejestracja na Cross-Border E-commerce! Dowiedz się, jak zwiększyć e-sprzedaż za granicą!

Można już rejestrować się na konferencję Cross-Border E-commerce, która odbędzie się 16 maja 2024 r. w Warszawie. To wydarzenie dla… więcej »

Handel:
Trendy w e-commerce 2024: sztuczna inteligencja, portfele cyfrowe oraz social media

W okresie przedświątecznym w 2023 r. odnotowano najwyższą średnią stopę rabatów od 2020 r. Innym zauważalnym trendem jest wyraźny wzrost… więcej »

Handel:
Potrzeby, emocje, odczucia w zakupach modowych. Jak wpływać na decyzje klientów w sklepie internetowym?

W Polsce jest około 55 tysięcy przedsiębiorstw, których główną działalnością jest sprzedaż w Internecie. Liczba wszystkich firm… więcej »