O czym pamiętać, rozpoczynając sprzedaż zagraniczną?

Rozszerzenie działalności na rynki zagraniczne może pomóc w rozwoju firmy i zwiększeniu zysków. Jednakże ekspansja międzynarodowa niesie ze sobą różnorodne wyzwania i problemy, których nie doświadcza się w sprzedaży krajowej. Jakie kwestie należy mieć na uwadze, wchodząc na nowe rynki? Sprawdź w artykule!

Tłumaczenia w sklepie internetowym

Błędy podczas tłumaczenia sklepów internetowych to częsty problem dla przedsiębiorców rozszerzających swoją sprzedaż na rynki zagraniczne. Kluczowym wyzwaniem jest tutaj zapewnienie dokładnego przekładu treści. Podczas tłumaczenia konieczne jest uwzględnienie kontekstu kulturowego, poprawnej gramatyki oraz stylu. To zadanie najlepiej powierzyć profesjonalistom, którzy są w stanie uchwycić niuanse językowe. 

Do najczęstszych błędów w przypadku tłumaczeń należą zbyt ogólne przekłady, niepoprawne używanie słów w danym kontekście czy niedostosowanie stylu do odbiorców. Często wynikają one z niedostatecznej wiedzy tłumacza lub podobieństw między językami (np. należących do danej grupy językowej czy mających różne odmiany). Takie błędy mogą nie tylko wprowadzić klientów w dezorientację, ale także negatywnie wpłynąć na wizerunek sklepu. 

Zwróć również uwagę na techniczny aspekt dodania lub zmiany wersji językowej sklepu internetowego. Przydatne narzędzia, które ułatwią proces tłumaczenia, powinny umożliwiać:

  • indywidualne i globalne wgranie tłumaczeń,
  • łatwą edycję treści,
  • wielojęzyczne pozycjonowanie (SEO), czyli dostosowanie strony do wyszukiwarek internetowych w różnych językach,
  • automatyczne przekierowanie klientów na podstawie języka ich przeglądarki, co zapewni im łatwiejszy dostęp do odpowiedniej wersji językowej sklepu.

Przepisy i ograniczenia prawne w handlu transgranicznym

W przypadku ekspansji zagranicznej rozważ sprzedaż w krajach należących do Unii Europejskiej. Proces ten wymaga zazwyczaj mniej formalności niż w przypadku innych państw. W ramach UE nie występują granice celne, co umożliwia przedsiębiorcom świadczenie usług bez konieczności rejestracji swojej działalności w poszczególnych krajach członkowskich

Dodatkowo dyrektywa Omnibus obowiązująca w Unii Europejskiej gwarantuje jednolite standardy dla konsumentów z państw członkowskich, obejmujące m.in. prawo do zwrotu towarów i reklamacji. W ramach UE mieszkańcy mają równy dostęp do towarów, a Europejczycy mogą korzystać z dowolnej wersji strony internetowej, niezależnie od kraju, z którego się logują.

W Unii Europejskiej przedsiębiorstwa zarejestrowane jako płatnicy VAT, wysyłające lub sprowadzające towary, muszą zgłaszać taką działalność tylko wtedy, gdy wartość przesyłek lub importu przekracza 10 000 EUR rocznie. Pamiętaj, że w UE podatek VAT musi być rozliczany w kraju ostatecznego nabywcy, a stawki podatku są ustalane przez poszczególne państwa członkowskie.

Zachowania zakupowe klientów zagranicznych

Dążenie do prostoty i wygody e-zakupów to na pewno wspólne cechy wszystkich kupujących online. Mogą być one jednak różnie rozumiane w poszczególnych krajach, dlatego przedsiębiorcy powinni dostosowywać się do lokalnych nawyków konsumenckich, zapewniając preferowane metody płatności i dostawy.

Jakie są przykłady zachowań klientów z innych krajów, które odróżniają ich od polskich e-konsumentów? W Rumunii niemal połowa kupujących preferuje płatność przy odbiorze. Natomiast w Czechach istnieje duże zaufanie do lokalnej poczty, dlatego odbiór przesyłek z tego punktu jest bardzo popularną praktyką. 

Podczas wyboru platformy e-commerce istotne jest uwzględnienie integracji z popularnymi lokalnymi bramkami płatności, aby zapobiec ograniczeniu wyboru klientów. W ten sposób unikniesz sytuacji, w której klienci nie będą mogli skorzystać z zaufanych metod płatności. 

Dzięki dostosowaniu do lokalnych nawyków konsumenckich, budujesz zaufanie do swojego sklepu, marki i oferowanych produktów. To z kolei zwiększa szanse na dotarcie do większej liczby klientów i zmniejsza ryzyko porzucenia koszyków zakupowych.

Wybór platformy e-commerce

Większość polskich firm decyduje się na bezpośrednią sprzedaż za granicą poprzez stronę internetową w innym języku. Takie podejście preferowane jest przez 70% polskich przedsiębiorców. Zwykle jest to lepsza strategia niż sprzedaż przez zagraniczne marketplace’y. Kluczowe jest tu jednak znalezienie odpowiedniej platformy e-commerce.

Jak zatem dokonać wyboru, aby zminimalizować koszty i czas potrzebny na rozpoczęcie sprzedaży na nowym rynku? Przede wszystkim należy się zastanowić, czy postawić na oprogramowanie typu SaaS (takie jak AtomStore) czy open source. 

Platformy open-source oferują funkcje przeznaczone do sprzedaży zagranicznej, ale ich wdrożenie wymaga odpowiednich przygotowań. Chociaż niektóre elementy mogą być dostępne jako moduły dodatkowe, część rozwiązań musi być dostosowana indywidualnie. A to wiąże się z kolejnymi kosztami i dłuższym czasem wdrożenia. 

Optymalnym rozwiązaniem dla wielu sklepów będzie wybór platformy SaaS. Należy jednak pamiętać, że powinna ona oferować funkcje pozwalające na skuteczny rozwój sprzedaży zagranicznej. Kluczowe elementy to:

  • możliwość zarządzania wieloma sklepami i domenami w jednym panelu administracyjnym (multistore);
  • zarządzanie sklepem w różnych językach (wielojęzyczność),
  • przystosowanie do wymagań prawnych (np. ochrona danych osobowych czy Omnibus),
  • możliwość tworzeniu grup i segmentów klientów dla różnych krajów.

Podsumowanie

Jeśli masz w planach rozszerzenie działalności na rynki zagraniczne, niezbędne jest dokładne zbadanie potencjalnych wyzwań, jakie mogą się pojawić. Do tego potrzebne jest zrozumienie potrzeb klientów oraz odpowiednie narzędzia. Zwróć uwagę na dostosowanie do przepisów prawnych, analizę zachowań konsumenckich oraz dokładne tłumaczenia treści sklepu. 

Ważnym elementem przy rozpoczęciu ekspansji międzynarodowej jest również wybór odpowiedniej platformy e-commerce. Powinna ona oferować funkcje umożliwiające efektywne wejście na zagraniczne rynki. Jeżeli zatem szukasz elastycznej, zintegrowanej i przygotowanej na wyzwania międzynarodowe platformy, sprawdź AtomStore

Data publikacji: 14.05.2024
Przeczytaj również

Handel:
5 kluczowych kwestii prawnych podczas planowania ekspansji zagranicznej

Rozwinięcie działalności na zagraniczne rynki może stanowić niezwykle obiecującą szansę dla przedsiębiorców, która otworzy nowe… więcej »

Aktualności:
60 proc. Polaków kupuje online częściej niż w poprzednich latach [raport]

Od wielu lat zakupy online cieszą się niesłabnącą popularnością. Mniejszy wysiłek, wygoda, elastyczność i brak konieczności wychodzenia… więcej »

Aktualności:
Ruszyła rejestracja na Cross-Border E-commerce! Dowiedz się, jak zwiększyć e-sprzedaż za granicą!

Można już rejestrować się na konferencję Cross-Border E-commerce, która odbędzie się 16 maja 2024 r. w Warszawie. To wydarzenie dla… więcej »