Munich Fabric Start: odważnie i innowacyjnie

fot. Munich Fabric Start

44. edycja międzynarodowych targów tekstyliów i dodatków Munich Fabric Start po raz kolejny zmierzyła się z wszechstronnymi wymaganiami branży. Oprócz bogatej oferty materiałów, dostarczyła uczestnikom ogromnej wiedzy o trendach na nadchodzące sezony.

Monachijska impreza, w ramach której od 30 stycznia do 1 lutego zaprezentowano ponad 1800 kolekcji, dokonała brawurowego szpagatu między rzeczywistością realną a wirtualną, między tradycją a innowacją, między ekologią a industrializacją. Tegoroczne motto wystawy – „Processing my Realities” – świetnie obszary tych konfliktów odzwierciedlało, ukazując jednocześnie olbrzymi potencjał rozwojowy przemysłu tekstylnego. Program i organizacja giełdy dowiodły dużej elastyczności i wręcz akrobatycznych zdolności organizatorów, którzy z tak rozmaitych tendencji i sił, jakim poddany jest współczesny przemysł, stworzyli homogeniczną i witalną imprezę.

Innowacyjna siódemka
W siedmiu różnych sekcjach goście mogli zapoznać się z najnowszymi trendami. Na parkiecie Fabrics znalazło się ponad 600 kolekcji tkanin, od klasycznych po innowacyjne. Strefa Additionals, w której wystawiło się 200 międzynarodowych firm, pokazała najnowsze trendy w zakresie krawieckich dodatków. Strefa Bluezone, otwarta w dwa pierwsze dni targów, doczekała się powiększenia o dodatkową halę i pomieściła 100 wystawców. Hala 7 – All Star Mills Bluezone – zaprezentowała aktualne innowacje w zakresie obróbki, prania i wykańczania autorstwa największych marek dżinsowych, street- i sportswearowych. Wystawcy w hali 6 – Catalyzer Bluezone – położyli nacisk na historię denimu oraz ekologiczne rozwiązania w jego produkcji. Tematowi ekorozwoju poświęcony był w całości sektor Organic Selection, w którym branżowcy znaleźli ponad 400 przyjaznych środowisku tkanin i 100 takowych dodatków. Nowa strefa Keyhouse, umieszczona w hali 5, była wylęgarnią najnowszych trendów i technologiczno-dizajnerskich innowacji. Zainteresowani mogli tam posłuchać wykładu Li Edelkoort, światowej sławy badaczki trendów, która przedstawiła prognozy na sezon jesień–zima 2019/20. Cały szereg wykładów, warsztatów i seminariów czekał na branżowców w sektorze Trendworld, a areał Design Studios skupił się tylko na nadrukach i deseniach.

fashionbusiness-munich-fabric- start-view

Magiczne faktury
Sezon wiosna–lato 2019 wybuchnie eksplozją mocnych kolorów w nowych niuansach i rozbłyśnie lakierowo-lureksowym blaskiem i metalicznym połyskiem. Ów „oślepiający” trend, zapoczątkowany już w 2016, teraz jeszcze znacznie się wzmocni, wsparty nowymi technologiami procesów produkcyjnych: tkaniny będą się iskrzyć, błyszczeć, migotać. Całość będzie jednak dużo bardziej wyrafinowana niż znane z przeszłości łuski z wyzywająco lśniących cekinów, lureksowe pancerze czy szorstkie od metalowych nitek dzianiny. Teraz tkaniny zachwycą innowacyjnymi, wypukłymi strukturami, eklektycznymi wzorami, hologramowymi nadrukami i złożonymi powierzchniami, w których światło finezyjnie się załamie, wytwarzając wręcz magiczny blask o trudno definiowalnym natężeniu. I tak włoski producent Fiveol przedstawił w Monachium przędze sprawiające wrażenie pokrytych szronem i tkaniny z efektem „rainbow finish”, czyli lekko tęczowym połyskiem metalicznej powierzchni. Fabrica Tessuti, również z Włoch, zaprezentowała cienkie i miękkie tkaniny o przytłumionym blasku starego srebra, wzbogaconym efektem lekkiego wygniecenia. Francuskiej firmie Philea Textiles udało się natomiast stworzyć przyjemne w dotyku dzianiny, wykonane z metalicznych nici, udających czesaną stal.

munich-fabric-start-fashionbusiness_pl

Natura w kolorach pasteli
Silną konkurencją lśniących struktur i mieniących się powierzchni będzie ich zdecydowane przeciwieństwo: tkaniny o naturalnym, czasem lekko przaśnym wyglądzie i pastelowych kolorach. Delikatne lny, miękkie wełny, przytulne innowacje z bambusa czy kokosa oraz zadziwiająco przyjemne w dotyku tkaniny z konopi zachwycą głównie minimalistów i zwolenników natury. Ale i tutaj nudy nie będzie, bo nowoczesne technologie tkania i nadruku zadbają o nader wyrafinowane efekty: trójwymiarowe struktury czy odważne zestawienia nici różnych kolorów i grubości. Na stoisku włoskiego Olimpias Pordenone czekały mikroprinty w kolorze indygo na tle naturalnej bieli – finezyjne połączenie tradycyjnej kolorystyki z innowacyjną techniką nadruku, stwarzającą wrażenie tkanych wzorów. Wspomniana wcześniej Fabrica Tessuti udowodniła wyczucie trendów, prezentując obok tkanin metalicznych także przepiękne naturalne lny, między innymi w delikatne prążki w subtelnych tonacjach beżu i szarości, zdobionych delikatnymi ściegami, przypominającymi fastrygę. Firma Masterloom postawiła natomiast na len i dżersej, tkane dwoma kolorami nici lub wzbogacone intrygującymi nadrukami.

munich-fabric-start-fashionbusiness.pl_03

Kulinarnie, kwiatowo, tropikalnie
Od kilku już sezonów tekstylną scenę opanowały nadruki tropikalne i scenki rodzajowe rodem z południowego Pacyfiku. Moda na hawajskie klimaty wielobarwnych wzorów wciąż jeszcze się utrzyma, ale trochę spuści z tonu, ustępując miejsca motywom głównie owocowym i kwiatowym. Czy to motywy awokado lub arbuza, zaprojektowane w düsseldorfskim Lica Design Studio, czy deseń w cytryny włoskiej firmy Carvico, czy też przepiękne wzory kwiatowe w delikatnych, brudno pastelowych lub wyzywająco ciemnych odcieniach z asortymentu brytyjskiego domu towarowego Liberty London – w nadchodzącym sezonie kreatywność projektantów zapewni wesołą paletę wzorów i kolorów. Flora zdecydowanie przy tym zdominuje faunę, a jeśli zwierzęta w ogóle się pojawią, to raczej w nietuzinkowych kontekstach, jak chociażby we wspomnianym już Liberty London, który zjednoczy mrówkojady, tapiry, kozice, wielbłądy i inne gatunki zwierząt na jednej tkaninie i nada jej biblijną nazwę „Noe”.

munich-fashion-start-www.fashionbusiness.pl

Etnicznie, folklorystycznie, bajecznie
Miłośników podróży, etnograficznych odkrywców i odważnych eksperymentatorów z pewnością ucieszy trend w kierunku motywów folklorystycznych i fantastycznych, które dzięki innowacyjnym technikom nadruku i tkania zachwycą złożonością deseni i struktur. Nic nie będzie zrozumiałe samo przez się. Znane z konkretnych regionów świata motywy dostaną zastrzyk energii przez nowe zestawienia. Popis swoich umiejętności dała na Munich Fabric Start między innymi francuska firma Tissage des Chaumes, na której stoisku goście mogli podziwiać mariaż afrykańskiego folkloru i azjatyckiego orientu, włókien naturalnych i lureksowych, niekonwencjonalnie zniekształconych krat i prążków w pastelowych kolorach tęczy.

Dla dobra planety
Z roku na rok coraz większą popularnością cieszy się sektor produktów ekologicznych. Rosnąca paleta tkanin i dodatków, która już od dawna wykracza poza len, ekobawełnę i konopie – świadczy o olbrzymim potencjale, jaki drzemie w innowacyjnych i przyjaznych środowisku technologiach i procesach produkcyjnych. Na parkiecie giełdy subtelnymi prążkami na tkaninach z bambusa i bawełny organicznej zwróciła uwagę turecka firma Yeniceri Tekstil. Mięciutkie i nad wyraz przyjazne w dotyku materiały aż proszą się o wypróbowanie. Chińsko-niemieckie przedsiębiorstwo Anthyia z siedzibą w Bonn, znane wśród branżowców głównie z ekologicznie produkowanego tworzywa ramie, zaprezentowało na targach miękkie mieszanki konopi i jedwabiu. Nie zabrakło także „zielonych“ dodatków: niemiecka marka Sundag Heinrich zaproponowała na przykład całą paletę tiulów i koronek z biobawełny (kba), a frankfurcka firma Kahage zachwyciła guzikami, wykonanymi z recyklingowanej bawełny.

munich-fabric-start-awards

Wylęgarnia innowacji
Apogeum innowacyjnej energii targi osiągnęły podczas kulminacji konkursu HighTex Award. Pierwszą nagrodę otrzymała firma Soorty Enterprises z Pakistanu za ekologicznie wyprodukowany i wodoodporny dżins. Drugie miejsce zajęło australijskie przedsiębiorstwo Vivify Textiles za w 100 proc. recyklingowaną satynę. Trzecia w kolejce po odbiór prestiżowej nagrody była portugalska firma Tintex Textiles za specjalną mieszankę bawełnianego interlocku z recyklingowanym elastanem. – Naszym celem jest wzmocnienie pionierskiej roli jako giełdy pełnej innowacji – podsumował Wolfgang Klinder, dyrektor targów. I Munich Fabric Start z całą pewnością w tym kierunku kroczy.

Kinga Rybińska

Zdjęcia: Munich Fabric Start

tl_files_mfs_media_Pressebilder_SS19_highres_MFS-1801_Presse_15

Data publikacji: 23.04.2018
Przeczytaj również

Aktualności:
Ruszyła rejestracja na Cross-Border E-commerce! Dowiedz się, jak zwiększyć e-sprzedaż za granicą!

Można już rejestrować się na konferencję Cross-Border E-commerce, która odbędzie się 16 maja 2024 r. w Warszawie. To wydarzenie dla… więcej »

Targi:
Techtextil i Texprocess 2024:
Wgląd w przyszłość przemysłu odzieżowo-tekstylnego

23 - 26 kwietnia we Frankfurcie odbędą się targi Techtextil i Texprocess. To świetna okazja, aby zobaczyć, w jakim kierunku zmierza produkcja… więcej »

Targi:
Targi RetailShow 2023 już w tym tygodniu

Międzynarodowe Targi Wyposażenia Sklepów RetailShow odbędą się 22-23 listopada br.  w Centrum EXPO XXI w Warszawie. To najważniejsze… więcej »