LPP publikuje wyniki za 2019. Spółka zanotowała rekordową sprzedaż

Polski producent odzieży zakończył ubiegły rok ze sprzedażą o wartości niemal 10 mld złotych.  52%  sprzedaży stanowiły przychody z zagranicy. LPP coraz mocniej stawia na ekologię – już co szósta rzecz w kolekcji Reserved ma matkę EcoAware.

Ubiegły rok w LPP należał zdecydowanie do udanych. Przychody spółki w ostatnim, 4-miesięcznym kwartale 2019 roku wyniosły 3,5 mld złotych, przy stabilnej marży brutto na poziomie 53,4%. W ujęciu rocznym firma zanotowała wzrost o ponad 13% w porównaniu do 2018 roku, wypracowując 9,9 mld złotych przychodów oraz zysk netto na poziomie 500 mln złotych. Do rekordowych wyników sprzedaży przyczyniło się m.in. utrzymanie efektywności kosztowej realizowanych projektów oraz rozszerzenie dostępności oferty marek należących do LPP do 39 rynków. Wyniki te przełożyły się też na znaczący wkład ekonomiczny w polską gospodarkę. W minionym roku gdańska spółka wpłaciła do budżetu państwa 1,1 mld złotych. Wyjątkowo, w badanym okresie nastąpiło zamknięcie wyników finansowych spółki w układzie 13 miesięcy działalności. Przejście w sprawozdawczości z roku kalendarzowego na rok obrotowy, który kończy się ostatniego dnia stycznia, lepiej oddaje sezonowość biznesu.

Stabilny rok pod względem finansowym pozwolił na realizację celów w zakresie działań społecznych i środowiskowych, które zostały podsumowane w najnowszej edycji raportu zintegrowanego LPP pt. „W kierunku zrównoważonej mody”.

– Za nami kolejny udany rok, w którym po raz pierwszy w historii firmy, już w drugim kwartale nasze przychody z zagranicy przewyższyły te osiągane w Polsce. To potwierdza przede wszystkim dobre przyjęcie naszych kolekcji, głównie w Europie. Co ważne, nasze młodsze brandy obok Reserved również zanotowały doskonałe wyniki – praktycznie w każdym miesiącu marki House, Mohito oraz Sinsay wykazywały dodatnią sprzedaż w sklepach porównywalnych (LFL). Szczególnie cieszą nas te najwyższe tj. w Izraelu, Rumunii, Niemczech i Wielkiej Brytanii, gdzie rynki są bardzo konkurencyjne komentuje Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP.

Miniony rok dla gdańskiej spółki był także okresem dalszych wzrostów sprzedaży internetowej. W ostatnim kwartale stanowiła ona 15,8% przychodów z Polski oraz 14,2% sprzedaży całej Grupy. W tym samym okresie przychody z tego kanału w Polsce stanowiły już 54% przychodów całego e-commerce LPP. – Dzięki dalszemu rozwojowi sklepów internetowych za granicą, wydatkom na marketing oraz na skutek zmiany zachowań zakupowych polskich klientów, wynikającej z niedzieli bez handlu, sprzedaż e-commerce w całym ubiegłym roku przyniosła ponad 1,1 mld zł przychodów. Tak dobre wyniki potwierdzają słuszność naszych decyzji o inwestycjach w rozbudowę sieci dystrybucji i  wsparcie technologiczne w logistyce jako bazę pod dalszy rozwój sprzedaży wielokanałowej. Ponadto, dzięki temu nasz wkład do krajowego budżetu przekroczył miliard złotych. Dobra kondycja finansowa firmy pozwoliła również przygotować grunt pod realizację wielu projektów wspierających nasze działania prośrodowiskowe – dodaje Przemysław Lutkiewicz.

Ostatnie miesiące 2019 roku upłynęły w LPP pod znakiem przygotowania do realizacji kolejnych kroków w kierunku zrównoważonego rozwoju, które ujęto w nowej strategii „For People For Our Planet”. Ogłoszony jeszcze w październiku plan na lata 2020-2025 zakłada koncentrację na czterech filarach obejmujących: projektowanie i produkcję przyjazną środowisku, ograniczanie obiegu plastiku w środowisku, rozwijanie infrastruktury spółki w oparciu o ekologiczne rozwiązania oraz bezpieczeństwo chemiczne produkcji. Podjęte przez LPP w ubiegłym roku decyzje o przystąpieniu do międzynarodowej inicjatywy New Plastics Economy Global Commitment oraz United Nations Global Compact były początkiem realizacji ambitnych celów nowej strategii w ciągu najbliższych pięciu lat.

Miniony rok to dla polskiej firmy rodzinnej LPP przede wszystkim kolejne projekty zmniejszające wpływ działalności firmy na otoczenie i sprzyjające tworzeniu zrównoważonej mody. Wdrożone rozwiązania, pozwalające na zmniejszenie ilości foliopaków w sprzedaży online, przyniosły redukcję zużycia plastiku do 2019 roku o prawie 250 ton. Sukcesywnie zwiększany jest również odsetek produktów Eco Aware w kolekcjach marek LPP i wykorzystanie materiałów przykładowo pochodzących z recyklingu lub wykonanych w obiegu zamkniętym. Co szósta rzecz w kolekcji Reserved z 2019 roku powstała już w bardziej zrównoważony sposób. Działania LPP obejmują także wsparcie w zarządzaniu używanymi tekstyliami, tj. kontynuowane przez LPP w 2019 roku zbiórki używanej odzieży w wybranych salonach stacjonarnych. Dodatkowo rok 2019 jest rokiem bazowym spółki dla zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych – oznacza to, że firma policzyła po raz pierwszy swój ślad środowiskowy od pozyskania surowca aż do utylizacji ubrania.- To jeszcze rzadkość na rynku, szczególnie w branży odzieżowej. Pokazuje to nasze dążenie do transparentnego informowania społeczeństwa o wpływie firmy na środowisko. Od teraz do 2025 roku nasze emisje zmniejszymy o 15% – wyjaśnia Anna Miazga, ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju w LPP. W  przeliczeniu na sztukę odzieży LPP, emisja gazów cieplarnianych wynosi średnio 5,68 kg.

Ubiegły rok to kontynuacja podejmowanych przez polską spółkę prac na rzecz poprawy bezpieczeństwa i warunków produkcji w fabrykach dostawców. – W ciągu siedmiu lat przeznaczyliśmy na ten cel łącznie ponad 25 mln zł, z czego blisko 5 mln zł to wartość nakładów na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa w fabrykach dostawców w 2019 r. Co ważne, w okresie opisywanym w naszym najnowszym raporcie, audytorzy LPP przeprowadzili w 10 krajach łącznie 1564 audyty pod kątem BHP, warunków pracy i przestrzegania praw człowieka, a w samym Bangladeszu 85% naszych fabryk uzyskało ocenę bardzo dobrą lub dobrą – dodaje Anna Miazga.

Monitorowanie wpływu, jaki działalność spółki wywiera na otoczenie oraz kontrola łańcucha dostaw pozostają dla LPP priorytetem, a zapisane w nowej strategii zrównoważonego rozwoju cele pozafinansowe firmy będą nadal realizowane.

Dziś jednak, w związku z rozwojem epidemii na świecie, wiele planów biznesowych spółki uległo zmianie. Celem zarządu LPP stało się przede wszystkim przeprowadzenie spółki przez trudny okres, a wszelkie podejmowane działania koncentrują się na utrzymaniu stabilnej sytuacji firmy, a tym samym zapewnieniu bezpieczeństwa pracownikom i wieloletnim kontrahentom w Polsce i na świecie. – Przed nami rysuje się nowa rzeczywistość w handlu. W ciągu ostatnich lat wiele udało nam się osiągnąć, ale teraz nie mamy żadnej pewności co do przyszłości. Patrząc na wydarzenia pierwszego kwartału tego roku, zdecydowaliśmy się wprowadzić w życie scenariusz zakładający ograniczenie kosztów i wydatków inwestycyjnych. Koncentrujemy się też tylko na obszarach, które wspierają rozwój firmy w tych szczególnych warunkach rynkowych, jak na przykład skokowy wzrost w kanale e-commerce. Nowe realia  to również przestrzeń dla rozwoju omnichannelu, który pozostaje dla nas priorytetem i z pewnością nastąpi przyspieszenie w tym obszarze – dodaje Przemysław Lutkiewicz.

Wierzymy, że elastyczne reagowanie na zmiany warunków handlowych, dywersyfikacja kanałów sprzedaży oraz dobra oferta cenowa naszych marek pozwolą nam przetrwać ten trudny czas. Liczymy, że uda nam się zachować bezpieczny bilans i wrócić do rozwoju po kryzysie. – podsumowuje Przemysław Lutkiewicz.

Pomimo trudności, z jakimi LPP się mierzy, ta polska firma rodzinna nie pozostaje obojętna na los innych. Podobnie jak w latach ubiegłych ważne miejsce w działalności pozafinansowej spółki w  minionym roku zajmowały projekty społeczne w zakresie przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, ochrony zdrowia czy akcji prośrodowiskowych oraz te realizowane w ramach wolontariatu pracowniczego i aktywizacji sportowej pracowników firmy. – Nasze zaangażowanie społeczne realizujemy na coraz większą skalę, a w dobie obecnego kryzysu wywołanego pandemią, jak nigdy dotąd ważną rolę odgrywa poczucie odpowiedzialności i świadomość społecznego wpływu biznesu na otoczenie. Z roku na rok rośnie nie tylko liczba projektów i organizacji wspieranych przez nas w ramach działalności Fundacji LPP, ale – co szczególnie nas cieszy – pracowników zaangażowanych w działania w ramach wolontariatu. Dzięki wszystkim inicjatywom zrealizowanym w 2019 roku mogliśmy wesprzeć 140 organizacji przekazując na ten cel ponad 2,8  mln złotych – komentuje Anna Miazga, która jest także wiceprezeską Fundacji LPP.

źródło: materiały prasowe firmy

Pełna wersja raportu zintegrowanego LPP za rok obrotowy 2019/20 rok dostępna jest na stronie https://www.lppsa.com/zrownowazony-rozwoj/raporty.

Data publikacji: 22.05.2020
Przeczytaj również

Handel:
Jak europejskie marki odzieżowe radzą sobie z chińskimi gigantami Shein i Temu?

Shein i Temu, dzięki swoim niskokosztowym modelom sprzedaży, zakłócili tradycyjny model sprzedaży, zmuszając pozostałe marki do adaptacji.… więcej »

Handel:
E-commerce B2B – nowe horyzonty dla tradycyjnego handlu hurtowego

W ostatnich latach rynek e-commerce B2B (business-to-business) zyskuje na znaczeniu, a tempo… więcej »

Rynek:
LPP : Dwucyfrowe wzrosty sprzedaży i ambitne plany rozwojowe

Drugi kwartał br. w działalności LPP upłynął pod znakiem realizacji jednego z… więcej »